نسخه چاپی

سیاست‌هامقابله در قبال گروه تروریستی داعش در عراق

عکس خبري -سياست‌هامقابله در قبال گروه تروريستي داعش در عراق

روزنامه گاردین 15 ژوئن 2014 (۲۵ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌ها در قبال گروه تروریستی داعش در عراق پرداخت

گروه ترجمه ـ روزنامه گاردین 15 ژوئن 2014 (۲۵ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌ها در قبال گروه تروریستی داعش در عراق پرداخت و نوشت: یک مقام ارشد عراقی به روزنامه گاردین گفت که طی بیست‌وچهار ساعت گذشته، ایران دو هزار نیرو به‌منظور مقابله با شورشیان جهادی در عراق به این کشور فرستاده است. این تأییدیه حضور نیروهای ایرانی پس از آن صورت گرفت که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفت که کشورش آماده حمایت از عراق در برابر تهدید مرگباری است که به‌سرعت در سراسر عراق گسترش می‌یابد. در عین حال، نوری مالکی از شهروندان عراقی خواست برای دفاع از کشورشان سلاح به دست بگیرند. نوری مالکی در سخنرانی روز شنبه گفت که شورشیان داعش «به ارتش و عراقی‌ها مشوقی برای اقدام شجاعانه داده‌اند.» این درخواست پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حضور گسترده صدها جوان عراقی در مراکز اعزام داوطلبان در بغداد به‌منظور پیوستن به صف مبارزان با داعش صورت گرفت.

در ادامه مقاله آمده است: در ایران، حسن روحانی به صورت تلویحی در مورد چشم‌انداز همکاری ایران با آمریکا، دشمن دیرینه خود، برای شکست این گروه شورشی سنی سخن گفت. گروه داعش تلاش می‌کند جنگی فرقه‌ای فراتر از مرزهای عراق به راه اندازد. این مقام عراقی گفت که روز جمعه هزار وپانصد نیروی بسیجی از مرز به داخل شهر خانقین (در استان دیاله) آمده‌اند و پانصد نفر دیگر وارد استان واسط شده‌اند. روزنامه گاردین روز جمعه تأیید کرد که سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به‌منظور نظارت بر دفاع از پایتخت عراق وارد بغداد شد. شواهد و مدارک فزاینده‌ای در بغداد در مورد شبه‌نظامیان شیعه وجود دارد که به سازمان‌دهی مجدد ادامه می‌دهند و در عین حال، برخی از آن‌ها به سوی مرکز شهر سامرا در هفتاد مایلی شمال پایتخت در حرکت هستند تا از دو مرقد مقدس شیعه در برابر گروه‌های جهادی سنی محافظت و دفاع کنند. داوطلبان به درخواست آیت‌الله علی سیستانی (مرجع تقلید متولد ایران) برای دفاع از کشورشان در برابر داعش پاسخ مثبت دادند. شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی، روز جمعه در مراسمی در شهر مقدس کربلا گفت که «شهروندانی که می‌توانند سلاح حمل ‌کنند و در دفاع از کشور، مردم و مراقد مقدس‌شان با تروریست‌ها بجنگند، باید داوطلب شوند و به نیروهای امنیتی بپیوندند.» وی هشدار داد که عراق با خطری بزرگ‌تر روبه‌رو شده و جنگ با این شبه‌نظامیان وظیفه همگان است و محدود به یک گروه یا فرقه خاص نیست.

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، به نیروهای عراقی دستور داده شده از شهر کرکوک خارج شوند. این شهر تحت تسلط نیروهای کردی است. این نیروها مدیریت کامل مراکز نفتی را در دست دارند. سخنگوی نیروهای کردی (پیشمرگه) گفت که آن‌ها تنها پس از عقب‌نشینی نیروهای عراقی به جلو رفتند و اداره بیشتر مناطق کردنشین را در خارج حکومت شبه‌خودمختار اقلیم کردستان به دست گرفتند. سپهبد جبار یاور طی بیانیه‌ای در وبگاه حکومت اقلیم کردستان گفت: «نیروهای پیشمرگه به سربازان و رهبران نظامی عراق در هنگامی که موقعیت‌های خود را رها کرده بودند، کمک کرد.» یکی از حامیان نوری مالکی در پارلمان عراق در مورد این اقدام پیشمرگه گفت که این اقدام پیشمرگه، توطئه‌ای بود که در هماهنگی با حکومت اقلیم صورت گرفت که به مسائلی منجر خواهد شد. محمد سعدون تشریح کرد که «کردها از اوضاع کنونی سود برده‌اند. آن‌ها کرکوک را تصرف کردند و برنامه‌های دیگری برای بلعیدن سایر مناطق دارند.»

 تحلیل‌: بیشتر رسانه‌های انگلیسی در حمله داعش به عراق با وجود مشمئز‌کننده بودن حمایت از داعش در چنین موقعیتی، اخبار رویدادها را به نفع آن‌ها منتشر می‌کنند، از جمله ادعای حضور نیروهای ایرانی در عراق و فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی آنچنان شور و هیجانی برای سرکوب گروه تکفیری تروریستی داعش ایجاد کرده که عراق به حضور هیچ رزمنده خارجی نیاز ندارد.

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...