نسخه چاپی

احمد خاتمی: اپوزیسیون دولت نیستم

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: حرف ما این نیست كه تنها جریان ارزشی، اصول‌گرا است بلكه سخن این است كه جریان اصول‌گرایی ویژگی ارزشی بودن را دارد.


به گزارش نما، آیت‌الله سید احمد خاتمی در همایش هم اندیشی ولایت‌مداران استان فارس که در حرم مطهرحضرت علی‌بن حمزه (ع) در شیراز برگزار شده، به تشریح ویژگی‌های تشکل دینی از نگاه قرآن پرداخت و اظهار کرد: تشکل دینی چهار ویژگی دارد و آن اینکه ولی خداست، ولایت‌مداری برجسته است، اعضای تشکل دغدغه دینی دارند و اعضا آنچنان که تولی دارند، دارای تبری نیز هستند.

وی با معرفی اجتماع ولایتمداران به عنوان جریان ارزشی در کشور که حرکتی مبارک است، افزود: نفس این اجتماعات مبارک است و سبب ایجاد انس، الفت، تبادل اطلاعات، افزایش بصیرت و بینش‌ها می شود و این اجتماعات باید در همه شرایط خواه وجود مسائل حاد سیاسی و یا نبود آن به صورت کلان و سپس به‌صورت جز تشکیل شود و ادامه داشته باشد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در کشور نه جریان اصول‌گرایی حزب است و نه جریان اصلاح طلبی و به همین دلیل نمی‌توان نگاه حزبی به این دو داشت، خاطرنشان کرد: اما می توان نگاه میانی داشت و اگر‌چه این دو جریان از ابتدای انقلاب وجود داشته‌اند، می توان با شاخص‌ها و معیارهااین دو جریان را شناخت.

وی اضافه کرد: اگرچه نگاه حزبی به این دو جریان وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که در درون این جریا‌ن‌ها اختلاف سلیقه نیز وجود ندارد.

امام جمعه موقت تهران با معرفی معیارهای اصول‌گرایی، گفت: عملکرد اصول‌گرایان ارزشی است و در این راه دروغ گویی و افترا در کارش وجود ندارد و هر جریانی و با هر اسمی دروغ را روش کار قرار دهند اصول‌گرا نیستٰند، نمی‌شود افرادی جمع شوند و ادعای دین‌داری کنند اما بدیهی‌ترین موارد دینی را رعایت نکنند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه اصول گرایان حق‌مدار هستند و حزب مدارنیستند و اگر رقیبشان هم حرف خوبی بزندٰ تحسین می‌کنند، خاطرنشان کرد: در جریان اصول‌گرایی هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و هدف مقدس با وسیله مقدس شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اصول‌گرایان مصلحت نظام را فوق همه مصلحت‌ها می‌بینند،‌ اظهار کرد: حزبی تأثیرگذارتر از حزب جمهوری اسلامی در کشور وجود نداشت حزبی که نهادهای نظام را شکل داد اما رعایت مصلحت نظام در این حزب این‌گونه است که با اشاره امام (ره)، فتیله فعالیت‌هایش را پایین می‌کشد.

آیت‌الله خاتمی به تشریح عملکرد ارزشی پرداخت و داشتن دغدغه دینی، پرهیز از رقابت شرک‌آلود و ولایتمداری را از شاخصه‌های این عملکرد عنوان و خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواه ارزش‌گرا باشد باید ولایت‌مدار باشد حال آنکه برخی ولایت‌مداری را با ولایت شعاری قاطی می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی های خط ولایت، جذب حداکثری و دفع حداقل، منحصر نکردن ولایت به جریانی خاص و ترجیح مصلحت نظام بر سلیقه‌های شخصی را از جمله این ویژگی‌ها بیان کرد.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: برخی به دنبال تقسیم کشور به دو دسته مخالف و موافق دولت هستند و قصد دارند اصول‌گرایان را جبهه مخالف و اصلاح طلبان را جبهه موافق معرفی کنند که این منش نادرست است چرا که اصول‌گرایان خود را اپوزیسیون دولت نمی دانند و آنها ولایت‌مدار و در خط ولایت هستند.

وی خاطرنشان کرد: ولایت‌مداران هر کس را که ولایت تأیید کنند، تأیید می کنند و تا وقتی دست حمایت و عنایت ولایت بر سر دولت است به صراحت اعلام می‌کنم که اپوزیسیون دولت نیستیم اما معقتد به این نیز نیستیم که نقد سازنده نداشته باشیم چرا که نقد سازنده مایه رشد کشور است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه برخی با هجمه رسانه‌ای، خفقان رسانه‌ای به وجود می‌آورند، اظهار کرد: خفقان رسانه‌ای همان دیکتاتوری است و فرقی نمی‌کند فردی علیه شاه فعالیت کند و دستگیر شود یا حرف زده برخلاف سلیقه برخی رسانه‌های دیکتاتورمنش گفته شود به نام کاربران او را بمباران کنندٰ کاربرانی که سلام و علیک از خودشان است.

وی با تأکید بر اینکه باید همراه ولایت ماند و عقب و یا جلوتر از او حرکت نکرد، خاطرنشان کرد: احساس شکست نخستین گام شکست است حال آنکه اصولگرایان شاید در نتیجه و کسب آرا شکست خورده باشند اما شکست خورده سیاسی نیستند چرا که مجموع تعداد آرای کاندیداهای بعد از روحانی در سبد اصول‌گرایان قرار دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تشکل‌های اصول‌گرا باید بر عمق بینش سیاسی اشان بیفزایند، گفت: حرف ما این نیست که تنها جریان ارزشی، اصول‌گرا است بلکه سخن این است که جریان اصول‌گرایی ویژگی ارزشی بودن را دارد.

منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...