نسخه چاپی

علت ورود 4هزار تفنگداران آمریكایی به عراق

همزمان با پیشروی بیش از چندین هزار تن از جنگجویان داعش تا نزدیكی بغداد ، آمریكا نزدیك به 4 هزار نفر از تفنگ داران نیروی دریایی خود را وارد عراق كرد .

به گزارش نما به نقل از اقتصادپرس ، با ادامه پیش روی ستیزه جویان تندروی داعش در عمق استراتژیک خاک عراق و ادامه بحران امنیتی در این کشور ، نگرانی فزاینده ای جامعه جهانی را در قبال احتمال افزایش بی سابقه بهای جهانی نفت خام در برگرفته است .

این احتمال وجود دارد که با افزایش دامنه درگیری ها میان تروریست های سلفی با واحدهای زرهی ارتش عراق در مناطق شمالی این کشور ، جریان صدور نفت عراق به جهان با اختلال مواجه شود . این بدین معناست که احتمالا اقتصاد جهانی باید هر بشکه نفت را با پرداخت 20 دلار خریداری کند .

کارشناسان نفتی در این باره می گویند ، این احتمال وجود دارد که میزان وسیعی از صادرات روزانه نفت عراق به غرب به دلیل بحران امنیتی در این کشور متوقف شود .

رسانه های آمریکایی نیز از افزایش نگرانی دولت آمریکا و کنگره درباره نزدیکی عناصر القاعده به چاه های نفت مناطق شمالی عراق خبر دادند .

تحلیلگران سیاسی می گویند ، نگرانی آمریکا از تسلط احتمالی داعش بر منابع نفتی عراق باعث شده که پنتاگون با اجاره شخص رییس جمهور آمریکا ، بیش از 4 هزار تفنگدار زبده خود را از پایگاهی در ترکیه به عراق انتقال دهد .

در همین رابطه سعید وارسته تحلیلگر سیاسی به خبرنگار اقتصاد پرس می گوید نقشه آمریکا کاملا مشخص است . قرار بود داعش با حمایت های غربی دولت نوری مالکی را تضعیف کند اما الان به فکر تسط بر منابع انرژی عراق که شاهرگ حیاتی اقتصاد غرب است ، افتاده و چشم بدان دوخته است .

بدیهی است که آمریکا برای حفظ منافع خودش هم که شده و برای عدم افزایش بهای جهانی نفت ، نیروهای خود را به عراق اعزام کرده است .

گفتنی است تروریست های داعش چند روزی است که تحت حمایت های کشورهای محور غربی و عربی دست به تهاجمی گسترده علیه مردم و دولت عراق در این کشور زده اند .

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...