نسخه چاپی

جلالی: افرادی در خارج از مجلس، رئیس مجلس را تخریب می​كنند

عکس خبري -جلالي: افرادي در خارج از مجلس، رئيس مجلس را تخريب مي?کنند

عضو هیات موسس فراكسیون «رهروان ولایت» می​گوید تجربه مجلس هشتم نشان داد ذیل گفتمان اصولگرایی می​توان فراكسیون​های مختلفی تشكیل داد.


کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در گفت و گو با هفته نامه مثلث در پاسخ به پرسشی درباره ناکارآمدی فراکسیون اصولگرایان درمجلس هشتم، اظهار داشت: معتقدم ذات آن فراکسیون مشکل داشت و اختلاف نظرها میان سلایق، کم نبود. چطور می شد یک فراکسیون کارآمد به معنای اصولگرایی تشکیل شود که هم حامیان سرسخت دولت در آن بودند و هم منتقدان فوق العاده سرسخت دولت؟ اگر نگاهی فقط به این حوزه انداخته شود، روشن است که چنین فراکسیونی کارآمد نیست.

دیگر اظهارات وی در این گفت وگو به شرح زیر است:

* {درباره تاثیر احتمالی دولت در انتخاب رئیس مجلس} فکر می کنم این حرف ها نابالغ تصور کردن نمایندگان را در ذهن تداعی می کند. { با این فرض} نمایندگان افرادی نابالغ هستند که قدرت تصمیم گیری ندارند و دولت باید برای آنها تعیین تکلیف کند چه کسی را به مدیریت مجلس برگزیدند. وقتی نمایندگان رای ، تعبیرکردن تغییر رئیس نهاد قانون گذاری از دوره هفتم به هشتم به «دخالت دولت» کار نادرستی است. حتی برخی تعابیر تندی نیز به کار بردند که مثلا کودتا انجام شد، به نظر می رسد این مواضع منصفانه ای نیست. انتخاب رئیس مجلس بر عهده نمایندگان است.

* رئیس مجلس در تعامل قوا موثر است. البته تعامل قوا، اطاعت یک قوه از قوه دیگر نیست. تعامل معنایش این نیست که مجلس تسلیم قوه مجریه باشد. تعامل معنایش حرکت مبتنی بر قانون است. آقای لاریجانی مدیریتش مبتنی بر قانون بود.

* من چهار دوره است که در مجلس هستم، اما برای اولین بار می بینم بحث ریاست مجلس این قدر بزرگ شده و به وسیله پیامک و رسانه و غیره پیگیری می شود.

* افرادی در خارج از از مجلس در اینباره اظهار نظر می کنند و کسی که الان رئیس مجلس است را با حجم وسیع از صحبت ها تخریب می کنند.

* نمایندگانی که در «فراکسیون رهران ولایت» جمع شده اند برای همه شخصیت های نظام احترام قائل هستند و جناب حداد عادل و لاریجانی را شخصیت های بزرگ و سرمایه انقلاب می دانند. اما معتقدند که در حوزه مدیریت مجلس، آقای لاریجانی موفق تر از آقای حداد عادل بود.

* انتخاب رئیس مجلس در حوزه اعتقادی، حوزه جریانی و جناحی و سیاسی تعریف نمی شود، بلکه در حوزه کارآمدی و ذائقه سیاسی قابل تعریف است.

* دکتر لاریجانی از استقلال قوه مقننه به خوبی دفاع کرد و از ظرفیت قاطبه نمایندگان برای کارهای نظارتی و قانون گذاری استفاده بهینه ای در قیاس با آقای حداد عادل نمود. من خودم وقتی مجلس هفتم و هشتم را قیاس می کنم تمایز عملکرد و نحوه مدیریت روسای این دو مجلس را خیلی خوب می توانم احساس کنم.

* در مجلس هفتم استیضاح یک وزیر به سختی انجام می گرفت. اما در مجلس هشتم این طور نبود و هیات رئیسه راحت تر طرح استیضاح را اعلام وصول می کردند. ضمن اینکه دکتر لاریجانی از عرصه بین الملل شناخت خوبی دارند و مسلط به مسائل بین الملی هستند. همچنین با توجه به صبغه فرهنگی و مدیریت بر صدا وسیما بر مسائل فرهنگی کشور، کارکرد ایشان در مدیریت مجلس بیشتر است. همچنین تعاملشان با نمایندگان خوب بود.

* هرچند جناب دکتر داد عادل نیز امتیازاتی دارند ولی فکر می کنم در جمع بندی، نمره مدیریت دکتر لاریجانی بالاتر است. این یک امر کاملا ذائقه ای و سلیقه ای است و دیگر نباید آن را در حوزه اعتقادی و ارزشی تحلیل کرد.

۱۳۹۱/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...