نسخه چاپی

«سانتیاگو ایرازابال مورائو» سفیر برزیل در تهران در گفتگو با «پارس» خبر داد:

هزار ایرانی در راه برزیل

عکس خبري -هزار ايراني در راه برزيل

حضور تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی 2014 باعث شده تا«سانتیاگو ایرازابال مورائو» سفیر برزیل در ایران به چهره‌ای شناخته‌شده برای برخی اهالی فوتبال ایران تبدیل شود.

به گزارش نما، آقاي«مورائو» در اكثر مراسم فدراسيون فوتبال حضور پررنگي دارد ضمن اينكه او در اين چندماه ملاقات‌هاي متعددي با مقامات ورزشي ايران از جمله وزير ورزش و جوانان ايران داشته است. اين موارد نشان مي‌دهد كه مورائو يك شخص كاملا ورزشي است. او قصد دارد حتي بازي‌هاي ايران در برزيل را هم از نزديك ببيند و تاكيد دارد برزيل كاملا آماده ميزباني اين رويداد بزرگ جهاني است.



ما ايراني‌ها فكر مي‌كنيم كه تمامي برزيلي‌ها فوتبالي‌اند، آيا شما هم يك فرد فوتبالي هستيد؟

بله، البته من خيلي به فوتبال علاقه دارم، من هم در گذشته بازي مي‌كردم اما بازي‌ام خيلي خوب نبود.



آيا در اين مدتي كه شما در ايران بوديد فوتبال ايران را تعقيب كرديد؟ فرضا بازي ايران- كره‌جنوبي كه منجر به صعود ايران به جام‌جهاني شد را تماشا كرديد؟

بله، خوشبختانه من چند بازي تيم‌ملي ايران را ديده‌ام، مخصوصا بازي مقابل كره‌جنوبي در اينچئون را كه منجر به راهيابي ايران شد. مسابقه بسيار جالبي بود.



آقاي سفير! آيا در حدود يك‌سالي كه در ايران حضور داشتيد به استاديوم رفتيد؟

بله چند بازي را رفتم مثل استقلال- پرسپوليس.



احتمالا از نظر شما خيلي بازي بدي بوده؟

اين بازي هميشه بازي بدي مي‌شود. استقلال و پرسپوليس دو تيم خوب‌ هستند كه مقابل هم بد بازي مي‌كنند.



از ورزشگاه آزادي و تماشاگران خوشتان آمد؟

آزادي، استاديوم خوبي است. تماشاگران خيلي باحرارت بودند.



به نظر مي‌رسد تماشاگران ايراني نسبت به تماشاگران برزيلي كم‌سروصداتر باشند؟

ايراني‌ها هم سروصدايشان كم نبود و خيلي شاداب بودند، اما قبول دارم در برزيل تماشاگران حرارت بيشتري دارند. من به مراسم مختلفي در ايران رفتم كه در آنها كليپ‌هايي از تماشاگران ايراني نشان داده شده من شادي و ناراحتي تماشاگران را ديدم يا روزي كه ايران به جام‌جهاني صعود كرد شادي مردم را در خيابان وليعصر از نزديك ديدم و بايد بگويم تماشاگران ايراني همان شورواشتياق برزيلي‌ها را دارند.



بازي‌هاي ليگ ايران را تعقيب مي‌كنيد؟

يك مقدار بله.



آيا بازيكنان برزيلي كه در ايران شاغل هستند را مي‌شناسيد؟

همه را نه ولي بعضي‌ها را بله.



كدام‌يك را مي‌شناسيد؟

دروازه‌بان پرسپوليس را كامل مي‌شناسم، چند بازيكن ديگر را هم مي‌شناسم اما الان حضور ذهن ندارم اسمشان را بگويم.



آيا پيش آمده اين بازيكن‌ها براي حل مشكلاتشان مثلا حقوقشان عقب بيفتد يا مشكل مالياتي برايشان پيش بيايد به سفارت مراجعه كنند؟

من اطلاع دارم قبلا اين اتفاقات افتاده اما در مدت يك‌سالي كه من بودم اين موارد اتفاق نيفتاده.



از بازيكنان تيم‌ملي ايران كدام‌يك را مي‌شناسيد؟

اسمشان سخت است و نمي‌دانم ولي بعضي‌شان را از روي چهره مي‌شناسم. بازيكنان خيلي‌خوبي هستند مخصوصا آنهايي كه در اروپا بازي مي‌كنند.



در چند ماه اخير شما در خيلي از مراسم فوتبال ايران حضور پيدا كرديد با وزير ورزش و جوانان هم ملاقات داشتيد، آيا صعود ايران به جام‌جهاني برزيل باعث شده كه شما اينقدر رابطه خوبي با مقامات ورزشي ايران داشته باشيد؟

البته صعود ايران به جام‌جهاني برزيل به اين رابطه كمك كرد و در حضور من در مراسم‌هاي فدراسيون و ملاقات با آقاي وزير تاثير داشته است. ولي هم از نظر كشور برزيل و هم از نظر كشور ايران همكاري‌ها در عرصه ورزش بسيار اهميت دارد.



بعد از جام‌جهاني 2014 المپيك 2016 ريو مي‌رسد، احتمالا اين دليلي مي‌شود كه مراودات ورزشي شما با ورزش ايران ادامه پيدا كند؟

بله، وقتي جام‌جهاني به پايان برسد مراودات ورزشي ادامه خواهد داشت چون همانطور كه اشاره كردم حوزه ورزش از آن دسته حوزه‌هايي است كه هم براي برزيل هم براي ايران اهميت ويژه‌اي دارد. به‌عنوان مثال در ليگ جهاني واليبال، برزيل به ايران آمد.

ايران در بعضي از ورزش‌هاي انفرادي مثل كشتي، دانش و تجربيات بسيار خوبي دارد كه مي‌تواند براي برزيل هم بسيار مفيد باشد. قطعا بعد از جام‌جهاني مراودات ورزشي ادامه خواهد داشت.



شما وقتي به مراسم فدراسيون مثل مراسم رونمايي پيراهن يا معرفي اسپانسر مي‌رويد از مراسم راضي هستيد؟ آيا از نظر شما ايران در سطح خوبي اين مراسم را برگزار مي‌كند؟

بله در مراسمي كه من حضور داشتم در سطح استاندارد خيلي بالا و در سطح جهاني برگزار شد.



آيا از زماني‌كه صعود ايران به جام‌جهاني قطعي شد در امور سفارت در ايران تغييراتي ايجاد شد؟

قاعدتا صعود ايران روي حجم كار سفارت تاثير گذاشت، ازجمله اينكه درخواست ويزا بيشتر شده، البته همه كشورها براي سفر به برزيل نياز به ويزا ندارند ولي ايران جزو كشورهايي است كه متقاضيان سفر به برزيل حتما بايد از قبل ويزاي برزيل را تهيه كنند. انتظار مي‌رود تقريبا هزار نفر از ايران براي جام‌جهاني به برزيل سفر كنند.



شما براي اين هزارنفري كه به برزيل مي‌روند چه توصيه‌اي داريد؟

اين هزارنفر زماني به برزيل مي‌رسند كه زمان شادي و جشن‌هاي برزيل است و يك شوروحال خيلي خوبي در سراسر كشور است. از طرفي برزيل هم به‌عنوان ميزبان مي‌داند كه مسافراني از ايران دارد و كاملا در اين زمينه آمادگي دارد، بنابراين نيازي به توصيه خاص به‌ويژه توصيه امنيتي وجود ندارد چون همه‌چيز آماده است.



سفير ايران در برزيل عنوان كرده ايراني‌هايي كه به برزيل سفر مي‌كنند لباس سفيد و سياه نپوشند چون معترضان سياه و سفيد مي‌پوشند و همچنين پول نقد همراهشان نباشد. آيا شما اين توصيه‌ها را تاييد مي‌كنيد؟

درباره رنگ لباس بايد بگويم رنگ لباس هيچ فرقي ندارد و اين صحبت، نظر شخصي آقاي سفير بوده، درباره توصيه همراه نداشتن پول نقد زياد هم نه تنها در برزيل براي هر كشور ديگري مي‌تواند صدق كند.



آيا مردم عادي وقتي با شما برخورد مي‌كردند و متوجه مي‌شدند كه شما سفير برزيل هستيد درباره چگونگي سفر به برزيل از شما پرس‌وجو مي‌كردند؟

شخصا براي خود من اين موضوع پيش نيامده علاوه بر اينكه توصيه متفاوت و خاصي براي مسافران به برزيل نسبت به مسافران ساير كشورها وجود ندارد، جام‌جهاني برزيل، جام‌جهاني متفاوتي با جام‌جهاني‌هاي قبل نيست كه بتوان براي آن توصيه و سفارش متفاوتي براي تماشاگران داشت. هر توصيه مسافرتي كه براي كشورهاي ديگر هست براي برزيل هم هست. شما چرا فكر مي‌كنيد سفر به برزيل براي ايراني‌ها متفاوت است؟



هنگام جام‌جهاني آلمان، ايراني‌هايي كه تجربه سفر به اروپا را داشتند به راحتي به آلمان سفر كردند و بازي‌هاي ايران را ديدند اما سفر به برزيل به دليل بعد مسافت براي ايراني‌ها متفاوت است و افراد بسيار كمي تجربه آن را دارند...

همانطور كه قبلا هم اشاره شد توصيه خاصي كه ويژه سفر به برزيل و جام‌جهاني باشد وجود ندارد. البته بايد عنوان كنم در سال‌هاي اخير متقاضيان سفر به برزيل بيشتر و بيشتر شده و اين روند افزايش هم پيدا مي‌كند. هنگامي‌كه شما به كرمان يا اصفهان هم سفر مي‌كنيد توصيه خاصي وجود ندارد، سفر، سفر است.



اما فرضا كسي كه مي‌خواهد به اصفهان برود به او براي ديدن اماكن تاريخي اصفهان يا اينكه چه سوغاتي بياورد توصيه مي‌شود...

در اين زمينه اقداماتي صورت‌گرفته، سفارت به هر فردي كه ويزا مي‌گيرد كتابچه راهنماي توريستي را ارايه مي‌دهد.



در چند ماه اخير اخبار قابل‌توجهي از ناآمادگي ميزباني برزيل منتشر شد آيا برزيل براي ميزباني جام‌جهاني آماده است؟

برزيل آماده است، هيچ شكي در اين‌باره وجود ندارد. شما از زماني كه بازي‌ها شروع مي‌شود اين موضوع را مشاهده خواهيد كرد. از بابت فرودگاه‌ها و تمامي زيرساخت‌هايي كه براي ميزباني جام‌جهاني لازم است اقدامات لازم صورت گرفته فقط يك مورد كوچك درباره يكي از استاديوم‌ها بود كه آن هم مرتفع شد. هيچ مشكلي براي ميزباني وجود ندارد و مطمئن باشيد بهترين جام‌جهاني كه تا حالا برگزار شده را مشاهده خواهيد كرد.



براي ما خيلي تعجب‌آور است برزيلي‌هايي كه اينقدر عاشق فوتبال‌ هستند به ميزباني جام‌جهاني اعتراض مي‌كنند، شما ريشه اين اعتراض‌ها را در چه مي‌بينيد؟

اين دموكراسي است. كشوري كه دموكراسي داشته باشد همه در آن حق اظهارنظر دارند. به هر حال بعضي گروه‌ها بودند كه نظرشان اين بود كه اين هزينه‌ها مي‌توانست صرف تحصيلات بهتر، حمل و نقل و رفاه عمومي كشور بشود، البته در مجموع اين نشان‌دهنده اين است كه در كشوري كه دموكراسي برقرار است مردم حق اعتراض دارند. با اين روند در كشوري كه در حال رشد است طبيعي است كه چنين جريان‌هايي هم پيش بيايد. مردم برزيل به دنبال زندگي بهتر‌اند. يكي از موفقيت‌هاي برزيل در سال‌هاي اخير اين بوده كه 40ميليون نفر را از سطح درآمدهاي بسيار پايين و از زير خط فقر به بالا كشانده و به طبقه متوسط تبديل كرده. بعضي گروه‌ها مقطع جام‌جهاني را زمان مناسبي ديدند تا به اين صورت توقعاتشان را به گوش دولت برسانند چرا كه مي‌بينند همه توجه‌ها به برزيل است و نظرات آنها برجسته مي‌شود. اين جريانات اعتراضي هيچ اخلالي در ميزباني جام‌جهاني و امور مربوط به توريست‌ها ايجاد نخواهد كرد.



برگرديم به سوال‌هاي فوتبالي آيا برزيل قهرمان مي‌شود؟

انشاءالله، من اميدوارم. رقابت در اين جام خيلي فشرده است و تمامي قهرمانان قبلي جام در آن حضور دارند.



در برزيل بازيكن محبوبتان كدام است؟

مطمئنا پله، او بهترين بازيكن تاريخ بوده.



از بين نسل كنوني كدام بازيكن را مي‌پسنديد؟

الان هم برزيل ستاره‌هاي خيلي خوبي دارد؛ نيمار، كاكا، روبينيو. شما از زماني‌كه بازي‌هاي جام‌جهاني شروع مي‌شود مشاهده خواهيد كرد بهترين بازيكنان جهان براي برزيل بازي خواهند كرد.



پله يا مارادونا؟

براي من اين سوال خيلي جالب است، چرا كه هميشه اشخاص مختلف اين سوال را از من مي‌پرسند. مارادونا بازيكن بزرگ و استثنايي بود كه هر صدسال يك‌بار پيدا مي‌شود، اما پله بازيكني است كه هر 500 سال يك‌بار ظهور خواهد كرد.



برگرديم به جام‌جهاني، پيش‌بيني‌تان از نتايج ايران چيست؟

من نمي‌توانم نتايج را پيش‌بيني كنم، همين كه ايران توانسته يكي از 32 تيم جام‌جهاني باشد نشان‌دهنده قدرت فوتبال ايران است كه توانسته از بين تيم‌هاي آسيايي يكي از تيم‌هاي حاضر در برزيل باشد.



خود شما هنگام جام‌جهاني به برزيل مي‌رويد؟

بله.



آيا قصد داريد بازي‌ها را از نزديك ببينيد؟

صددرصد، من به استاديوم خواهم رفت، مخصوصا براي بازي ايران- آرژانتين. به اندازه‌اي كه بتوانم بليت‌ها را تهيه كنم حتما در استاديوم‌ها حضور پيدا مي‌كنم.



آيا ايران بازي را مي‌برد؟

انشاءالله (خنده).



آيا شما در بازي با آرژانتين طرفدار ايران هستيد؟

بله، اين بازي خوبي است كه ايران قدرت خود را نشان دهد.



ما خبرهايي خوانده‌ايم كه به‌دليل رقابت سنتي كه بين آرژانتين و برزيل وجود دارد يك سري از برزيلي‌ها مي‌خواهند در بازي ايران- آرژانتين به ورزشگاه بيايند و ايران را تشويق كنند آيا اين صحت دارد؟

اين امكان‌پذير است. آرژانتيني‌ها برادران ما هستند ما خيلي به آنها علاقه داريم، ما با آنها ريشه‌هاي مشترك داريم ولي فوتبال، فوتبال است.



حالا پيش‌بيني واقعي‌تان از بازي ايران- آرژانتين چيست؟

آرژانتين يك تيم قدرتمند است ولي ايران هم نهايت جنگندگي خود را نشان خواهد داد.



در اين يك سالي كه در ايران بوديد به كدام شهر‌هاي ايران سفر كرديد؟

در اين مدت كوتاه به شهرهاي زيادي نرفتم، به كرمان، يزد و اصفهان سفر كردم.



دوست نداريد به آبادان سفر كنيد؟

بله بايد بروم تيم من آنجاست. من منتظرم تيم نفت‌آبادان به ليگ برتر صعود كند و با استقلال و پرسپوليس بازي كند.



و سوال آخر، شما استقبال كرديد از اين كه آقاي روحاني هنگام جام‌جهاني به برزيل سفر كند آيا در اين‌باره دعوتنامه رسمي هم به نهاد رياست‌جمهوري فرستاده شده؟

از تمامي32 رييس‌جمهور كشورهايي كه تيم‌هايشان در جام‌جهاني حضور دارند دعوت به عمل آورده شده تا هنگام جام‌جهاني به برزيل سفر كنند، ازجمله آقاي روحاني. البته اگر آقاي روحاني تمايل به حضور داشته باشند خيلي از ايشان استقبال خواهد شد.

۱۳۹۳/۳/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...