نسخه چاپی

روزنامه مشهور آمریكایی:

بعثی‌های خواستار عراق دموكراتیك نیستند

یك روزنامه مشهور آمریكایی نوشت: جنگجویان سنی، بعثی‌ها و شبه نظامیان قبایل عراقی كه كنترل شهر موصل را در اختیار گرفته اند از ایجاد یك عراق دموكراتیك حمایت نمی‌كنند.

به گزارش نما، توماس فریدمن در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: بعثی ها و شبه نظامیان تندرویی که در حمایت از گروه تکفیری داعش اقدام به تصرف شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق کرده اند به هیچ وجه از ایجاد یک عراق دموکراتیک و تکثرگرا حمایت نمی کنند.

بر اساس این گزارش روزنامه نیویورک تایمز همچنین مدعی شد نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز دوستی برای یک کشور دموکراتیک و چند صدایی نیست و از همان روز نخست که به قدرت رسیده نیروهای شیعه را در پست های حساس امنیتی قرار داده و سیاستمداران ارشد و ژنرال های اهل تسنن عراق را برکنار کرده و منابع مالی را در اختیار شیعیان قرار داده است.

به اعتقاد این روزنامه آمریکایی تحولات عراق و سوریه برای آینده خاور میانه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. نویسنده این مقاله بر این باور است که غیر از کردهای عراق هیچ گروه دیگری دوست آمریکا در این کشور به شمار نمی رود و رقابت های گروه های شیعه و سنی در عراق عامل اصلی تشدید تنش های سیاسی در این کشور به شمار می رود.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه ضمن نسبت دادن اتهامات بی پایه و اساسی ضد ایران افزود: این ایران است که گروه های شیعه در عراق را به سلاح های نظامی مجهز کرده و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود. این ایران بود که دولت نوری مالکی را برای عدم امضای قرارداد امنیتی جدید با آمریکا تحت فشار قرار داد. ایران خواستار تسلط کامل بر منطقه است.

این نشریه آمریکایی همچنین نوشت تحولات منطقه در شرایطی است که آمریکا به دنبال دستیابی به توافق هسته ای با ایران است که این کشور را از دستیابی به بمب اتمی منع کند ولی در این راستا باید مراقب باشیم که ایران چگونه به شیعیان عراق کمک می کند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...