نسخه چاپی

لاریجانی: برای بسیاری از رشته‌ها بازار كاری وجود ندارد اما پذیرش در آن‌ها زیاد است!

رئیس مجلس گفت: در كشور ما نخبگان زیادی وجود دارد كه به دلیل كمبود شغل و امكانات تحقیقاتی مجبور به مهاجرت می‌شوند كه لازم است این افراد شناسایی و از آنان حمایت شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان مجلس گفت: برای بسیاری از رشته‌های دانشگاهی بازار کاری وجود ندارد و از طرفی پذیرش دانشجو در آن رشته‌ها بسیار زیاد است، به همین دلیل قبل از پذیرش، باید نیازسنجی صورت پذیرد تا باعث سرخوردگی و ناامیدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نشود.

وی افزود: عملکرد در حوزه نخبگان بسیار وسیع است و با توجه به زمان اندک باقیمانده بهتر است این فراکسیون بر روی حداکثر سه موضوع اساسی و پایه‌ای تمرکز کند و آن موضوعات را به طور عمیق واکاوی کرده و به سرانجام برساند.

رئیس مجلس تصریح کرد: در کشور ما نخبگان زیادی وجود دارد که به دلیل کمبود شغل و امکانات تحقیقاتی مجبور به مهاجرت می‌شوند که لازم است این افراد شناسایی و از آنان حمایت شود.

لاریجانی با اشاره به فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی،‌ گفت: متأسفانه مسئولان دانشگاه‌های مطرح ایران از به روز نبودن امکانات گلایه‌مند هستند و به حمایت مالی جهت بروز کردن وسایل تحقیقاتی خود نیاز دارند.

وی ادامه داد: مراکز پژوهشی دانش‌بنیان متعددی به وجود آمده، اما بین آن‌ها پیوند لازم برقرار نشده و حرکت خیلی از این مؤسسات هدفمند نیست.

لاله افتخاری رئیس فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان مجلس در ابتدای جلسه در سخنانی، گفت: این فراکسیون از اواخر مجلس هفتم و با توجه به نیاز نخبگان و با هدف تعامل با دستگاه‌ها تشکیل شده است.

وی افزود: این فراکسیون با مرکز فناوری‌های ریاست‌جمهوری،‌ وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، بسیج علمی فناوری، دانشگاه شریف، پارک‌های علمی فناوری مثل پردیسان، تفاهم‌نامه‌های همکاری‌هایی دارد و اقدامات مثبتی تاکنون انجام شد.

رئیس فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان مجلس، اضافه کرد: در مجلس هشتم نیز این فراکسیون به کارش ادامه داد و اقدامات مثبتی از جمله رصد مشکلات نخبگان و مخترعان،‌ تسهیل رابطه علم و دانشگاه و صنعت و تجارت،‌ تهیه طرح‌های مناسب جهت رفع مشکلات و تسهیل تجاری‌سازی علم مانند قانون حمایت از تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی علم، طرح اصلاح خدمت سربازی نخبگان،‌ طرح استاندارد، طرح ثبت اختراعات و علایم تجاری که نیاز به تمدید مجدد بازنگری دارد، در دستور کار این فراکسیون قرار گرفته است.

افتخاری به ضرورت ایجاد معاونت علمی ریاست‌جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد این معاونت مصوبه دولت است، اما چون خط‌مشی مشخصی ندارد تاکنون تشکیل نشده که امیدواریم در دولت یازدهم و با حمایت وزیر علوم این معاونت تشکیل شود.

اعضای فراکسیون به برخی دیگر از مشکلات نخبگان کشور مانند بحث بیمه و مالیات نخبگان و دانش‌پژوهان، توجه به نخبگان خارج از کشور،‌ فاصله زیاد میان ایجاد علوم جدید و اجرایی شدن آن در کشور، بلاتکلیف ماندن ایجاد 33 مرکز پارک علمی- فناوری که تعداد اندکی از آن به طور ناقص ایجاد شده و بی‌هدف هزینه شدن اعتبارات پژوهشی در راستای فعالیت‌های علمی بی‌حاصل اشاره کردند.

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...