نسخه چاپی

مدل «آمریكایی» اشغال موصل توسط داعش

مدل سقوط موصل توسط داعش در ژوئن 2014 به مدل سقوط بغداد در مارس 2003 میلادی توسط آمریكایی‌ها شباهت بسیار دارد جایی كه نیروهای آمریكایی بدون مقاومت فرماندهان رژیم بعثی وارد بغداد شدند.

به گزارش نما به نقل از فارس، گروهک تروریستی داعش نیمه شب سه‌شنبه هفته گذشته از طریق مرزهای شمالی و غربی عراق وارد این کشور شد و مراکز حساس شهر موصل واقع در استان نینوا را در همان ساعات اولیه تحت اشغال خود درآورد.

اقدامات تروریستی این گروه در عراق موضوع تازه‌ای نیست اما آنچه حیرت ناظران سیاسی و نظامی را موجب شده سرعت سقوط موصل بدون درگیری با وجود حضور لشکرها مختلف ارتش عراق است. امری که خاطره سقوط بغداد توسط نیروهای آمریکایی در سال 2003 را در دهن‌ها تداعی کند. ارتش آمریکا نیز در سال 2003 بدون کوچکترین مقاومت از سوی نیروهای ارتش رژیم بعث وارد عراق شد و مراکز حساس نظامی و امنیتی این کشورها در مسیر پیشروی خود به اشغال درآمد.

هنوز خاطره جنگ روانی سعیدالصحاف وزیر اطلاع‌رسانی رژیم بعثی صدام از یادها نرفته است که از مقاومت دلیرانه نظامیان بعثی در صدر حمله غافلگیرانه ارتش آمریکا به بغداد خبر می‌داد.

هم او بود که ادعا می‌کرد بغداد تحت حفاظت امنیتی سه حلقه از نیروهای لشکر ریاست جمهوری عراق است و این نیروها قرار است که کابوس ویتنام را در نزد نیروهای آمریکایی تکرار کنند. در هر حال بغداد پیش چشم دوربین‌های ده‌ها رسانه خارجی سقوط کرد بدون آنکه مقاومتی از سوی فرماندهان نظامی رژیم بعث عراق در برابر هجوم وحشیانه آمریکا صورت دهند.

مدلی که در اشغال موصل نیمه شب سه‌شنبه هفته گذشته به اجرا درآمد بی‌شباهت به مدل آمریکا برای اشغال بغداد در سال 2003 نیست.

نیروهای ارتش عراق مستقر در موصل نیز در برابر هجوم وحشیانه گروهک تکفیری داعش مقاومتی نکردند. لشکر سوم پلیس فدرال عراق، فرماندهی نیروی زمینی ارتش، درمنطقه موصل و فرماندهی عملیات مشترک موصل به عنوان نمایندگان ارتش ملی عراق وظیفه حراست از تمامیت ارضی این کشور بدون لحاظ ملاحظات قومی و طایفه‌ای را داشتند.

شباهت مدل سقوط موصل توسط داعش در ژوئن 2014 به مدل سقوط بغداد در مارس 2003 میلادی پرسش‌ها و تردیدهای زیادی را در اذهان ملت عراق ایجاد کرده است که پاسخ به آن را ضروری می‌نماید

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...