نسخه چاپی

دیدار وزیر روابط آفریقای جنوبی با رئیس جمهور

روحانی: تروریست و افراطی گری، زاییده اقدامات غربی ها است

عکس خبري -روحاني: تروريست و افراطي گري، زاييده اقدامات غربي ها است

رئیس‌ جمهوری روز یكشنبه در دیدار وزیر روابط و همكاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی، با قدردانی از مواضع آفریقای جنوبی در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تصریح كرد كه تداوم تحریم‌های ناعادلانه علیه تهران امكان‌پذیر نیست.

به گزارش نما به نقل از شبکه خبر، دکتر حسن روحانی، با تأکید بر اینکه، تحریم غلط و غیر عادلانه‌ای که کشورهای غربی علیه ایران ایجاد کردند، دچار مشکلات فراوانی شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد تا در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی، مذاکرات هسته ای خود با گروه ۱+۵ را به نتیجه نهایی برساند.

دکتر روحانی، یاد و خاطره نلسون ماندلا، رهبر فقید ملت آفریقای جنوبی را در مبارزه با آپارتاید، گرامی داشت و گفت: نلسون ماندلا هم مرد مبارزه و هم صلح بود.

رئیس‌جمهوری، به استعدادهای بالقوه مشترک دو کشور برای توسعه روابط اشاره کرد و گفت: اراده سیاسی قوی میان دولت و ملت ایران و آفریقای جنوبی، برای گسترش روابط و همکاری ها در تمامی زمینه ها از جمله سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد.

دکتر روحانی، ضمن تاکید بر ارتقاء سطح همکاری ها در زمینه نفت و معادن میان دو کشور، تصریح کرد: برای اینکه روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد، باید تسهیلات و بسترهای لازم را برای فعالیت ها و همکاری های میان بخش خصوصی دو کشور فراهم آوریم.

رئیس‌جمهوری افزود: همکاری های خوب مخابراتی میان ایران – آفریقای جنوبی وجود دارد و این موضوع، بیانگر این است که دو کشور می توانند در زمینه‌های علمی و فناوری، همکاری های مشترک داشته و بخش های خصوصی را در این زمینه به هم پیوند دهند.

دکتر روحانی تاکید کرد: برای توسعه روابط و همکاری ها در قدم اول، باید همکاری ها و ارتباطات پولی، مالی و بانکی میان دو کشور را توسعه داده و مشکلات و موانع موجود را برطرف کنیم.

دکتر روحانی، تروریست و افراطی گری را زاییده اقدامات قدرت های غربی دانست و گفت: قطعا، کشورهای غربی در آینده از سوی این گروه های تروریستی دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

خانم انکوانا ماشابانه، وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز، در این دیدار ضمن ابلاغ سلام های گرم جاکوب زوما رئیس جمهوری دولت دمکراتیک آفریقای جنوبی به رئیس جمهوری کشورمان، قدردانی دولت و ملت آفریقای جنوبی را برای حمایت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات نژادپرستانه ملت آفریقای جنوبی ابلاغ کرد.

وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی تصریح کرد: حضور هیات بلند پایه همراه در سفر به تهران نشاندهنده عزم و اراده جدی مردم و دولت آفریقای جنوبی، برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های خوب دوجانبه می‌باشد که باید به آن مفهوم و تحرک جدیدی بخشید.

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان همکاری میان دو کشور تصریح کرد: زمینه های جدیدی برای همکاری به ویژه، بهداشت، علم و فناوری، دارویی، توسعه فناوری های کشاورزی و خطوط ریلی میان دو کشور شناسایی شده که می توانیم در کنار همکاری های نفتی، انرژی و مخابراتی به آنها بپردازیم.

وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی، با اشاره به سفر آتی زوما، رئیس جمهوری دمکراتیک آفریقای جنوبی به تهران، از آن به عنوان فرصتی برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی میان دو کشور یاد کرد.

انکوانا ماشابانه، ضمن ابراز ناخرسندی از تحریم های ناعادلانه علیه ایران تاکید کرد: این تحریم ها، کشور آفریقای جنوبی و کل منطقه آفریقا را تحت تاثیر قرارداده و با مشکلات فراوانی روبرو ساخته که باید با همکاری مشترک به راهکاری برای حل این معضل دست یابیم.

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...