نسخه چاپی

فتنه آخرالزمانی داعش

صالح اسكندری

بحران سازی داعش در عراق پس از گذشت چند روز ابعاد تازه ای پیدا کرده است. اما در تبیین چرایی این بحران، نحوه برخورد جمهوری اسلامی با این موضوع و در نهایت نتایج حاصله چه در سطوح نخبگی جهان اسلام و چه در میان عامه مسلمانان هنوز " گره های ذهنی" وجود دارد که به علت کم کاری رسانه ها، روشنفکران و علمای جهان اسلام، صاحبان تریبون و حتی استفاده نکردن از فرصت های ذی قیمتی نظیر حج برخی ابهامات تا کنون برطرف نشده است.

واکاوی واقعیت ها در جهان اسلام کمک فراوانی به گشایش های ذهنی در بین نخبگان و توده ها در جهان اسلام می کند. آمریکایی ها پس از ورود نظامی به منطقه خاورمیانه در سال 2001 به بهانه مقابله با القاعده در افغانستان و عراق با یک شمشیر دو لب آشنا شدند که بسیار برنده بود. این شمشیر دو لب چیزی نبود جز جریان سلفی و تکفیری در منطقه که به ظاهر و به ادعای آمریکایی ها مسبب اصلی حادثه 11 سپتامبر بودند. اما آمریکایی ها در عین حال دریافتند که از این شمشیر دو لب می توان استفاده های ابزاری دیگری را نیز صورت داد. یکی از مهمترین بهره برداری های سیاسی از این شمشیر، دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی با هدف نهایی تضعیف خط مقاومت در برابر طرح خاورمیانه جدید بود. در گزارشي كه جورج تنت رئيس سابق سازمان سيا در 24 فوريه2004 ‌ به كميسيون اطلاعات سنا ارائه كرد، نكات جالبي به چشم مي‌خورد:

1- حمله آمريكا به افغانستان و بيرون كردن طالبان از آن كشور و به دنبال آن پراكنده شدن سازمان القاعده موجب شده است كه گروه هاي بي‌شماري به شكل مستقل و خودكفا در ساير نقاط جهان و بخصوص در كشورهاي اسلامي با رهبري معنوي القاعده به وجود آيند.

2- تشكل‌هاي تازه تاسيس با انگيزه هاي بسيار قوي و به شكل بسيار انتقام جويانه به ميدان آمده اند و عراق زمينه مناسبي را براي آنها بعد از حمله آمريكا فراهم آورده است.

3- وارد ساختن ضربه به رهبري القاعده و مخصوصا بن لادن موجب شده رهبري‌هاي جديد در راس تشكل‌هاي پراكنده به وجود آيد.

و..

در واقع آمریکایی ها با موج سواری بر تحولات اخیر در منطقه تصمیم گرفتند که با این شمشیر حلقه وصل هلال شیعی را از بین ببرند و ارتباط این زنجیره را از هم بگسلند.

از این رو مجموعه جبهه کفر همه توان خود را بسیج کرد تا در سوریه بشار اسد و در عراق دولت قانونی این کشور را به زانو درآورد. هزاران قبضه سلاح های پیشرفته صهیونیستی و میلیون ها دلار پول کشورهایی نظیر عربستان، قطر، اردن و ترکیه به همراه تشجیع تمایلات و گرایشهای سلفی و تکفیری سبب شود، جبهه مخالفان بیش از دو سال سوریه و اخیرا عراق را به آشوب بکشد. آنها تصور می کردند با توجه به اقلیت ناصبی که در سوریه وجود دارد و اقلیت بعثی که در عراق هستند که هنوز پس از گذشت سالها به ساب امیرالمومنین(علیه السلام) و سایر ائمه اطهار(علیهم السلام) در منابر به سبک دوران معاویه این ابی سفیان می پردازند و همچنین مشتی مزدور سلفی که از کشورهایی نظیر اتیوپی، سودان، لیبی، افغانستان، عراق، عربستان و ... با 2 تا 3 هزار دلار استخدام شده اند می توانند خط اصیل مقاومت را منزوی کنند. برخی از این افراد با این انگیزه به میدان نبرد در سوریه و عراق آمده بودند که اگر چند شیعه یا علوی را سرببرند مستقیم به بهشت می روند! همین انگیزه شیطانی سبب می شد که مثلا کودک سه ساله ای را به جرم شیعه بودن به دار بیاویزند.

اما جبهه کفر غافل از این است که از دل این نزاع، مولود مبارکی خلق شده است که منجر به تقویت و استحکام بیش از پیش زنجیره مقاومت در منطقه می شود. امروز آیت الله سیستانی در عراق مردم و روحانیت شیعه را به دفاع مقدس از حرمین عسگریین و عتبات عالیات و نوامیس شیعه و سنی از دست مزدوران داعش فرا می خواند. امروز در سوریه به واسطه ابتکار جیش الشعبی یک "حزب الله جدید" شکل گرفته است که قادر است در قد و قامت حزب الله لبنان قدرت نمایی کند. صد ها هزار سوری طی چند ماه گذشته هسته های اصلی حزب الله سوریه را تشکیل داده اند و جالب اینجاست که بخش قابل توجهی از این افراد در واکنش به جنایات جریانات وهابی و تکفیری به مذهب تشیع اثنی عشری گرایش یافته اند. حزب الله و رویکردهای حزب الله در سوریه هیبت یک گفتمان را به خود گرفته است و عنقریب است یک اتحاد استراتژیک بین حزب الله های منطقه شکل بگیرد. در واقع سوریه و عراق امروز به دروازه جهانی شدن اسلام و خط مقدم مقابله با استکبار جهانی تبدیل شده اند. در شرایطی که امواج بیدار اسلامی از سواحل مدیترانه تا کشورهای حاشیه خلیج فارس را در نوردیده است ضرورت به دست گرفتن ابتکار عمل در مسیر «ديپلماسی وحدت اسلامی» بیش از گذشته احساس می شود. به خصوص که دشمنان جهان اسلام می خواهند با تفرقه افکنی بین مسلمانان معادله "جهاد و مقاومت" را تبديل به طرح "تكفير و ترور فرزندان اسلام" نمایند.

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...