نسخه چاپی

تدوین برنامه چهارساله توسعه طب سنتی

عکس خبري -تدوين برنامه چهارساله توسعه طب سنتي

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت:‌ برنامه چهارساله توسعه طب سنتی تدوین شده است. ۲۰ كلینیك مجاز طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشكی فعال هستند و آیین نامه صدور مجوز طب سنتی برای بخش خصوصی نیز تا پایان تیر تصویب و اجرایی می‌شود.

به گزارش نما، محمود خدادوست در گفت و گو با فارس در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه طب سنتی در طرح تحول نظام سلامت توضیح داد: طرح تحول نظام سلامت بیشتر در حوزه های معاونت بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت دنبال می شود و برنامه های توسعه طب سنتی مستقل از این طرح بر اساس تکالیف قانونی پیش می رود.

وی ادامه داد: بر اساس تکالیف قانونی برنامه توسعه پنجم، برنامه چهارساله گسترش طب سنتی در کشور در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و خدماتی تدوین شده و مطابق آن کمیته های تخصصی برای تدوین برنامه های عملیاتی آن به زودی تشکیل می شود.

وی اضافه کرد:‌ در این برنامه تعریف می شود که پزشکانی که تخصص طب سنتی ندارند و پزشک عمومی هستند یا پزشک متخصص در رشته های دیگر هستند تا چه سطحی مجاز به ارائه خدمات طب سنتی هستند و در واقع خطوط قرمز مشخص و حد مجاز فعالیت افراد برای ارائه خدمات طب سنتی سطح بندی می شود.

خدادوست گفت: در زمان حاضر کلینیک های خدمات طب سنتی در 7 دانشگاه که دانشکده طب سنتی دارند، تشکیل شده و در مجموع حدود 20 کلینیک طب سنتی در کشور در استانهای مختلف دایر شده‌اند که مراکز دولتی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون 4 کلینیک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، 2 کلینیک در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،‌3 کلینیک طب سنتی در دانشگاه مشهد، یک کلینیک در دانشگاه ایران، دو کلینیک در دانشگاه علوم پزشکی یزد،یک کلینیک در دانشگاه شاهد تشکیل شده است و در هر یک از دانشگاههای علوم پزشکی قزوین، کرمان،‌تبریز،‌قم، زنجان، مازندران، بابل و شیراز یک کلینیک طب سنتی دایر شده است.



هیچ یک از مراکز خصوصی طب سنتی از وزارت بهداشت مجوز ندارند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون مجوزی برای مراکز غیر دولتی و خصوصی برای خدمات طب سنتی در کشور داده شده است توضیح داد: خیر تاکنون هیچ مجوزی برای ارائه خدمات طب سنتی در بخش خصوصی داده نشده است فقط در یک مورد مجوز سلامتکده طب سنتی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی( بعد از تعیین مسئول فنی که یک متخص طب سنتی است) صادر شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: برای صدور مجوز فعالیت پزشکان غیر متخصص طب سنتی در این حوزه سال گذشته آیین نامه ای داشتیم که مطابق آن این پزشکان باید دوره های آموزشی را بگذارنند تا بتوانند مجوز فعالیت بگیرند و به آنها مهلت داده شده بود تا تیر 92 با گذراندن دوره های برای اخذ مجوز اقدام کنند.

مهلت وزارت بهداشت برای اخذ مجوز خدمات طب سنتی

وی افزود: اما چون این دوره ها در وزارت بهداشت برگزار نشد. از معاونت درمان وزارت بهداشت خواستیم که این مهلت را یکسال تمدید کنند و به این ترتیب این مهلت تا تیر 93 تمدید شد.

وی گفت: اکنون در حال بازنگری و تدوین آیین نامه صدور مجوز طب سنتی در بخش غیر دولتی هستیم تا با سطح بندی حد مجاز ارائه خدمات توسط افراد غیر متخصص طب سنتی بتوانیم برای صدور مجوز اقدام کنیم.

خدادوست در پاسخ به این پرسش فارس که چند نفر در کشور در حوزه طب سنتی فعالیت می کنند افزود: چون تا به حال وزارت بهداشت به هیچ فردی در این زمینه مجوز نداده است آماری از این افراد نداریم، البته کسانی که پزشک هستند و شماره نظام پزشکی دارند قاعدتاً اجازه مطب دارند اما اینکه بخواهند در مطب خود خدمات طب سنتی ارائه کنند باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرند.

وی گفت:‌ افرادی که بدون مجوز از گذشته مشغول فعالیت در حوزه طب سنتی هستند، اکنون در مهلت یکساله تمدید شده هستند و به زودی با صدور آیین نامه جدید باید برای اخذ مجوز اقدام کنند در غیر این صورت دانشگاههای علوم پزشکی با موارد غیر مجاز بعد از تصویب آیین نامه و مطابق آن برخورد خواهند کرد.

دخالت غیر پزشکان ممنوع

معاون طب سنتی وزیر بهداشت با افرادی که اصلاً پزشک نیستند و در حوزه طب سنتی فعالیت می کنند چه برخوردی می شود نیز گفت: افرادی که اصلاً پزشک نیستند و شماره نظام پزشکی ندارند به هیچ عنوان حق فعالیت در حوزه طب سنتی را ندارند و فعالیت آنان دخالت غیر مجاز در امور پزشکی محسوب می شود و اداره کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت، دانشگاههای علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی باید با چنین افرادی برخورد کنند.

50 متخصص طب سنتی در کشور داریم

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون چند متخصص طب سنتی در کشور داریم نیز گفت:‌ هم اکنون 50 متخصص و فارغ التحصیل طب سنتی در کشور داریم،‌300 دانشجو نیز در 7 دانشکده طب سنتی کشور در حال تحصیل در این رشته هستند.

وی افزود: در رشته داروسازی سنتی نیز 7 نفر فارغ التحصیل در کشور داریم و 34 دانشجو نیز در رشته دکترای داروسازی سنتی در حال تحصیل هستند.

۱۳۹۳/۳/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...