نسخه چاپی

احتمال مذاكره ایران و آمریكا درباره عراق

یك مقام ارشد آمریكایی روز یكشنبه گفت: دولت اوباما برای حل بحران امنیتی كنونی در عراق به مذاكرات احتمالی با ایران می‌اندیشد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این مقام ارشد آمریکایی به شرط اینکه نامش فاش نشود، اظهار کرد: آمریکا در حال بررسی مذاکره با ایران در خصوص مساله عراق است که به تازگی برخی از شهرهای آن به دست شبه نظامیان سنی داعش به تصرف در آمده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مبارزان گروه تروریستی داعش در روزهای اخیر برخی شهرهای شمال بغداد را به تصرف در آورده و به سمت بغداد پایتخت این کشور حرکت کرده‌اند اما گفته می‌شود پیشروی‌های آنها خارج از بغداد طی روز یکشنبه به دلیل عملکرد نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق آهسته شده است.

بر اساس این گزارش، پیشروی‌های داعش از زمان سقوط صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در سال ۲۰۰۳ تاکنون موجب بروز بزرگ‌ترین بحران امنیتی در عراق شده است. باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفته بود که وی نیازمند چند روز فرصت برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی کمک به عراق برای مبارزه با گروه داعش است اما وی بازگشت نیروهای آمریکایی برای مبارزه در عراق را غیرمحتمل دانست.

نیروهای آمریکایی پس از هشت سال جنگ در عراق که تلفات زیادی را به همراه می‌داشت سرانجام در سال ۲۰۱۱ این کشور را ترک کردند. اگر آمریکا که همواره به دلیل آتش‌افروزی و افزایش خشونت از سال ۲۰۰۳ در عراق تاکنون مورد سرزنش قرار گرفته تصمیم بگیرد با مقامات ایرانی در خصوص مساله عراق مذاکره کند مشخص نیست که چنین مذاکراتی چه وقت و کجا انجام خواهد شد.

روزنامه وال استریت ژورنال روز یکشنبه ضمن اعلام این خبر که دولت اوباما در حال آماده شدن برای مذاکرات با ایران بر سر مساله عراق است، گزارش داد که ممکن است وین پایتخت اتریش جایی که ایران و گروه ۱+۵ دور جدید مذاکرات خود را در هفته جاری برگزار می‌کنند محل برگزاری گفت‌وگوها در مورد عراق باشد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که بیل برنز معاون وزارت خارجه این کشور برای شرکت در این دور از مذاکرات طی هفته جاری به وین سفر خواهد کرد. یک مقام کاخ سفید در این باره گفت که تاکنون هیچ مذاکراتی در مورد عراق صورت نگرفته است. وی افزود: تاکنون هیچگونه ارتباطی با ایران در خصوص این مساله برقرار نکردیم و هیچ برنامه‌ای نداریم که بخواهیم آن را ارائه کنیم.

ایران همواره تاکید کرده که تاکنون هیچگاه در عراق و دیگر کشورهای منطقه دخالت نظامی نداشته است.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که ایران با دخالت نظامی آمریکا در عراق مخالف است.

۱۳۹۳/۳/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...