نسخه چاپی

خبری‌خوش برای مسافران زمینی مشهد

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینكه سرعت قطار با تراك‌بندی خط آهن تهران - مشهد به ۲۰۰ كیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد، ایمنی سیر را از مزایای تراك‌بندی عنوان كرد و گفت: این پروژه تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش نما به نقل از فارس، سعید محمدزاده در برنامه کوپه ۱۴۰۴ در تشریح فعالیت‌های راه‌آهن برای ارتقای بهره‌وری حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: توسعه ریلی کشور بودجه سنگینی را می‌طلبد که منابع مالی موجود در بودجه کفاف تکمیل پروژه‌ها را نمی‌دهد.

وی افزود: اما با همین تزریق نقدینگی نیز توانسته‌ایم، در سال‌های اخیر به طور متوسط سالانه ۳۰۰ کیلومتر خط آهن ایجاد کنیم. در حالی که رکورد ساخت سالانه هزار کیلومتر نیز داشته‌ایم.

محمدزاده با بیان اینکه توان فنی داخلی برای توسعه ریلی بسیار بالا است، گفت: در ساخت ریل نیز با حمایت‌های دولت شرکت ذوب‌آهن در حال راه‌اندازی خط تولید ریل است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: اگر منابع مالی لازم را در اختیار داشته باشیم، توانایی ساخت سالانه ۲ هزار کیلومتر خط‌آهن در کشور وجود دارد.

وی تأکید کرد: باید امکان رقابت سالم بین ریل و جاده فراهم باشد، ضمن آنکه به چابک‌سازی راه‌آهن نیز بپردازیم.

محمدزاده افزود: امسال برنامه‌ای مناسب با اختصاص بودجه به توسعه ریلی کشور، تدوین کردیم که شامل برنامه رفع گلوگاه‌ها است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اضافه کرد: در این راستا گلوگاه‌های مختلف شبکه ریلی کشور شناسایی شده است.

وی افزود: همچنین در زیرساخت‌های ریلی به دنبال دو خطه کردن، تراک‌بندی، افزایش ظرفیت و برقی‌سازی هستیم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: در خط آهن تهران - مشهد تراک‌بندی از هفته آینده آغاز می‌شود؛ اجرای این کار موجب افزایش ایمنی، رشد ظرفیت خطوط و افزایش سرعت سیر می‌شود.

محمدزاده اضافه کرد: همچنین در خط آهن بافق - اصفهان دو خطه شدن مسیر و تراک‌بندی مدنظر است.

وی بیان کرد: همچنین در خط آهن صعب‌العبور دورود - اندیمشک به طول ۲۱۵ کیلومتر در حال اجرای پروژه‌ای هستیم تا زیر ساخت آن بتنی شود؛ بالاست جمع‌آوری می‌شود و خطوط دال بتنی نصب می‌شود، ضمن آنکه تراک‌بندی مسیر نیز در حال انجام است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم از امسال تا سال ۱۴۰۰ عمده‌ترین گلوگاه‌های کشور رفع شود.

وی با تأکید بر اینکه قیمت حمل و جابه‌جایی یکی از موارد مورد توجه مسافران و صاحبان کالا در حمل و نقل ریلی است، گفت: در حال حاضر راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان در حال تکمیل است، اما مشکل پیش‌روی آن منابع مالی است که در حال رفع این موانع هستیم.

محمدزاده یادآور شد: در خط آهن تهران - مشهد برقی شدن مسیر و افزایش سرعت میسر موجود به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت مدنظر است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن بیان کرد: همچنین پروژه برقی شدن خط‌آهن تهران - تبریز در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه کاهش زمان سیر و رساندن سریع کالا به مقصد اصلی‌ترین اهداف پیش‌روی راه‌اهن است، گفت: برای افزایش سرعت سیر ابتدا مسیر دو خطه می‌شود پس از آن عملیات تراک‌بندی انجام شده و سپس مسیر برقی می‌شود.

۱۳۹۳/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...