نسخه چاپی

گزینه‌ دانشجویان برای‌ ریاست دانشگاه‌ تهران

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به روند طی شده در خصوص انتخاب سرپرست دانشگاه تهران گفت: «عارف» گزینه پیشنهادی دانشجویان برای ریاست دانشگاه تهران است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، رضا نظری دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در نشست خبری تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران درباره انتخاب سرپرست این دانشگاه از سوی وزیر علوم اظهار داشت: مجلس با حسن‌ظن به فرجی‌دانا به‌عنوان وزیر علوم رأی داد اما متأسفانه رویه‌ای که او در پیش گرفته است، رویه معتدل و منطقی نیست.

وی ادامه داد: برخی از رفتارها و عملکرد وزارت علوم نشان‌دهنده بی‌توجهی و بی‌اهمیتی به قانون است و متأسفانه هر روز شاهد این‌‌گونه رفتارها در وزارت علوم هستیم که نشان‌دهنده ضعف وزارت علوم هست.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این رویه باعث حاشیه‌سازی برای وزارت علوم می‌شود، یادآور شد: این حاشیه‌سازی‌ها آنجایی اهمیت خود را نشان می‌دهد که کشور در یک جهت علمی به سر می‌برد و آقای رئیس جمهور نیز آرامش فضای سیاسی کشور را جزو راهبردهای اصلی خودشان می‌دانند اما با اینگونه حاشیه‌سازی‌ها از طرف اطرافیان به این فضا خدشه وارد می‌شود.

نظری با بیان اینکه اگر دانشگاه را بازیچه اغراض سیاسی قرار دهیم، اشتباه بزرگی صورت داده‌ایم و نمی‌توانیم عوارض آن را پیش‌بینی کنیم، به جایگاه دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران همان دانشگاه ایران و نماد آموزش عالی کشور است. دشمن دو برنامه اصلی خود را یعنی حادثه کوی ۷۸ و ۸۸ را از این دانشگاه آغاز کرد و آتش دو فتنه بزرگ کشور از این دانشگاه شعله‌ور شد بنابراین اگر این دانشگاه پرچمدار علم و پیشرفت باشد، الگو می‌شود و اگر اسیر حاشیه‌سازی شود، مشکلاتی را پدید می‌آورد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: رویه وزارت علوم رویه مقابل قانون ایستادن است و همه می‌دانیم وقتی کسی می‌خواهد مقابل قانون بایستد، این خود آغاز فتنه است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه از ابتدای تصدی فرجی‌دانا بر وزارت علوم این رویه غیرقانونی توسط فرجی‌دانا دیده شد، گفت: وقتی آقای توفیقی به مجلس معرفی نشد، وزیر علوم او را به‌عنوان مشاور عالی خود انتخاب می‌کند و همچنین نیلی‌منفرد که موفق به تأیید صلاحیت از مجلس نشد، معاون آموزش وزیر علوم شد و به نظر می‌رسد وزیر علوم همان رویه وزارت علوم دوران اصلاحات را پیش می‌رود و مرتب حاشیه‌سازی می‌کند.

نظری با بیان اینکه باید از مسئولان وزارت علوم پرسید چرا دچار حاشیه‌سازی شده‌اند، ادامه داد: از همه می‌خواهیم به رویه‌های قانونی احترام بگذارند. طبق گزارش مجلس دولت فعلی رویه‌های خلاف قانون زیادی نداشته است اما طبق همین گزارش وزارت علوم حاشیه‌ساز‌ترین وزارتخانه بوده است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که با گذشت ۴ ماه از تغییر رئیس دانشگاه تهران هنوز فردی برای تصدی ریاست این دانشگاه به شورا معرفی نشده است، گفت: از آقای فرجی‌دانا سوال داریم که شما که به نهادهای نظارتی اعتراض دارید، چه کسی بر انتخابات شما و نتایج آنها نظارت داشتند، چه کسی تأیید کرده است که آقای نیلی احمدآبادی نفر اول از نظر رأی‌گیری در شورای دانشگاه تهران بوده است و چرا این آقایان ژست دموکراسی می‌گیرند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در عزل و نصب نزدیک به ۳۰ دانشگاه و رئیس پژوهشکده وزارت علوم شورای مشورتی نبوده است، افزود: چرا این روند تنها در خصوص دانشگاه‌های بزرگ کشور مانند تهران تربیت‌مدرس و سایر دانشگاه‌ها دنبال می‌شود.

نظری ادامه داد: به نظر می‌رسد پروژه‌ای که در این میان مدنظر است، این است که آقایان می‌خواهند بین اساتید و دانشجویان با ارکان نظام اختلاف بیندازند و جریان خاصی در وزارت علوم دنبال این مسئله است.

وی با بیان اینکه چرا برای مراسم تودیع سرپرست به‌جای سرپست باید چنین برنامه‌ای برگزار شود، ادامه داد: چرا برای معاون خود در وزارتخانه نیز این قدر اعتماد قائل نشدید که ایشان را نیز درباره انتخاب نیلی احمدآبادی مطلع سازید؟ چرا اساتید دانشجویان را بازیچه خود قرار می‌دهید؟

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد وزارت علوم می‌خواهد پیشنهاد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحمیل کند، گفت: آقای روحانی و مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی ثابت کردند رویکرد شورا در اثر فشار و اجبرا تغییر نمی‌کند و مطمئنیم شخص رئیس جمهور به این مسئله ورود می‌کند و آن را به نفع جامعه دانشگاهی حل و فصل می‌کند و البته ما از همین‌جا از رئیس‌جمهور می‌خواهیم مانع از ایجاد این حاشیه‌سازی‌ها شود.

نظری ادامه داد : طبق اطلاعات ما رئیس جمهور نیز مخالف این حاشیه‌سازی‌هاست و در این زمینه به وزیر علوم تذکر داده است البته ما انتظار نداریم فردی را که می‌خواهیم، به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کنند اما انتظار داریم فردی به شورا انتخاب شود که دارای پیشینه روشن و درخشان علمی و مدافع فضای عقلانیت در دانشگاه باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد جامعه اسلامی دانشگاه تهران برای گزینش ریاست دانشگاه تهران، گفت: پیشنهاد ما این است آقای عارف رئیس دانشگاه تهران شود و البته ما با تمام گزینه‌های شورای مشورتی به جز آقای نیلی احمدآبادی موافق بودیم و ایشان از نظر ما پیشینه مناسبی برای ریاست دانشگاه تهران ندارند و انتظار داشتیم وزیر علوم به آقای عارف برای پذیرش این جایگاه اصرار کنند.

۱۳۹۳/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...