نسخه چاپی

ماموریت ویژه رهبری به مسئولان نظام

«مگر ما می‌‏توانیم قبول كنیم كه در این دریا انگلیس، آمریكا، فرانسه، روس یا دیگرى و یا دیگرى خود را صاحبخانه و سلطه‏گر بدانند؟»

به گزارش نما به نقل از فارس، دومین همایش ملی توسعه سواحل مَکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 28 و 29 خرداد در منطقه دوم دریایی ولایت(جاسک) برگزار خواهد شد.

مَکران سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران و جنوب باختری پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب شرقی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که تاکیدات فراوانی بر استفاده از ظرفیت‌های دریا در مسیر پیشرفت کشور دارند، در مقاطع مختلف بر اهمیت این منطقه تصریح کرده و سواحل عمان را به مثابه گنجی عظیم برای کشور دانستند.

آنچه در زیر می‌خوانید مروریست بر برخی سخنان معظم‌له که در همین رابطه ایراد فرمودند.

دیدار از دانشگاه علوم دریایى امام خمینی و مراسم اعطاى سردوشى 17/2/1363

چه دلیل موجهى مى‏توان یافت براى اینکه ناوگان آمریکایى یا انگلیسى یا فرانسوى و یا روسى، از هزاران کیلومتر فاصله، ... ادعا مى‏کنند که ما براى حفظ منافع اساسى خود در مناطق حساس دنیا؛ در تنگه‏ها و گذرگاه‌هاى دریایى، حضور مى‏یابیم! من سؤال مى‏کنم شما چه منافعى در این مناطق دارید که از منافعِ مردمِ این مناطق بالاتر و مهم‌تر است؟

دیدار با مسئولان عقیدتى- سیاسى و فرماندهان نیروى دریایى 18/4/1363

ما یک ساحل طولانى در دریا داریم. دریا مال ماست. دریا جولانگاه ماست. دریا محل استفاده و تغذیه ماست. دریا محل عبور و مرور ماست. دریا محل حفاظت ما از مرزهایمان است. مگر ما مى‏توانیم قبول کنیم که در این دریا انگلیس، آمریکا، فرانسه، روس یا دیگرى و یا دیگرى خود را صاحبخانه و سلطه‏گر بدانند؟ مگر چنین چیزى ممکن است؟ پس ما اینجا چکاره‏ایم؟ پس این ملت که در خشکى‏هاى کنار این دریا زندگى مى‏کند، چکاره است. چگونه است که مردمى که در خودِ این خشکى‏ها دارند زندگى مى‏کنند، در این‌جا هیچ‏کاره‏اند؛ بعد، از آن‌طرف دنیا، یک گردن کلفت سَرِگردنه بگیر به این‌جا آمده است و مى‏گوید بنده این‌جا منافعى دارم؟! ما که بیشتر از شما اینجا منافع داریم!

مراسم معارفه‏ دریادار على شمخانى به عنوان فرمانده‏ نیروى دریایى ‏ارتش 9/8/1368

همان‏طور که مى‏دانید، امروز حساس‌تر از همه‏ مناطق مرزى کشور، منطقه‏ مرزى جنوب و کرانه‏هاى طولانى و ممتد دریایى کشور عزیزمان در آن منطقه است که از لحاظ حساسیت بین‏المللى و موقعیت سوق‏الجیشى و از نظر اقتصادى و سیاسى و دیگر جنبه‏ها، براى سرنوشت کشور کمال اهمیت را داراست. نیروى دریایىِ کارآمد و زنده و فعال و میدان‌دار ما، ان‏شاءالله خواهد توانست تأثیرات مثبتى بر سیاست‌هاى کلى کشور بگذارد.

امروز و احتمالاً در سال‌هاى آینده، نیروى دریایى متعهد است که حساس‌ترین نقاط آسیب‏پذیر و یا مورد حدس و گمان و تهدید کشور را نگهدارى کند.

بازدید از منطقه سوم دریایی 9/12/81

دریای عمان و این منطقه دریایی، بسیار حائز اهیمت است. همانطوری که در دوره جنگ تحمیلی، در یک برهه توانستیم از این فرصت استثنایی استفاده کنیم. اگر این فرصت نبود، گلوی ما فشرده می شد و چابهار توانست ما را از آن حالت دست بسته بودن و اسارت آن زمان بیرون بیاورد.

اکنون هم با توجه به مسائل سیاسی که در خلیج فارس می گذرد، حضور در کرانه دریای عمان برای ما یک فرصت فوق‌العاده است. در اینجا همه برنامه‌ریزی‌ها را باید با توجه به این حقیقت مسلم انجام دهید بنابراین این منطقه دریایی بایستی مثل سایر نیروهای ارتش و سپاه که در اینجا هستند خودش را آماده نگهدارد این نقطه از کشور را باید خیلی جدی بگیرید.

از سالهای پیش سفارش من این بود که واحدها و یگانهای نظامی مستقر در این منطقه باید کاری کنند تا از رفت و آمد و کار آنها به مردم سود و استفاده برسد.

بدون شک وجود یک مجموعه نظامی با این حجم برای شهر کوچکی مثل چابهار سنگینی هایی دارد و بایستی در کنار آن خیرات و برکاتی هم برای مردم داشته باشد این مسأله را در برنامه هایتان ببینید و مورد مطالعه قرار دهید، در زمینه های مختلف از جمله در زمینه ارتباط مردم با دریا و بالاخص صیادی کمک‌های زیادی می توانید به مردم بکنید چون در اینجا صیادی مسأله مهمی است به عنوان کمک به مردم هرکاری را که می توانید در برنامه‌هایتان بگنجانید و انشاءالله اقدام کنید.

امیدوارم مثل سایر مناطقی که ارتش و سپاه حضور دارند در اینجا هم همکاری سپاه و ارتش تحقق یابد و این دو سازمان نظامی باهم هماهنگی داشته باشند.

مأموریتها هم مشخص شده در یک منطقه مسئولیت با ارتش است و در منطقه دیگر با سپاه اما به هر حال امکان حضور هر دو سازمان در کنار یکدیگر باید تسهیل شود و این دو به یکدیگر کمک کنند.

دیدار فرمانده نداجا و تقدیم طرح ولایت 19/12/1386

کار در دریای عمان دشوارتر و بسیار مهمتر است. زیرا امروز دشمن ما، فلان کشور همسایه خلیج‏فارس نیست. دشمنی که ما احتمال حمله و تهدید او را می­دهیم کسی است که در اقیانوس­ها گسترش یافته است؛ بنابراین در خلیج فارس، جنگ کردن داخل خانه است، در حالیکه در دریای عمان جنگ کردن در عرصه­ وسیع بیرون خانه است.

دیدار با فرماندهان و کارکنان نداجا به مناسبت سالروز نیروى دریایى 6/9/1387

این ساحل عظیم و طولانی بسیار حساس که ما در دریای عمان داریم در واقع یک گنج است و باید این را اعتراف کنیم که این را کشف نکرده بودیم. دریای عمان، ساحل دریای عمان و حضور در دریای عمان یک گنج است؛ یک ذخیره است. ما همه حواسمان را بردیم متوجّه خلیج‌فارس کردیم که البتّه خلیج‌فارس هم خیلی حساس است، شکی نداریم امّا توجّه نکردیم به این ثروت عظیمی که ما در دریای عمان داریم. دریای عمان عقبه اساسی و تعیین‌کننده سرنوشت خلیج‌فارس است.

دیدار فرماندهان و مسئولان آجا 16/1/1388

در مسئله نیروی دریایی، مسئله­ دریای عمان و این ساحل طولانی خیلی امکان عظیمی است، ... این ساحل طولانی و بسیار مهم مغفول­عنه واقع شده، .... در زمینه حضور در دریای عمان، حضور در اقیانوس، حضور در منطقه باب­المندب و دریای سرخ و آنجاهایی که حساس و مهم است، ... انشاالله بتواند تامین شود.

سومین مراسم تحلیف و دانش‏آموختگی دانشجویان آجا، دانشگاه علوم دریایى امام خمینی 14/7/1388

سواحل جنوب شرقی کشور که در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، مناطق بسیار مهمی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت است؛ به آن‌جاها اهتمام کنید و اهمّیت بدهید.

مراسم الحاق ناوشکن جماران به ناوگان جنوب نداجا 30/11/1388

ما در سال­های گذشته از سواحل طولانی دریای عمان بهره‌ی لازم و کافی را نبرده‌ایم. ذهن­مان همه‌اش متوجّه خلیج فارس بوده، اهمّیت دریای عمان از نظر ما مغفولٌ‌عنه مانده است. این نگاه جدید که نگاه به دریاى عمان است به وسیله‌ ارتش جمهورى اسلامى، می‌تواند کارهاى بزرگى را انجام دهد؛ این براى منطقه‌ جنوب شرقى کشور یک موهبت الهى است. بنابراین دولت و دستگاه‌هاى مختلف چه وزارت دفاع، چه وزارتخانه‌هاى دیگر که مرتبط با این کارند، همه باید به پیشرفت این کار کمک کنند.

دیدار فرماندهان و کارکنان نداجا به مناسبت سالروز نیروى دریایى 7/9/1389

آن منطقه‌ای که شما مستقر هستید یعنی منطقه سواحل دریای عمان منطقه بکری است، عمق این سواحل منطقه وسیع بلوچستان و بخشی از آن منطقه غربی تر آن یعنی هرمزگان، مناطق بسیار مهمی است، بسیار حائز اهمیت است.

وجود شما در آنجا ممکن است این مناطق را زنده کند، یعنی حضور نیروی دریایی ارتش ممکن است منتهی بشود به اینکه انشاءالله ما بتوانیم از توانائی های منطقه استان بزرگ سیستان و بلوچستان و منطقه عظیم و حساس دریای عمان استفاده کنیم؛ این برای کشور مهم است.

بازدید از ناوگان جنوب نداجا، کارخانجات بندرعباس 1/5/1390

منافع دریا مال همه است؛ امکانات این دریای پربرکت متعلق به این ملتهاست. چگونه میشود از این برکات به نفع منافع ملی استفاده کرد و کشور را از آن بهره‌مند کرد؟ با داشتن اقتدار. این اقتدار را شما نیروهای مسلحی که با معنای جهاد و مفهوم ازخودگذشتگی خو گرفته‌اید، میتوانید تأمین کنید.

دریا برای یک کشور، یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است. فواید دریا برای یک کشور و یک ملت، فواید راهبردی است؛ فواید بزرگ و کلان است.

امروز همه چیز عوض شده است. ساحل ممتد و طولانیِ متعلق به ایران عزیز، امروز در اختیار دولتی مستقل و ملتی سرافراز و بیدار است؛ ملتی که به خدای متعال متکی است؛ نیروی خود را می­شناسد و به آن می­بالد.

این منطقه با حضور نیروهای مسلح کارهای بزرگی دارد؛ چه منطقه‌ دریای عمان و چه منطقه‌ سواحل خلیج فارس. دستگاه‌های دولتی و مسئولان گوناگون کشور موظفند همکاری‌های لازم را با نیروهای مسلح انجام دهند تا این کارها به بهترین وجه انجام بگیرد.

دیدار با کارکنان و خانواده­های نیروی دریایی ارتش و سپاه در بندرعباس 1/5/1390

این حضور خانواده‏ها، این حضور کارکنان نیروی دریایی در مناطق مأموریتی‏شان – یعنی لب دریا- منتهی‌الیه شرق سواحل طولانی ما در دریای عمان تا منتهی الیه غرب در خلیج فارس، نشان­ دهنده‏ جدی بودن احساس مأموریت و مسئولیت در نیروی دریایی ماست.

آن وقتی که خانواده‏ها وارد میدان می‏شوند، به منطقه می‏آیند و مستقر می‏شوند، نشان دهنده‏ این است که یک عزم راسخی برای بلند کردن پرچم عزت این کشور و این ملت وجود دارد.

بازدید از قرارگاه مقدم نداجا، ناوگان جنوب، بندرعباس 2/5/1390

جمهوری اسلامی ایران اهل تجاوز نیست ولی اهل حضور در آب‌های آزاد است زیرا آب‌های آزاد دنیا متعلق به همه و بستری برای انتقال فرهنگ است.

وقتی شما پرچمتان می‌تواند در دریاهای آزاد به اهتزاز در بیاید، معنایش این است که ملت ایران، فرهنگ ملت ایران، حرف حق ملت ایران در انقلاب، قدرت زیادی پیدا کرده و این برای دیگر ملت­ها الهام بخش است.

شما باید با مجاهدت، با غیرت و با ایمان خودتان، خسارت‌های دوران‌های گذشته را جبران کنید. کار شما در تاریخ می‌ماند.

وقتی شما پرچمتان می‌تواند در دریاهای آزاد به اهتزاز در بیاید، معنایش این است که ملت ایران، فرهنگ ملت ایران، حرف حق ملت ایران در انقلاب، قدرت زیادی پیدا کرده و این برای دیگر ملت­ها الهام بخش است.

۱۳۹۳/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...