نسخه چاپی

رمضان بهشتی است میان جهنم دنیا

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اكبری در جلسه شرخ صحیفه سجادیه گفت: همه چیز در ماه مبارك رمضان به قرآن ختم می شود، جایی كه خداوند با تو سخن می‌گوید. خداوند قصد دارد در این ماه با علامات و نشانه‌ها به تو مقصد را نشان دهد. به خاطر عظمت، تكریم و گرامیداشت این ماه است كه خداوند هر آن چیز كه در ماههای دیگر سال حلال است را بر تو حرام می‌كند.

به گزارش نما به نقل از مهر، چهل و چهارمین جلسه ازسلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری عصر روز دوشنبه 26 خرداد در مسجد۷۲ تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری در آغاز به مناسبت نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان قصد داریم از این جلسه به بعد تمهیدی برای این ماه داشته باشیم و چه چیزی بهتر از دعای 44 صحیفه سجادیه. این دعا یک نوع استخراج عملی جهت ورود به ماه مبارک رمضان است. دعای 44 صحیفه دعایی است که امام در ورود به ماه مبارک رمضان می خواندند. این دعا سرشار از معارف رمضانیه و یک دوره عالیه ماه مبارک رمضان شناسی است. در این دعا یک متن نورانی در بحث شناخت دعا است.

وی افزود: در واقع یک طرح عملیاتی برای ماه مبارک رمضان و دستورالعمل جامع برای دسترسی به ظرفیتهای این ماه مبارک است. این نکات در این دعا برجستگی دارد. در بیان این دعا تنها در حد ترجمه از لطایف و نکات شرین دعا استفاده خواهیم کرد و نه در شرح آن، بر این اساس به متن دعا بیشتر خواهیم پرداخت.

حاج علی اکبری بیان داشت: در ابتدای این دعا آمده " اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذى هَدانا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنا مِنْ اَهْلِهِ، لِنَكُونَ " همانطور که ملاحظه می‌شود این دعا با حمد آغازشده و در واقع حمدی است بر حمد. بسیار لطیف است که بدانیم که خود حمد هم به حمد نیاز دارد. باید بدانیم که امام سجاد(ع) را مقیم بیت الحمد می‌نامند. این که ما هدایت شده خداوند هستیم به حمد نیاز دارد. حمد کلید باب معرفت الهی است و همه مقامات الهی در حمد است. بودن در حمد برای امام سجاد(ع) یک حقیقت است، اما برای ما یک آرزو است. تجلی حمد در برنامه عمومی زندگی انسان عبارت است از "شکر". شکر جلوه عملی حمد است. اگر انسان از حمد سهم ببرد و در زندگی او جاری شود نتیجه آن شکر است.

وی تصریح کرد: شکل دیگر حمد آن است که انسان جذب حضرت حق شود. " لِاِحْسانِهِ مِنَ الشّاكِرينَ، وَ لِيَجْزِيَنا عَلى‏ ذلِكَ جَزآءَ المحسنین " در این قسمت توجه به حمد باعث می‌شود که نعمت شناس شویم. هر جای عالم را که می‌بینی رحمت، محبت، لطف و کرم پروردگار است. اگر چنین چیزی مشاهده کردید شما مستقر در مقام شکر می‌شوید. شاکر محصول حامد است و حمد. اگر کسی به مقام شامخ حمد و ثناء خاص حضرت معبود رسید، به مقام احسان رسیده است. در این حالت است که گویا انسان حضرت حق را دیده و هر چه در این مقام می‌بیند نعمت است. هر کس در این مقام قرار گیرد در مقام محسنین بوده و پاداش خاصی نزد خداوند دارد. این پاداش خود حق است.

رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد در ادامه شرح این دعای ارزشمند گفت: صحیفه ترجمه عرشی قرآن کریم است. این تفسیر اشاره لفظی به بیان شامخ نبوی دارد. از همین ابتدای دعا حضرت به حقانیت روزه اشاره دارد. خداوند فرموده " الصوم لی و انا اجزی به"روزه برای خودم است و خودم هم پاداش آن را می دهم و کسی که به حقیقت روزه نائل شود از محسنین است. در جای دیگر می‌فرمایند: " پاداش روزه خودم هستم " خداوند کسانی که روزه می‌گیرند را با خود می‌برد در راه احسان خودش. خداوند متعال با لطفش ما را در مقام رضوان می‌خواهد بکشد.

وی افزود: روزه باعث باز شدن رشته‌هایی است که امیال دنیوی بر گردن ما افکنده است. این ماه، ماه خداوند بوده و خداوند می‌فرمایند: "با روزه گرفتن تمام گناهان و ناپاکی‌ها را از شما پاک می‌کنم به مانند باران تندی که می شوید هر آنچه که ناپاک است." در قرآن کریم تنها از یک ماه نام برده شده و این ماه، ماه خدا است و منتخب حضرت حق. در این ماه خبرهای بسیاری است برای مومنان. مومن واقعی کسی است که از طرفی شوق رسیدن به این ماه را داشته و از طرفی نگران است که مبادا از دنیا برود و به این ماه نرسد.


وی در ادامه اضافه کرد :حضرت علی(ع) فرمودند: " این ماه، ماه ذات حضرت حق است. نکند خیال کنی این ماه با دیگر ماههای سال یکی است." این ماه با ماه قبل و بعدش به هیچ عنوان قابل قیاس نیست. این ماه ماهی است که خداوند بنده خودش را تنها برای خود قرار می‌دهد و او را خالص می‌کند. از همان لحظه تولد ماه رمضان وارد یک دنیای دیگری می‌شویم. از همان لحظه ورود به ماه مبارک رمضان نفس کشیدن مومن هم ثبت می‌شود به نیکی و ثواب. امام سجاد(ع) در اینجا افق را به ما نشان می‌دهند. ماه رمضان یعنی ترک ناپاکیها ، اخلاص بیشتر و فاصله گرفتن از هوای نفسانی. ماهی که بنده مومن از رهگذر صفایی که در وجودش شکل می‌گیرد به امر الهی به دعوت حق لبیک می‌گوید. جلوه ویژه این دعوت هم نماز است. تنها روزه حقیقی است که شما را به نماز می رساند.

حاج‌علی اکبری در پایان جلسه بیان داشت: خداوند می‌فرمایند: " الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ " همه چیز در این ماه به قرآن ختم می‌شود، جایی که خداوند با تو سخن می‌گوید. خداوند قصد دارد در این ماه با علامات و نشانه‌ها به تو مقصد را نشان دهد. به خاطر عظمت، تکریم و گرامی داشت این ماه است که خداوند هر آن چیز که در ماههای دیگر سال حلال است را بر ما حرام می‌کند؛خوردنی و آشامیدنی را حرام کرده اما باید به یاد داشته باشی که این قضیه دقیق و حساب شده است نه یک لحظه زودتر و نه یک لحظه دیرتر از تو این را می‌خواهد. درست از تولد این ماه تا به پایان آن. به قول حضرت امام (ره) خداوند در این جهنم دنیوی بهشتی را خلق کرده به نام رمضان.

سلسله جلسات«شرح صحیفه سجادیه» دوشنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» به نشانی: میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

۱۳۹۳/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...