نسخه چاپی

عراقچی:شرایط كنونی مانندسال 2005 است

معاون حقوقی وزیر امور خارجه كشورمان ضمن رد هرگونه ادعا درباره جدول زمانی رفع تحریم ها گفت: ادعای برخی رسانه ها درباره جدول زمان بندی رفع تحریم ها و تعداد سانتریفیوژها را تایید نمی كنم.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید عباس عراقچی پس از پایان رو نخست مذاکرات هسته ای در وین در نشست خبری گفت: مذاکرات جدی اما در فضایی مثبت انجام می گیرد. درباره مسائل مختلفی بحث می شود.

وی افزود: امیدواریم در پایان این دور از مذاکرات بتوانیم به متن اولیه توافق و چارچوب آن دست پیدا کنیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورما تاکید کرد: نمیتوان قضوات کرد و هنوز نمیتوان گفت که تا پایان بیستم جولای به توافق خواهیم رسید، اما امیدواریم چنین امری اتفاق بیافتد. فضای مذاکرات به گونه ای نیست که ضرب العجل بیست جولای تمدید شود، همه طرف ها تلاش دارند تا آن زمان به توافق برسیم.

مذاکره کننه ارشد کشورمان درباره موضع آمریکایی ها در این خصوص گفت: طرف آمریکایی اذعان دارد که اگر این تاریخ را از دست بدهیم وارد شرایط سخت‌تری می‌شویم.
عراقچی با تکرار موضع قبلی خود در مورد احتمال عدم حصول توافق در موعد مقرر گفت: اگر به توافق نرسیم، فاجعه ای رخ نداده است، ما آمده ایم تا از موضع قدرت مذاکره کنیم، طرف مقابل باید توهم ها را کنار بگذارد.

عراقچی با اشاره به لغو تحریم ها پس از توافق نهایی گفت: تحریم ها قطعا لغو خواهند شد، اما در مورد چگونگی آن اختلاف است.

وی با اشاره به ادعاهای موجود درباره مذاکرات حول محور بحران عراق در وین گفت: گفتگوها تنها در مورد مذاکرات هسته ای است، اما این امر طبیعی است که به طور مختصر در مورد موضوعات مهم بین المللی در نشست ها گفتگو شود.

مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید کرد: اما هیچ صحبتی درباره بحران عراق صورت نگرفته است.

وی افزود: پیش نویس اولیه لزوما موارد اختلافی را در بر نمی گیرد و می تواند شامل چارچوب، عنوان و مقدمه باشد.

عراقچی خاطرنشان کرد: امیدواریم فردا بتوانیم نگارش متن را آغاز کنیم.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن رد هرگونه ادعا درباره جدول زمانی رفع تحریم ها گفت: ادعای برخی رسانه ها درباره جدول زمان بندی رفع تحریم ها و تعداد سانتریفیوژها را تایید نمی کنم.

وی با اشاره به اختلافات موجود در مذاکرات گفت: در حل کاهش اختلافات در زمینه های مختلف هستیم اما متن آماده ای در دست نداریم تا درباره آن گفتگو شود.

عراقچی تصریح کرد: اگر در این دور از مذاکرات به متن اولیه دست پیدا کنیم پیشرفت خوبی خواهد بود.

وی درباره حضور ویلیام برنز در مذاکرات گفت: رییس هیات آمریکایی وندی شرمن است و روز دوشنبه برای جلسه سه جانبه، آقای برنز اضافه شدند و حضور ایشان مفید بود و ممکن است در آینده هم این حضور تکرار شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با قیاس مذاکرات وین با مذاکرات سال 2005 گفت: شرایط کنونی مانند سال 2005 است، اما پیشنهادات متفاوت است. اگر آن ها فرصت را از دست بدهند، مشخص نیست که دوباره چنین فرصتی تکرار خواهد شد یا خیر.

عراقچی با اشاره به مذاکرات روز چهارشنبه گفت: مذاکرات صبح چهارشنبه ساعت 9 به وقت وین در سطح معاونین میان ایشان و خانم اشمید برگزار خواهد شد.

۱۳۹۳/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...