نسخه چاپی

"داعش" به چه كسانی پشتگرم است؟

عربستان درحالی به عراق جهت رعایت حقوق اقلیت تذكر می‌دهد كه آل سعود خود به بدیهی ترین و اولی ترین مظاهر مردم سالاری هیچ توجهی ندارد و پاسخ درخواستهای مشروع مردم خود از جمله شیعیان را با سركوب می دهد.

به گزارش نما به نقل از جام جم، عربستان سعودی روز گذشته راه حل بحران جاری در عراق را تشکیل دولت وفاق ملی دانست و مدعی شد که بغداد توجهی به حقوق اقلیت های کشور ندارد. این در حالی است که آل سعود خود به بدیهی ترین و اولی ترین مظاهر مردم سالاری هیچ توجهی ندارد و پاسخ درخواستهای مشروع مردم خود از جمله شیعیان را با سرکوب می دهد.

دولت عراق در پاسخ به سعوی ها، با بیان اینکه عربستان از گروه های تروریستی در عراق حمایت مالی می کند، تاکید کرد که ریاض مسئول بحران کنونی در عراق است.

الغد پرس عراق گزارش داد که کابینه عراق امروز سه شنبه عربستان سعودی را مسئول «جنایت های خطرناک» عراق و حمایت از تروریسم در این کشور دانست.

بیانیه نخست وزیری عراق می افزاید: اطلاق صفت انقلابی به تروریست ها در رسانه های عربستانی مشروعیت بخشی به جنایت های آنها در عراق است.

واقعیت این است که همه شواهد در بحران عراق، دخالت آشکار و مستقیم عربستان سعودی را نشان می دهد.

همین امروز، یک منبع امنیتی به رسانه های عراقی گفت که نیروهای امنیتی در حمله ای به کاروان گروه تروریستی داعش، 100 خودروی اهدایی عربستان سعودی را منهدم و 15 داعشی را کشتند.

به گزارش پایگاه خبری الاتجاه، این منبع امنیتی گفت: افسران میدانی 15 داعشی را کشتند و 100 خودروی «پیک آپ» را که پلاک های عربستانی داشتند در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه در نینوا منهدم کردند.

طبق گزارشها، نیروهای داعش هم اکنون در بعقوبه مرکز استان دیاله در 60 کیلومتری بغداد همچنان نبرد می کنند و در تلاش هستند خود را به پایتخت عراق برسانند. این در حالی است که مقامهای عراقی می گویند تروریستها را به عقب رانده اند.

در همین حال، دولت امریکا نیز گفته است در تدارک است 275 متخصص نظامی خود را برای حفاظت از سفارتخانه بزرگ این کشور به بغداد اعزام کند.

در این اوضاع و احوال، از پادشاهی عربستان انتظار نمی رفت سخنی از لزوم مبارزه با تروریسم بگوید، زیرا خود حامی گروه تروریستی داعش در عراق است و رسانه های آن، عناصر این گروه را «انقلابی» می نامند. با این حال حتی سخن گفتن از حقوق دیگران در عراق نیز جای حرف دارد.

پایگاه خبری-تحلیلی کتابات در مقاله ای به قلم عباس سرحان می نویسد: انسان نمی تواند سخنان پادشاهی عربستان را بشنود و نخندد. عربستان عراق را درباره سیاستی محکوم می کند که نام آن را «محروم سازی و تبعیض علیه اهل سنت» گذاشته است.

سرحان نوشت: این اظهار عربستان به دو علت مسخره و مضحک است. دلیل اول در حال و گذشته حکومت عربستان و برخورد آن با اقلیت های داخل پادشاهی مثل روز خودنمایی می کند. اگر شیعه را مثال بزنیم کافی است تا مصادیق بیشماری را از سیاست های فجیع سعودی ها در قبال آن شاهد باشیم. شیعیانی که در مناطق نفت خیز آن کشور ساکنند و 4 میلیون نفر از جمعیت 16 میلیونی شهروندان عربستان یعنی 25 درصد جمعیت را تشکیل می دهند. شیعیان حتی در پلیس این کشور هم حق حضور ندارند، چه رسد به آنکه وزیر، مدیر، سفیر یا حتی کارمندی در کسوت دیپلماتیک داشته باشند.

توفیق السیف نویسنده شیعه عربستانی نیز دو سال پیش به شبکه الحره گفته بود که «تبعیض علیه شیعیان اجازه تصدی پست از سوی آنها را در عربستان نمی دهد، حتی در حد رییس یک دانشکده. بالاترین پست یک شیعه، شهرداری یک شهر کوچک در سال 1961 بوده است.

سرحان می افزاید: درباره حقوق سیاسی کافی است انتقادی از حاکمیت عربستان شود. همین اواخر، 20 نفر از جوانان شیعه به اعدام محکوم شدند زیرا در شبکه های اجتماعی از سیاست های پادشاهی این کشور انتقاد کرده بودند.

همین انتقادها به منزله «جنگ با خدا» تلقی شد.

نمر النمر معارض شیعه عربستانی تنها یک جمله درباره یکی از شاهزادگان درگذشته سعودی گفت تا حالا منتظر اجرای اعدام خود باشد. او گفت که «این شاهزاده سعودی اکنون با شیطان خوابیده و راه به بهشت ندارد.» همین جمله باعث شد او را با گلوله هدف قرار دهند، سپس زندانی سازند و حالا به اعدام محکوم کنند.

این نویسنده عرب می افزاید: در عراق چنین اتفاقاتی رخ نداده است. برخی از مردم هر روز به مسئولان بلندپایه عراقی از جمله نوری المالکی نخست وزیر کشورشان در شبکه های ماهواره ای، رسانه ها، قهوه خانه ها، خودروها و اماکن عمومی دشنام می دهند، بدون اینکه نگران محاکمه و پیگرد باشند. در این گونه موارد کافی است به اسناد حقوق بشر درباره عربستان مراجعه شود.

دلیل دیگری که این نویسنده عرب در مضحک بودن اظهارات عربستان درباره عراق می آورد این است که «اتهام به دولت عراق درباره حقوق اهل سنت از اینجا ناشی می شود که عربستان نمی خواهد اذعان کند در عراق با وجود جمعیت 65 درصدی شیعی، بسیاری از سران، سنی مذهب هستند. از رییس جمهور و رییس پارلمان و معاونان رییس جمهور و نخست وزیر گرفته تا بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان بلندپایه کشوری و لشگری. پس پادشاهی سرکوبگر عربستان از کدام تبعیض سخن می گوید؟!"

سرحان ادامه می دهد: مهم این است که هدف عربستان و همپیمانان آن به ویژه آمریکا از اعمال فشار برای دولتی که آن را وفاق ملی می نامند امتیازگیری های بیشتر از بغداد است. دستیابی به 200 کرسی از مجموع 330 کرسی از سوی شیعیان در انتخابات پارلمانی اخیر برای عربستان و دوستانش حساس است. بنابراین، باید کودتایی علیه دولت و ائتلاف دولت قانون به رهبری المالکی تدارک دیده می شد.

وی با تاکید بر اینکه اتفاقات اخیر در عراق کودتا علیه انتخابات پارلمانی بود، می افزاید: عربستان امیدوار است که با اهرم داعش دست ساز خود دولت عراق را وادار به امتیازگیری سیاسی کند و آمریکا هم به همین دلیل در کمک به دولت عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تعلل می کند.

به این ترتیب، باید دانست نسخه تجویزی روز گذشته از سوی عربستان سعودی به دولت عراق که در واقع، نوعی کودتا علیه آن را دنبال می کند، دقیقا همان چیزی است که مقامات سعودی خود در عمل هیچ اعتقادی به آن ندارند.

۱۳۹۳/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...