نسخه چاپی

قرائتی: باید زمینه شادی مردم را فراهم كنیم

قرائتی گفت: اگر جوانانمان به هرزگی كشیده شده اند دلیلش این است كه نتوانسته ایم باعث شادی روحیه جوانانمان در پای منبرها شویم. ما باید زمینه شادی مردم را نیز فراهم كنیم.

به گزارش نما به نقل از مهر: رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: در خصوص شیوه های جذب جوانان به شرکت در سخنرانی های خانم های مبلغه اظهار کرد: در جلسه ای که همگی خانم هستند مبلغات باید از چادر رنگی استفاده کنند. اگر جوانانمان به هرزگی کشیده شده اند دلیلش این است که نتوانسته ایم باعث شادی روحیه جوانانمان در پای منبرها شویم. ما باید زمینه شادی مردم را نیز فراهم کنیم.

حجت الاسلام محسن قرائتی در همایش آموزشی آشنایی با روشهای تفسیر قرآن اظهار کرد: قرآن در نزد ما مهجور و مورد بی مهری واقع شده است. همه جا باید قدم به قدم با قرآن جلو برویم. باید به جایی برسیم که با گشودن هر صفحه از قرآن بتوانیم آن را تفسیر کنیم.

وی با بیان اینکه آیه «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» نشانه سربلندی ماه رمضان با قرآن است، بر اهمیت خواندن تفسیر قران تاکید کرد و افزود: عوامل سقوط جامعه در شش ماه تلاش یک جامعه شناس در رساله ای تحقیقی، به ذکر عواملی نظیر بی سواد، ترسو، متفرق و عیاش بودن می انجامد ولی در دعای ابو حمزه ثمالی که در ماه رمضان می خوانیم، تمام عوامل سقوط جامعه در یک سطر به روشنی در کنار هم آمده است.

حجت الاسلام قرائتی گفت: برای افزایش توجه به جایگاه قرآن باید همتی صورت گیرد. با آیه «نحن نقص بالحق» در می یابیم که در قرآن، قصه های یافتنی وجود دارد نه بافتنی. کودکی که به نوشیدن شیر مادر عادت کرده باشد دیگر سینه دایه را نمی مکد و ما نیز چون هنوز شیره قرآن را نچشیده ایم هر روز به خواندن یک مجله و یا روزنامه می پردازیم.

لزوم ایجاد نهضت تفسیر قرآن

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بر اهمیت ایجاد نهضت تفسیر قرآن تاکید کرد و گفت: 500 آیه راجع به ساختمان سازی و شهرسازی در قران به تفسیر در آمده است. اگر معماران از وجود این تفاسیر در قرآن آگاهی ندارند مقصر ما هستیم. ما در شب لیله القدر قرآن به سر می گذاریم اما آیا به تفسیر آن هم می پردازیم؟ قرآن باید به عنوان محور زندگی ما شناخته شود.

وی ضمن بیان حدیثی مبنی بر اینکه اگر همه زکات خود را پرداخت کنند هیچ فقیری باقی نخواهد ماند، بیان کرد: همه ما نسبت به مسئله زکات غافل بوده ایم. در سال جاری 280 میلیارد تومان زکات تنها از سوی 10 درصد از مجموع افرادی که باید آن را بپردازند جمع آوری شده است. 32 آیه در خصوص زکات در قرآن آمده است. همه ما از این مسئله غافلیم و با این وجود هم می خواهیم تعلیم و تربیت راه بیندازیم.

حدیث نقل شده از پیامبر ضد قرآنی است

حجت الاسلام قرائتی بر تفسیر آیات اخلاقی قرآن تاکید کرد و اظهار کرد: ما قرآن را کنار گذاشته و درس اخلاق را شروع کرده ایم. اخلاق ما چون وابسته به قرآن است سر از مسائل نا مناسب در آورده. در منبرها این حدیث همیشه به غلط بیان می شود که پیغمبر اسلام در روزهای آخر عمرش گفته است که هر کسی از من طلبی دارد بگوید. فردی جواب داد یا رسول الله من از شما طلب دارم که یک روز چوبتان به خطا به کتف من خورده است و پیامبر فرمودند برو و با یک چوب مرا قصاص کن. این حدیث به عصمت رخنه کرده و دروغ است. محمد فاضل لنکرانی یکی از مراجع تقلید شیعه گفته است که این حدیث ضد قرآن و ضد فقه است. قصاص برای کار عمدی است نه از روی خطا. آیا این چنین حدیثی که ضد فقه و وحی باشد اکنون باید در جامعه رایج باشد؟

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: این بیت از مثنوی که می گوید: «ما درون را بنگریم و حال را نی برون را بنگریم و قال را» 100 در صد ضد قرآنی است. اگر این گونه باشد، سخنان حوزه علمیه که گفته است نماز را باید به زبان عربی بخوانیم را باید کنار بگذاریم و بگوییم همان طوری که الان هستیم می خوانیم. دینمان را باید از فقیه بگیریم. اینکه یک عارف داماد بشود و شب عروسی برای مبارزه با نفس خود به صورت آرایش شده عروس کاه گل بمالد از جمله مواردی است که نشان می دهد دستمان که از قرآن کوتاه شده باشد به این بلاها مبتلا می شویم.

وی در خصوص شیوه های جذب جوانان به شرکت در سخنرانی های خانم های مبلغه اظهار کرد: در جلسه ای که همگی خانم هستند چرا مبلغات با لباس سیاه سخنرانی می کنند؟ مبلغات باید در جلسات خود از چادر رنگی استفاده کنند. اگر جوانانمان به هرزگی کشیده شده اند دلیلش این است که نتوانسته ایم باعث شادی روحیه جوانانمان در پای منبرها شویم. ما باید زمینه شادی مردم را نیز فراهم کنیم.

تفسیر بیشتر از 10 دقیقه طول نکشد

حجت الاسلام قرائتی در خصوص ویژگی های بیان تفسیر قرآن گفت: نباید ارائه تفسیر قران به بیشتر از 10 دقیقه ادامه پیدا کند تا مردم از طولانی شدن زمان آن خسته نشوند. همچنین تفسیر را به ترتیب آیات نگوییم چون به برخی از آیات می رسیم که ممکن است با موقعیت تناسب نداشته باشد. آیاتی را تفسیر کنیم که مورد نیاز همگان باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خواستار شکل گیری یک نهضت برای فراگیری تفسیر آیات قرآن شد و اظهار کرد: باید برای هر رشته دانشگاهی یک کتاب تفسیر موضوعی نوشته شود.

وی بر تبلیغ خصوصی تاکید کرد و ادامه داد: تبلیغ تن به تن دارای اثری است که تبلیغ عمومی ندارد. قانع به ارائه مطالب بر منبرها نباشید بلکه به تبلیغ خصوصی افراد بپردازید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان نیز در این همایش ضمن تبریک ایام خجسته نیمه شعبان اظهار کرد: در آستانه روزهای پرفضیلت ماه رمضان قرار گرفته ایم و از خداوند شایستگی ورود هر چه بهتر به این ماه را مسئلت دارم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین بلک بیان کرد: امیدواریم طلیعه ماه ضیافت الله را با فراگیری معارف و اندوخته های عظیم قرآنی به پایان برسانیم که سرآغازی برای وظایف بزرگمان در مقابل ثقل اکبر الهی باشد.

در این همایش آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و آیت الله موسوي جزايري نماینده ولی فقیه در خوزستان و جمعی از روحانیون ، مبلغین و مبلغات و ائمه جماعات حضور داشتند.

۱۳۹۳/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...