نسخه چاپی

خنثی‌سازی پروژه "شوك امنیتی به لبنان"

حزب الله لبنان با همكاری دستگاه امنیتی این كشور یك طرح تروریستی را كه هدف آن وارد كردن شوك امنیت بزرگ به لبنان از طریق منفجر كردن همزمان سه بیمارستان در جنوب بیروت بود، خنثی كرد.

به گزارش نما، نیروهای «مقاومت» در لبنان به همراه دستگاه‌های امنیتی این کشور، یک طرح تروریستی را کشف و خنثی کردند که قرار بود بر اساس آن دوشنبه‌شب بیمارستان‌های «ضاحیه» (حومه) جنوبی بیروت هدف قرار بگیرد.

روزنامه الاخبار لبنان با بیان این خبر نوشت: هنوز اقدامات امنیتی سختگیرانه‌ای که ارتش و نیروهای امنیتی و حزب الله لبنان از دو شب پیش در ضاحیه (حومه جنوبی بیروت) در پیش گرفته‌اند، قابل رؤیت است.

این روزنامه با بیان اینکه آنچه به اندازه خود طرح خطرناک است، «مغز متفکر سیاسی» این عملیات تروریستی است، تأکید کرد که شکی نیست که تهدیدی جدی بیمارستان‌های ضاحیه را هدف گرفت که دستگاه‌های امنیتی و حزب الله را وا داشت تا با آماده‌باش کامل اوضاع را زیر نظر بگیرند.

به گفته منابع مطلع در بیروت، «اقدامی تروریستی در چند روز گذشته در حال اجرا بود که هدفش ایجاد شوکی بزرگ به کل لبنان بود. قرار بود سه بیمارستان در ضاحیه جنوبی بیروت به صورت همزمان منفجر شوند». با این حال، منابع مطلع، در خصوص کیفیت این حمله تروریستی و مکانیزم کشف آن صحبتی نکردند.

به گفته این منابع، مجری این طرح تروریستی گروهک «گردان‌های عبدالله عزام» است.

به نوشته الاخبار، اطلاعات مشابه اطلاعات ارتش و حزب الله لبنان به کشف شدن این طرح تروریستی که قرار بود بیمارستان «رسول اعظم» منفجر شود، منجر شد. همچنین منابع امنیتی دیگر گفتند «اطلاعاتی نیز به دست آمد درباره وجود یک خودرو X5 نقره‌ای رنگ و دو دستگاه موتورسیکلت که مشغول شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات از پیرامون بیمارستان رسول اعظم بودند و از طریق دوربین‌های مدار بسته حرکت قابل توجهی از عبور و مرور این وسائل نقلیه مشاهده و 4 نفر بازداشت شدند» و شمار این بازداشتی‌ها تا روز سه‌شنبه بعدازظهر، به هفت نفر رسید که ملیت‌های سوری، لبنانی و فلسطینی داشتند.

به نوشته الاخبار، منابع نزدیک به حزب‌الله «این اقدام تروریستی ناکام و کودتایی که در عراق به رهبری قطر و ترکیه و عربستان [علیه دولت عراق] در جریان است، با هم مرتبط می‌دانند». این منابع گفتند که «قرار بود این عملیات تروریستی شوکی امنیتی به لبنان وارد کند که تکمیل کننده اتفاقات عراق باشد و تنش اختلافات مذهبی را به اوج برساند بخصوص نزد مردمی که حامی مقاومت هستند».

این منابع همچنین یادآوری کردند که این اتفاقات همه با آنچه در اردوگاه فلسطینی «برج البراجنه» (در بیروت) در جریان است، مرتبط است. قرار بود فلسطینی‌ها متهم به ایجاد ناامنی شوند. «سرویس‌های اطلاعاتی خارجی پس از شکست در طرح ایجاد اختلافات مذهبی در مناطق مختلف لبنان، آخرین اقدامات را برای شعله‌ور کردن این اردوگاه‌ها انجام داده بودند [که تاکنون ناکام مانده‌اند]».

این منابع افزودند که این عملیات ناکام، آخرین اقدام تروریستی نخواهد بود زیرا کشورهای حامی تروریست‌ها همچنان بر استفاده از همین شیوه‌ها اصرار دارند اما چشمان مقاومت [در لبنان] همیشه باز است.

بنا بر این گزارش، از زمان آزاد شدن شهرک «یبرود» در منطقه راهبری «قلمون» سوریه در مرز لبنان، و خارج شدن آن از کنترل گروه‌های مسلح، در مارس گذشته، ایست‌های بازرسی و امنیتی در ورودی‌های ضاحیه ایجاد شده و بازرسی بدقت انجام می‌شود و همزمان با این اتفاق، شهرک‌های قلمون یکی پس از دیگری آزاد و از کنترل افراد مسلح خارج شد تا بدین ترتیب معابر مرزی میان سوریه و لبنان کشف شود؛ جاهایی که محل نقل و انتقال کمک‌های لوجستیک و تردد نیروی گروه‌های مسلح بود؛ گروهک‌هایی که ضاحیه را هدف گرفته بودند.

الاخبار نوشت: اما کسانی که به اوضاع امنیتی آشنا هستند، می‌دانند که باقیمانده‌های گروهک‌های «داعش»، «جبهه النصره» و گروهک «گردان‌های عبدالله عزام» در لبنان آرام نگرفته‌اند. یکی از منابع امنیتی به الاخبار گفت: «تحولات میدانی در سوریه و شکست طرح امارت اسلامی و ادامه ناکامی [تروریست‌ها] از قلمون (در سوریه) تا هرمل و طرابلس (در لبنان) سبب شده است که گروهک‌ها[ی تروریستی در لبنان] وارد نوعی حالت خمودگی شوند و برای همین می‌ترسند که این حالت بر ملا شود؛ برای همین منتظر فرصت برای از سر گیری کارهایشان هستند».
منبع: فارس

۱۳۹۳/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...