نسخه چاپی

جیره بندی آب سوغات تابستان برای تهرانی ها

چگونه از این بحران عبور كنیم؟

عکس خبري -چگونه از اين بحران عبور کنيم؟

بحران بی آبی در تهران بسیار جدی است به طوری كه این روز ها از زبان مسئولان اجرایی شنیده می شود كه شاید آب در تهران جیره بندی شود . منابع آبی در كشور و به خصوص در تهران در حد خطرناكی است و میزان ذخایر به نقطه عطف خود رسیده است.

به گزارش نما ،هر ساله با رسیدن فصل گرما نگرانی در خصوص کمبود آب وجود دارد. اما با توجه به اینکه در زمستان گذشته شاهد بارش های کمی در کلان شهر تهران بودیم نگرانی مسئولان امر در خصوص کمبود آب در فصل تابستان بیشتر شده است به طوری که در خصوص جیره بندی آب در ماههای تابستان و دو ماهه اول پاییز بارها هشدار داده اند.
آب ، حیاتی ترین عنصر طبیعت است که زندگی بدون آن امکان پذیر نمی باشد. این حیاتی ترین عنصر طبیعت در تهران به صورت قابل توجهی با کمبود مواجه است. به طوری که آب سد های تهران در حد نگران کننده ای حدود 35 تا 40 درصد کاهش یافته است .علت این کاهش به خاطر کمبود بارش ها در سال گذشته بوده و به غیر از بارش سنگین برف در بهمن ماه ، پدیده خاص دیگری به عنوان بارش نداشتیم. از طرفی افزایش مصرف آب که عمده دلیل آن افزایش روز افزون جمعیت می باشد خود به کمبود جدی آب در تهران دامن می زند.
بحران بی آبی در تهران بسیار جدی است به طوری که این روز ها از زبان مسئولان اجرایی شنیده می شود که شاید آب در تهران جیره بندی شود . منابع آبی در کشور و به خصوص در تهران در حد خطرناکی است و میزان ذخایر به نقطه عطف خود رسیده است.
استاندار تهران درباره کمبود آب در استان تهران اظهار داشت: سال گذشته هشدار‌هایی مبنی بر کمبود آب، احتمال جیره‌بندی آب در استان داده شد و هم‌اکنون نیز وزارت نیرو در حال بررسی و تامین آب شرب موردنیاز استان تهران هستند.
سید حسین هاشمی ادامه داد: در صورتی که تابستان امسال را بدون جیره‌بندی آب بگذرانیم در دو ماه اول فصل پاییز مشکل کمبود و جیره‌بندی آب را خواهیم داشت مگر آنکه شهروندان تهرانی در مصرف آب از همین امروز 20 درصد صرفه‌جویی کنند تا از سیاست‌های دیگر استفاده نکنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 درصد از ذخایر تامین آب استان تهران کم شده است و امیدواریم مردم هشدار کمبود آب را جدی بگیرند و نسبت به صرفه‌جویی اقدام کنند.
چگونه از این بحران عبور کنیم؟
صرفه جویی در مصرف آب یکی از ضروری ترین راهکارهای مقابله با کم آبی است، بنابراین خانواده ها نباید به کمبود آب بی توجه باشند چرا که در صورت جیره بندی آب با مشکلات عدیده ای رو برو خواهند شد. راهکارهایی که در این زمینه می تواند شما را در مصرف بهینه آب یاری رساند به شرح ذیل است:
- موقع مسواک زدن شير آب تصفيه شده را باز نگذاريد.
- هنگام استحمام در فاصله بين شستن بدن و سرشويي، لزومي ندارد که شيرآب به طور پيوسته باز باشد.
- براي آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گلها، از روش آبياري قطره اي استفاده کنيد.
- زمان استحمام خود را کاهش دهید و آن را به کمتر از 5 دقيقه برسانيد، با اين روش ماهيانه حدود 4000 ليتر آب صرفه جويي خواهد شد.
- سبزي ها و میوه ها را ابتدا را در ظرفي بخيسانيد و سپس آب بکشيد.
- به فرزندان خود را در مورد نياز به حفاظت از آب آگاهی دهید. از خريد اسباب بازي ها و سرگرمي هايي که به يک جريان ثابت آب نيازدارند، خودداري نماييد.
- شير آب را به طور مداوم باز نگذاريد چون جريان دايم آب موجب هدر روي آن مي شود.
- درباغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن هاي بومي و مقاوم به خشکي که به آب کمتري نيازدارند و تحمل ماههاي گرم تابستان را دارند، بکاريد.
- تمام شيلنگ ها، اتصالات و شيرها را به طور مرتب کنترل کنيد تا از نشتي آب جلوگيري شود.
- لوله هاي آب منزل خود را عايق بندي کنيد. عايق کاري لوله هاي اب گرم، روشي است که هدررفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش مي دهد.
- لوله هاي آب گرم را عايق بندي کنيد تا براي رسيدن آب گرم به شيرآب، لازم نباشد آنرا بي جهت بازبگذاريد.
- - ماشين هاي لباس شويي معمولاً مقدار زيادي آب مصرف مي کنند. بنابراين اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشين لباس شويي بکاهيد، عملاً در مصرف اب صرفه جويي کرده ايد.
- به کودکان آموزش دهيم تا با بستن بموقع شير، از هدر رفتن آب جلوگيري نمايند.
- به جاي شستن اتومبيل با شيلنگ آب، از يک سطل آب هم مي توان استفاده کرد.
- درحالي که کمبود آب در شهر احساس مي شود، لزومي به شستشوي پياده روي مقابل مغازه و منزل نيست.
- هنگام احداث ساختمان از کارگران ساختماني بخواهيد از آب تصفيه شده استفاده نکنند.
- نصب کولر در سايه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگيري از نشت آب کولرهاي آبي، باعث صرفه جويي زيادي در مصرف آب مي شود.
- درمحل کار، کارکنان را به صرفه جويي در مصرف آب تشويق نماييد. همچنين پيشنهاد کنيد گرايش به حفاظت از آب در فعاليت هاي عملي و دوره هاي آموزشي آنها گنجانده شود.

گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۳/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...