نسخه چاپی

افزایش سقف وام مسكن مهر در دستور كار

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسكن مهر گفت:‌ سازندگان و شركت‌های تعاونی فعال در مسكن مهر اگر به صورت غیرمجاز در تحویل این واحدها تأخیر داشته باشند، باید ماهانه نیم درصد جریمه پرداخت كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، احمد اصغری مهرآبادی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که به بررسی تصمیمات جدید مسکن مهر (ابلاغ شرایط جدید نقل و انتقال مسکن مهر) بر بازار مسکن پرداخته بود، گفت:‌برای روشن شدن بحث آزاد شدن نقل و انتقال مسکن مهر باید یک گریزی به مصوبه دولت دهم بزنیم که در آن آمده بود که نقل و انتقال مسکن مهر تا ۵ سال ممنوع است اما دیدیم که این اقدام به صورت وکالتنامه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در ۲ سال اخیر و بعد از زمانی که مسکن مهر سود ده شد گزارش های زیادی به دست ما رسید که برخی از واحدهای مسکونی که در حال تکمیل و یا در حال تحویل هستند خرید و فروش می‌شوند.

مهرآبادی با اشاره به اینکه این نوع خرید و فروش وکالتی مشکلاتی را در آینده متوجه فروشندگان و حتی خریداران ایجاد می‌کرد اضافه کرد: در دولت دهم کارگروه مسکن مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن افرادی که صاحب اعیان مسکن مهر شده بودند به آنها اجازه داد که واحدهای مسکونی خود را (اعیانی) خرید و فروش کنند.

وی تاکید کرد:‌در آن مصوبه تاکید شده بود که این واحدهای مسکونی اولا باید فروش اقساطی شده باشند و دفترچه اقساط برای آنها صادر شده باشد و متقاضی هم که قصد خرید مسکن مهر را دارد باید واجد شرایط باشد و ۱۰ درصد بدهی به بانک را نیز پرداخت کند. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر ادامه داد: به هرحال این موارد بررسی و کارشناسی شد که این راه درست و اصولی نیست و راه را برای معاملات رسمی بیشتر باز کردیم تا کار تسهیل شود.

*هر متقاضی که به بانک و دولت بدهی نداشته باشد می‌تواند مسکن مهر خریداری کند

مهرآبادی افزود: یک شرط گذاشتیم و آن این بود که هر متقاضی که به بانک و دولت بدهی نداشته باشد می‌تواند مسکن مهر خریداری کند.

مهرآبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه صاحبان مسکن مهر چگونه باید به حق واقعی خود برسند؟ گفت: این طرح را برای افرادی که نیازمند هستند باز کرده است به طوری که هیچ ممنوعیتی برای معامله و نقل وانتقالات پیش‌بینی نشده است بنابراین برای اینکه بانک و دولت متضرر نشود تصمیم جدید برای مسکن مهر گرفته شد تا هم خریدار و هم فروشنده منفعت ببینند.

جریمه سازندگان مسکن مهر
وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که پرسید تکلیف برخی از متقاضیان که تمام آورده خود را پرداخت کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند واحد مسکونی خود را تحویل بگیرند،چیست گفت: اگر متقاضی مسکن مهر سهم آورده خود را داده باشد و سازنده و تعاونی مسکن به صورت غیرمجاز واحد مسکونی را تکمیل و تحویل نداده باشد ضوابطی داریم که آن سازنده و آن تعاونی مسکن باید ماهانه نیم درصد جریمه پرداخت کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر گفت: اخیرا با همکاری وزارت تعاون کار گروهی تشکیل دادیم که به عنوان مثال در یک بلوکی ۵۰ نفر سهم آورده خود را پرداخت کرده‌اند و برخی هنوز سهم آورده خود را واریز نکرده‌اند، متقاضیان خوش حساب را در بلوک‌هایی که آماده است جانمایی کنیم.

به گفته وی، اولین بلوک برای کسانی خواهد بود که سهم آورده خود را به موقع پرداخت کرده‌اند.

کمک محدود به سازندگان برای تکمیل واحدها
وی در پاسخ به این سؤال که برخی از متقاضیان مسکن مهر مبالغی را پرداخت کرده‌اند اما توان ادامه پرداخت را ندارند آیا برای این افراد برنامه‌ای وجود دارد، گفت: در برخی مواقع که مسأله حاد بوده است برای تکمیل واحدهای مسکونی در سطح محدود به سازندگان قرض دادیم.

مهرآبادی در پاسخ به این سؤال که آیا واحدهای مسکونی که ۷۰ درصد پیشرفت داشته باشند دارندگان آن واحد مسکونی می‌توانند اقدام به فروش واحد خود کنند، گفت:‌ نقل و انتقال واحدهای نیمه تمام که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، بلامانع است چرا که معتقد هستیم متقاضیان خرید اینگونه واحدهای مسکونی که بدهی آن واحد مسکونی را به بانک و دولت پرداخت می‌کنند یک حرکت خوبی برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر خواهد بود.

افزایش سقف وام مسکن مهر در دستور کار
مهرآبادی از بررسی افزایش سقف وام مسکن مهر از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: در دولت دهم دو یا سه استان بودند که سقف وام مسکن آنها ۳۰ میلیون تومان شد بنابراین امیدوار هستیم که بانک مرکزی با افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر مساعدت کند.

وی با تأکید بر اینکه از بانک مرکزی می‌خواهیم مساعدت لازم را انجام دهد تا وام مسکن از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان برسد، خاطر نشان کرد: حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیاز دارند تا وام آنها از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان برسد.

متقاضیان سهم آورده خود را به موقع پرداخت کنند
وی ادامه داد: امید است علاوه بر مساعدت بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر متقاضیان نیز سهم آورده خود را به موقع پرداخت کنند تا واحدهای مسکونی باقیمانده هرچه زودتر تکمیل و واگذار شوند.

وی اضافه کرد: امید است با توجه به دستور و تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه تمام دستگاه‌های ذیربط در تکمیل واحدهای مسکونی باید نهایت همکاری را داشته باشند این واحدهای مسکونی باقیمانده به نحو احسن تحویل شود.

*نیاز ۵۶۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل آب،برق و فاضلاب مسکن مهر
وی با اشاره به همکاری خوب بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات گفت: امید است وزارت نیرو هزینه موردنیاز تکمیل آب، برق و فاضلاب تمام واحدهای مسکونی مهر را که گفته می‌شود ۵۶۰۰ میلیارد تومان است را تامین کند تا مشکل ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مهر که آماده واگذاری هستند و آب و برق ندارند نیز مرتفع شود.

۱۳۹۳/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...