نسخه چاپی

نوبخت: دولت روحانی دولت هاشمی نیست

سخنگوی دولت با بیان اینكه فكر نمی‌كنم جلسات روحانی و هاشمی در این مدت به تعداد انگشتان دست برسد، گفت: البته بهره گیری از نظرات او و دیگر شخصیت‌های انقلاب در عرصه‌های مختلف برای ما مهم است اما اینطور نیست كه بگوییم دولت یازدهم، دولت سوم هاشمی است.

به گزارش نما به نقل از فارس، سخنگوی دولت با بیان اینکه فکر نمی‌کنم جلسات روحانی و هاشمی در این مدت به تعداد انگشتان دست برسد، گفت: البته بهره گیری از نظرات او و دیگر شخصیت‌های انقلاب در عرصه‌های مختلف برای ما مهم است اما اینطور نیست که بگوییم دولت یازدهم، دولت سوم هاشمی است.

شناسنامه این هفته با حضور محمدباقر نوبخت و اجرای محمدحسین رنجبران از شبکه سه سیما پخش شد.

سخنگوی دولت تدبیر و امید در ابتدای این برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا سال گذشته فکر می‌کردید روحانی پیروز انتخاب باشد یا خیر اظهار داشت:«اگرچه آقای روحانی به الطاف الهی و تیزبینی مردم خوب کشورمان ایمان دارند اما فکر می‌کنم چنین پیش بینی برای شخص ایشان هم کمی دشوار بود.»

وی همچنین گفت:« من طی شانزده سالی که در مجلس حضور داشتم سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودم. در مجلس پنجم هم سخنگوی هیات رئیسه بودم. در حزب اعتدال و توسعه هم کارم را با سخنگویی آغاز کردیم و در ستاد آقای روحانی هم در انتخابات گذشته وظیفه سخنگویی برعهده من بود.»

وی در مورد حضورش در دولت به عنوان سخنگوی دولت هم اظهار داشت:«در جلسه‌ای که شهریورماه سال گذشته با روحانی و دیگر دوستان هیات دولت داشتیم، روحانی گفت که جمع ما نیاز به سخنگو دارد که این کار چندان آسان هم نیست. ایشان به ویژگی‌های یک سخنگوی خوب اشاره کردند که وقتی آن‌ها را می شنیدم در ذهن خودم می‌گفتم این ویژگی ها ارتباطی با من ندارد و در ذهن خودم برای سخنگویی دولت به دنبال افراد دیگری در کابینه می‌گشتم اما در نهایت آقارئیس جمهور به حقیر لطف کرد و بار بسیار سنگینی به من سپرده شد. گاهی اوقات صحبت ده دقیقه ای با خبرنگاران سخت‌تر از کار شبانه روزی است چون با انتخاب نابه‌جای یک کلمه ممکن است تبعات ناخوشایندی در پی داشته باشد.»

نوبخت در ادامه «شناسنامه» در پاسخ به این سوال که نامزدی روحانی از چه زمانی جدی شد هم گفت:«مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص جایگاهی بود که روحانی بعد از سال‌ها حضور در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، حضور پیدا کرده بود. آنجا جایی بود که می‌شد دوستان دور هم باشند و بدون توجه به مباحث سیاسی کار علمی انجام دهند همین مرکز تحقیقات استراتژیک بود. ما نهایتاً برای کشور مدل توسعه بومی را تعریف کردیم که به رشد کشور می‌پرداخت.»

وی افزود:«رئیس جمهور در آن فاصله کتاب‌های مختلفی تالیف کرد و به وسیله آن نگاه خودش را نسبت به کشورداری مطرح کرد. البته بین چیزی که ما فکر می‌کردیم باید صورت بگیرد با چیزی که در آن ایام صورت می‌گرفت متفاوت بود و علی رغم احترامی که برای دوستانی که با سلیقه دیگری کشور را اداره می‌کردند، ما جور دیگری می‌اندیشیدیم.»

نوبخت همچنین اظهار داشت:«با نزدیک شدن انتخابات همراه با روحانی و دیگر دوستان در مورد وضعیت انتخابات صحبت می‌کردیم. جمع دوستانی که دور هم بودیم همه به این مساله تاکید داشتیم که ما تجارب خود را به عنوان یک مدل کشور داری ارائه کرده‌ایم و از طرف دیگر این توان نیز وجود دارد که روحانی بتواند چیزی که مکتوب و ارائه کرده است را اجرایی کند.

وی افزود: عرصه‌ها برای ما خیلی تاریک بود اما با خودمان گفتیم مهم این است که پیش خدا و مردم بگوییم چیزی که در توان داشتیم را ارائه کردیم و در نهایت روحانی با این امید به وسیله دوستان تشویق شدند که در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند. واقعاً نتیجه انتخابات برای ما مهم نبود و همانطور که استحضار دارید ستاد ِ ما ستاد ِ شلوغ و پر رفت و آمدی نبود و ما برخلاف بعضی از ستادها که طراحی آن از سال‌ها پیش انجام شده بود، ستاد ما خیلی دیر انجام شد.»

سخنگوی دولت در مورد مشورت روحانی با آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات هم اینطور گفت:« هاشمی، روحانی را برای حضور در این عرصه تشویق و ترغیب می کرد. البته من در ذهنم واژگانی است که نشان دهد هاشمی حضورش در انتخابات را به طور کلی منتفی اعلام کرده باشند. وی با تحلیلی که از شرایط کشور داشت روحانی را برای آمدن تشویق می کرد. البته هاشمی در بیان نظراتش در این مورد همیشه یک نقطه‌ای را هم قرار می‌داد که ممکن است وی هم نسبت به ادای دین به انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری احساس تکلیف کنند.»

وی افزود:«واقعیت این است که ما حضور هاشمی در انتخابات را متصور نبودیم. حتی روحانی قبل از اینکه برای ثبت نام اقدام کند از ایشان سوال کرد و هاشمی گفت بنده فعلاً تصمیمی برای حضور ندارم و در ادامه باز هم روحانی را برای حضور در انتخابات تشویق کرد. زمانی هم که هاشمی ثبت نام کرد ما فکر کردیم ماموریت و تکلیفی که حس می‌کردیم به پایان رسیده است. همان شب هم من خدمت هاشمی رسیدم و عرض کردم ارزیابی مثبتی که ما در مورد مدیریت شما داریم باعث می‌شود ما از حضور شما خوشحال و خرسند باشیم و با این تفاسیر آمادگی داریم که همگی در کنار شما باشیم. وی گفت روحانی باید حضورش را ادامه دهد و شما هم باید در همان ستاد به فعالیت خود ادامه دهید. »

نوبخت همچنین گفت:«فردای آن روز ملاقاتی بین هاشمی و روحانی صورت گرفت که من در آنجا حضور نداشتم اما ظاهراً اینطور جمع بندی شده بوده که روحانی به این نتیجه رسید که باید به حضورش در انتخابات ادامه دهد.»

وی ادامه داد: هاشمی برای همه ما محترم بوده و هست اما صحبت در مورد اینکه در صورت تایید صلاحیت هاشمی و ورودش به رقابت‌های انتخاباتی روحانی چه تصمیمی می‌گرفت چندان راحت نیست اما قطعاً ارادت و احترامی که برای آقای هاشمی قائل هستیم روی تصمیمان تاثیر گذار بود.»

نوبخت در بخش دیگری از «شناسنامه» گفت:«صادقانه می‌گویم که هاشمی خیلی برای ما محترم است و ما قبولش داریم و وی را عنصر ارزشمندی برای تاریخ انقلاب اسلامی می‌دانیم اما سال گذشته انتخاباتی برگزار شد و حسن روحانی رای آورد. وی خودش انسان صاحب نظر و مستقلی است. اینکه ایشان به خدمات و زحمات هاشمی احترام و اعتماد دارد به این معنا نیست که دائماً با او در ارتباط باشد و در مورد مسائل مختلف جلسه داشته باشند.

وی افزود: فکر نمی کنم جلسات روحانی و هاشمی در این مدت به تعداد انگشتان دست برسد. البته بهره گیری از نظرات او و دیگر شخصیت های انقلاب در عرصه‌های مختلف برای ما مهم است اما اینطور نیست که بگوییم دولت یازدهم، دولت سوم هاشمی است! روحانی گفت که من با نگرش اعتدالی کابینه را تشکیل می‌دهم و وابستگی‌های سیاسی افراد برایم مهم نیست و فقط شایستگی ملاک است.»

سخنگوی دولت تدبیر و امید در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود در مورد فضای انتخابات سال 88 هم گفت:«اگر افرادی که در عرصه انتخابات حضور دارند، به اخلاقیات و قانون پایبند باشند فضا رو به تشنج کشیده نمی‌شود و اعصاب آرام را متشنج نم‌ کنند که افراد بر اساس موج و شور و احساس و بر اساس عصبانیت صحبت کنند. اگر این اصول در سال 88 از سوی همه رعایت می‌شد شاید این اتفاقات نمی افتاد.»

وی ادامه داد:«حزب اعتدال و توسعه در سال 88 حامی میرحسین موسوی بود. در مجموعه طیف بندی‌های سیاسی، جریان اعتدال همیشه جریان میانه بوده! ما برای آمدن موسوی به عرصه انتخابات نقش مشوق را بازی نکردیم اما از بین دوستانی که نامزد شده بودند، کسی که در نهایت رئیس جمهور شد مقبول ما نبود و اگر باز به آن زمان بازگردیم ضمن احترام به وی باز هم معتقد نیستیم که وی می‌توانست جمهوریت نظام را ریاست کند.

نوبخت افزود: در نهایت بین آن جمع ما میرحسین موسوی را مناسب تر از احمدی نژاد می‌دانستیم. ما ستاد اصلی موسوی نبودیم و مانند خیلی دیگر از افراد از وی اعلام حمایت کردیم و به عنوان یک ستاد فرعی در انتخابات حضور داشتیم.»

نوبخت افزود:«طبیعی است که چون رابطه تشکیلاتی بین ما وجود نداشت، بعد از اعلام نتایج انتخابات ما چندان پیگیر نبودیم. بعد از انتخابات هم فقط یک بار موسوی را ملاقات کردم و زمانی که آن اتفاقات افتاد دیگر امکان تماس با ایشان وجود نداشت و شاید ایشان با ستاد اصلی خود در ارتباط بود. حزب اعتدال و توسعه هم در آن ایام با توجه به محدودیت هایی که برای احزاب وجود داشت در حد صدور بیانیه‌ها فعالیت داشت. ما همیشه معتقد بودیم که همه باید به وحدت و انسجام ملی فکر کنیم.»

وی در بخش دیگری از «شناسنامه» در مورد اتهام استفاده دولت یازدهم از عناصر فتنه 88 هم گفت:« روحانی وعده ای داد و به درستی هم روی آن پافشاری کرد. وی به مردم اعلام کردند که در تشکیل کابینه نگاه فراجناحی دارند و در ادامه هم هم از اصولگرایی و هم از اصلاحات برای کابینه استفاده کرد. اینکه بگوییم هرکس که در انتخابات 88 به رئیس جمهور آن دوره رای نداده حتماً فتنه‌گر است تصور درستی نیست.

وی افزود: ما گاهی برای تسویه حساب‌های سیاسی یکدیگر را به صفتی که فکر می کنیم بد است نسبت می‌دهیم. اگر بگوییم هرکس که اصلاح طلب است فتنه جوست، می‌توان حرف منتقدان که می گویند دولت از عناصر فتنه استفاده کرده را قبول کرد اما این حرف بی پای‌ ای است. بسیاری از اصلاح طلبان افرادی معتقد و چهارچوب داری هستند.»

نوبخت همچنین گفت:«در بین اصولگرایان هم انسان‌های فهیم، قابل احترام و خوش فکری وجود دارند. چرا همیشه اینطور فکر می‌کنیم که باید یا اصولگرا بود یا اصلاح طلب؟ فکر م‌ کنم همه باید برای پیشرفت کشور در کنار هم باشیم و از همه ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم. روحانی روی قول خودش به مردم صادق بود و از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.»

نوبخت در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در مورد سابقه انقلابی خود هم اظهار داشت:«دایی من روحانی بسیار خوش بیان، روشنفکر و مبارز بود که در سنین جوانی تصادف کرد و کشته شد. افرادی که هم دوره ایشان بودند می‌گفتند این تصادف یک حادثه ساختگی بوده و آن شب BBC اعلام کرده بود که شاه نفس راحتی کشید و یکی از منتقدان سرسخت او کشته شد.»

وی افزود:«مبارز بودن دایی و خانواده باعث شد ما از همان دوران طفولیت با انقلاب اسلامی آشنا باشیم. من کلاس پنجم دبستان بودم که حادثه خونین فیضیه به وقوع پیوست. برادرم علی آن زمان طلبه بود و برادر دیگرم هم دانشجوی مذهبی ِ سیاسی ِ ضد رژیم بود. ما نسبت به امام ارادت داشتیم و بین دایی من و شهید مصطفی خمینی و همچنین امام موسی صدر دوستی صمیمی برقرار بود. با این تفاسیر ما کاملاً در جریان اتفاقات انقلاب بودیم و امام را به طور کامل می‌شناختیم و به ایشان عشق می‌ورزیدیم.»

نوبخت در مورد نخستین مسئولیتش بعد از انقلاب هم گفت:«دبیرستانی در رشت بود که مقصد راهپیمایی‌های شهر بود و حتی گاهی نماز جمعه در آنجا برگزار می‌شد. آن مدرسه پایگاه ظاهری سازمان منافقین بود. به من گفتند شما بیا و مدیریت این دبیرستان سیاسی را برعهده بگیر. بعد از مدتی از من خواستند به صورت همزمان مسئول آموزش پرورش شهر هم باشم که مدتی هم این کار را انجام دادم و به صورت همزمان تدریس هم می‌کردم.»

وی افزود:«4 اردیبهشت 65 بود که به عنوان بسیجی برای حضور در جبهه‌های کردستان همراه با سپاه محمد به این منطقه رفتم. آن شب من تا صبح بیدار بودم و خیلی با خودم کلنجار رفتم و خیلی گریه کردم که چرا من برای حضور در جبهه‌ها به صورت متوالی توفیق ندارم. با خودم گفتم ای کاش می‌توانستم همین جا باشم. بعد از چند روز وارد ماه رمضان شدیم و آقای اکرمی (وزیر آموزش پرورش وقت) پیغام دادند که مدیر کلی آموزش پرورش کردستان را قبول می‌کنی؟ من هم قبول کردم و وارد این آزمایش الهی شدم.»

سخنگوی دولت روحانی در بخش دیگری از «شناسنامه» در مورد خاطرات خود از 16 سال نمایندگی مجلس هم اینطور گفت:«سال 67 یک در مجلس بودیم که هاشمی برای اداره جلسه نیامد. نزدیک‌های ظهر بود که وی وارد مجلس شد. اولین بار بود که می دیدم هاشمی با صدای لرزان سخنرانی می‌کند. وی گفت برای حضرت امام مشکلات جسمی به وجود آمده که خوشبختانه عمل جراحی با موفقیت انجام شده است. روزهای سختی برما گذشت تا اینکه از درگذشت امام باخبر شدیم. آن شب من رشت بودم و نیمه شب به سمت تهران حرکت کردم...»

وی همچنین در مورد خاطره شیرین خود از ایام نمایندگی‌اش در مجلس هم افزود:«در آن زمان هیچ کدام از نماینده‌ها نظم نداشتیم که راس ساعت 8 در مجلس حضور پیدا کنیم و جلسه علنی را آغاز کنیم و در یاد ندارم که زودتر از 15/8 جلساتمان را آغاز کرده باشیم. رادیو فرهنگ هم هر روز از ساعت 8 آهنگ «اندک اندک جمع مستان می‌رسد...» را پخش می‌کرد و این آهنگ همیشه برایم خاطره انگیز بود (خنده). شاید شیرین‌ترین خاطره من در مجلس روزی بود که آزادگان برای اولین بار وارد کشور شدند.»

نوبخت در ادامه در مورد انتخابات مجلس ششم و رای نیاوردن هاشمی و روحانی گفت:«فکر می‌کنم مردم در آن دوره به لیست رای دادند و بین لیست‌های مختلفی که وجود داشت هاشمی و روحانی در آن لیست نبودند. شرایط تهران با شرایط شهرستان تفاوت داشت.مثلاً در شهرستان ما لیستی رای نمی‌داد و بیشتر به افراد رای می‌دادند و به همین دلیل هم در هیچ یک از این چهار دوره که وارد مجلس شدم در هیچ لیستی نبودم.»

وی در مورد تعامل اصلاح طلبان ِ دوم خرداد ِ آن روزگار با آیت‌الله هاشمی هم اظهار داشت:«اگر در کارنامه اصلاح طلبان به یک نمره منفی برخورد کنیم، یکی از این نقاط این است که آن ها به شخصیت ممتاز هاشمی به درستی عمل نکردند و با ایشان به شایستگی رفتار نکردند. من این موضوع را به عنوان یک اشتباه استراتژیک و بزرگ اصلاح طلبان می دانم که البته بعدها خودشان در جهت اصلاح این اشتباه قدم برداشتند.»

نوبخت افزود:« هاشمی، هاشمی است! همین شخصیت ممتازی که الان دارند آن زمان هم داشتند اما یک عده بنا به هر دلیلی چنین شخصیتی را برنمی‌تابیدند و متوجه اشتباهشان هم شدند. آیا اندک تفاوتی در موضع هاشمی در مورد انقلاب به وجود آمده؟ آیا کوچکترین فاصله‌ای در ارادت ایشان به مقام معظم رهبری ایجا شده؟ من شهادت می‌دهم که هاشمی بارها بیان می کردند که رهبری زیبنده و شایسته حضرت آیت الله خامنه‌ای است و حتی اگر در موردی نظر من با ایشان متفاوت باشد، فصل الخطاب نظر رهبری است.»

نوبخت در مورد موضوع تحصن نمایندگان در مجلس ششم هم گفت:«دیدگاه من در آن زمان مشخص بود. فکر می‌کنم تحصن کار اشتباهی بود. اینکه کسی که به نمایندگی مردم در مجلس حضور دارد بیاید و تحصن کند برای من جای سوال دارد و نمی‌دانم یعنی چی؟»

نوبخت در مورد افراط گری در دولت‌های نهم و دهم هم گفت:«شما ببینید برخی از دوستان ما در جریان اصولگرایی با هاشمی چه کردند! هاشمی مستحق این نوع برخورد و توهین و تحقیر نبود. نسبت به دیگر افرادی که در سابقه فعالیت‌های انقلابی خود نمرات درخشانی داشتند هم از سوی جریانات افراطی اقدام به توهین و تهمت شد. در عرصه‌های بین المللی هم ما معتقدیم باید از منافع مردم دفاع شود اما با زبانی که تحریک آمیز نباشد و نشان دهنده فرهنگ و ادب پارسیان باشد. متاسفانه ما برخی از ادبیات بین المللی را هم در آن زمان افراطی می‌دانستیم که از حد اعتدال هم خارج بود و در این زمینه هم اشتباهات بزرگی صورت گرفت. فکر می‌کنم به همین دلیل هم مردم به اعتدال رای دادند تا جریان میانه‌ای از معقولین و معتمدین دو طرف حضور پیدا کنند و بار سنگین دولت یازدهم را به دوش بکشند.»

وی در مورد مناظره خود با خوش چهره در انتخابات سال 84 و اینکه برخی می‌گویند این مناظره روی شکست هاشمی در انتخابات موثر بوده هم گفت:«در آن مناظره دو بخش وجود داشت. یک بخش به اعلام برنامه‌های هاشمی می‌پرداخت و یک بخش هم بیان من نسبت به نوعی خرافه که برخی از دوستان نسبت به امام عصر داشتند اختصاص داشت. همچنین به برخی از تندروی هایی که در عرصه اجتماعی و فرهنگی صورت می‌گیرد اعتراض کردم که الان هم همانطور فکر می‌کنم.»

نوبخت ادامه داد:«جمع بندی جامعه در هر مرحله‌ای برای تفاوت با گذشته و یک نوع نوآوری متفاوت است. شاید در آن زمان جمع بندی جامعه این بود که هاشمی نسبت به روند هشت سال گذشته نوع آوری نداشت و لازم بود که تحول و تغییری به وجود بیاید. البته شکست هاشمی فقط یک دلیل نداشت و دلایل مختلفی دست به دست هم داد. باید قبول کنیم که ابر و باد و مه و خورشید و فلک کنار هم قرار گرفتند تا چهره‌ای متفاوت با چهره اصلی هاشمی ارائه شود. به هر صورت فکر می‌کنم امروز احترام جامعه حتی نسبت به گذشته به هاشمی بیشتر شده است.»

وی افزود:« در آن زمان خیلی از دوستان و اطرافیان روحانی را برای کاندید شدن تشویق و ترغیب می‌کردند و شاید روحانی با ملاحظه حضور هاشمی در انتخابات حاضر نشد به بحث انتخابات ورود داشته باشند. در هر صورت ما که هاشمی را می‌شناسیم و از صداقت و پختگی او با خبر هستیم، برداشتمان با نسل سوم و چهارم انقلاب متفاوت است. ما هاشمی را دوست داریم،کما اینکه همیشه به مقام معظم رهبری عشق می ورزیدیم و عشق می‌ورزیم و این‌ها را از هم جدا ناپذیر می‌دانیم. ما نم‌ توانیم از گذشته ای که داشته ایم فاصله بگیریم.»

نوبخت همچنین در مورد تبریک رقبای انتخاباتی انتخابات سال 92 بعد از پایان انتخابات به روحانی و ماجرای تبریک پیروزی احمدی نژاد در سال 84 هم گفت گفت:« تبریک و تهنیت‌های بعد از انتخابات گاهی دلی است و گاهی سیاسی! دل ما با کسی که سال 84 پیروز شد اصلاً صاف نشد و هیچ وقت نتوانستیم او را به عنوان مظهر جمهوریت مردم فهیم و با فرهنگ و صادق جمهوری اسلامی ایران بدانیم. شاید هم اشتباه می‌کردیم اما به هرحال اگر دوباره به عقب برگردیم فکر می‌کنم انتخاب‌های من درست بود هرچند به وسلیه اکثریت تایید نشد.»

وی همچنین در مورد جلسه اخیر روحانی با نامزدهای انتخابات سال 92 گفت:«دوستان با صفا کنار هم نشستند و صحبت کردند. روحانی همیشه علاقمند بودند که از تجربیات این مردان بزرگ استفاده کنند. شاید بیان جزئیات این جلسه خصوصی از طریق من درست نباشد اما جلسه بسیار خوب و باصفایی بود و روحانی با علاقمندی از این عزیزان دعوت کرد و این دوستان هم با بزرگواری آمدند. این جلسه نشان می‌دهد که همه این افراد فرزندان انقلاب هستند.»

نوبخت در ادامه «شناسنامه» در واکنش به این سوال مجری که از او پرسید آیا قبول دارید دولت یازدهم یک مقدار مسن است هم گفت:«نظر روحانی این بود که ما فرصت آزمون و خطا نداریم. باید قبول کنیم که جوانان انرژی زیادی دارند و باید از آن استفاده کنیم اما کشور در شرایطی است که باید افراد با تجربه وارد عرصه شوند. کشور برای عبور از این دریای طوفانی نیاز به قایقران ندارد بلکه به ملوان احتیاج دارد. روحانی ملوان‌ها را پیدا کرد. واقعاً بسیاری از دوستانی که در دولت حضور دارند در حوزه خودشان باتجربه، پخته و استاد هستند. شاید امروز برای عبور از این مرحله به این نیروهای باتجربه نیاز داریم. البته شاید بعداً روحانی احساس کند که باید از نیروهای جوان‌تر استفاده کند. »

وی ادامه داد:«الان در دستگاه‌های مختلف ما از نیروهای جوان استفاده می‌کنیم و در حوزه اجرا از تجربه خودمان و انرژی آن‌ها بهره می‌گیریم.»

سخنگوی دولت در مورد مشی دولت یازدهم در برخورد با منتقدانش هم اینطور توضیح داد:«دولت در این زمینه با صبر و حلم برخورد می‌کند. البته برخی از انتقادات هم یک مقدار زود بود و هم از حوزه انصاف خارج بود.»

وی در مورد تعامل دولت و صدا و سیما هم گفت:«دولت در هیات وزیران از ریاست سازمان صدا و سیما دعوت می کند تا وی هم در جلسات حضور داشته باشند. همانطور که ممکن است ما گاهی از بعضی از وزارتخانه‌ها انتظارات بیشتری داشته باشیم از صدا و سیما هم گاهی انتظارات بیشتری داریم. مثلاً در مورد بحث سبد کالا آقای روحانی ناراحت شد. ما 1500 میلیارد تومان هزینه کردیم تا مردم راضی باشند اما مردم منتقد بودند و می گفتند کرامت مردم ایجاب نمی کند مردم در صف بایستند و نباید با مردم به این شکل برخورد کرد. دولت برای بیان صحبت هایش شبکه ای در اختیار ندارد اما باید قبول کنیم دولت نیاز به زبان و شبکه ای مختص به خودش را دارد. اما در هر صورت همه این ها در رسانه ملی تجمیع شده و رسانه ملی باید در پاره ای موارد به انتظارات دولت هم توجه کند. البته این بی انصافی است که نسبت به زحمات فرزندان کشور و نظام در صدا و سیما بی توجه باشیم. رسانه ملی با این امکانات محدود باید در مقابل رسانه های متعدد خارجی بایستد و باید از زحمات دوستان در صدا و سیما تشکر کنیم. از طرف دیگر در برخی موارد انتظاراتی هم بیش از چیزی که الان دیده می شود، وجود دارد.»

نوبخت افزود:«الان تعامل خوبی بین دولت و صدا و سیما وجود دارد.»

سخنگوی دولت تدبیر و امید در مورد بحث مبارزه دولت با مفاسد اقتصادی اظهار داشت:«ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با ریاست معاون اول رئیس جمهور به طور مرتب تشکیل می شود و از سطوح بالای قوای دیگر هم در این جلسات شرکت می کنند. چه دلیلی دارد که عده ای نمی توانند مطالباتی که از بانک ها دریافت کرده اند را پرداخت کنند؟ خب یک عده ای قصد کلاه برداری دارند اما عده ای هم هستند که افراد سالمی هستند اما به دلیل شرایط اقتصادی که وجود نداشت توان پرداخت را نداشتند. فکر می کنم ما باید یک سری کارهای ریشه ای نسبت به اصلاح ساختار اقتصاد کشور انجام دهیم تا افراد محترم ِ بازرگان و تاجر به این وضعیت مبتلا نشوند که نتوانند مطالبات را پرداخت کنند. آقای رئیس جمهور به شدت نسبت به فساد در ادارات حساس هستند و روی نظارت بر این مساله تاکید زیادی دارند.»

محمد باقر نوبخت در بخش دیگری از «شناسنامه» راجع به قانون آزادی اطلاعات نیز اینطور گفت:«آئین نامه اجرایی این قانون هنوز در دولت مطرح نشده است. اما ما تا جایی که بتوانیم با نشر اطلاعات اقتصادی سعی داریم کسی از رانت ویژه استفاده نکند. خودم هم به عنوان سخنگوی دولت تلاش می کنم مصوبات دولت را اطلاع رسانی کنم و هم سایت های مرتبط با دولت مثل سایت بانک مرکزی و سایت آمار به صورت مرتب اطلاعات را منتشر می‌کند.»

وی در مورد ارتباط دولت با قوای دیگر هم اظهار داشت:«خوشبختانه دولت رابطه خوبی با مجلس و قوه قضاییه دارد. فکر می کنم مردم باید شاهد تعامل عملی قوا باشند.»

نوبخت همچنین در مورد میزان حقوق دریافتی اعضای هیات دولت گفت:«صادقانه می گویم که من به عنوان یکی از اعضای دولت که دو ماموریت برعهده دارم همان حقوقی را می گیرم که قبل از آمدن به دولت به عنوان یک عضو هیات علمی دانشگاه دریافت می کردم. اعضای هیات دولت هم حقوقی کمتر از حقوق دریافتی اعضای هیات دولت دریافت می کنند و ارقام نجومی که مطرح می شود صحت ندارد.»

وی در مورد ترمیم در کابینه در پایان یک سالگی دولت هم گفت:«من چیزی در این مورد نشنیده‌ام و این موضوع را تایید نمی کنم. بحث تغییر آقای شمخانی هم جدی و مطرح نیست.»

نوبخت در پایان برنامه هم در مورد کلمات زیر اینطور اظهار نظر کرد:

اعتدال: استفاده از همه نیروها و در نظر گرفتن همه واقعیت‌ها

بنفش:رنگ پیروزی انتخابات و رنگ اعتدال و ستادهای روحانی

کلید: در دست روحانی است برای حل مشکلات کشور

صمیمی‌ترین دوست نوبخت در کابینه: دوستان زیادی در کابینه دارم اما به روحانی و واعظی ارادت ویژه ای دارم.

شوخ طبع ترین عضو دولت: زنگنه

جدی ترین عضو دولت: صالحی

خسته کننده‌ترین جلسه دولت: بحث هدف بندی یارانه ها انرژی و وقت زیادی از دولت و تیم اقتصادی دولت گرفت.

مهم ترین برگ برنده دولت: کاری که برای ارزان کردن خدمات درمانی انجام شد مهم ترین خدمتی است که از دولت انتظار می رود.

مهم ترین انتقاد وارد به دولت: ای کاش می‌توانستیم هیچ چیز را گران نکنیم و بیشتر از این تورم را مهار کنیم

میان وعده دولت یازدهم: بعضی چیزها از دولت قبل به یادگار مانده. در زمستان چند بار ما شلغم دادند اما الان خبری نیست و چای و خرما روی میز است. روحانی اعضای کابینه خودشان را از عسل و ماست هم محروم کرده اند.

لذت بخش ترین جلسه دولت: وقتی که اخبار و جمع بندی مربوط به اجرای سیاست های پولی را دریافت کردیم خیلی برایمان دلپذیر بود.

خط قرمز دولت: عبور از موازین اسلام و انقلاب خط قرمز دولت است. همه ما بچه های انقلاب هستیم و زاویه داشتن با انقلاب برای هیچ یک از اعضای دولت افتخار محسوب نمی‌شود.

۱۳۹۳/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...