نسخه چاپی

خیزش پنهانی مردم علیه آل‌سعود

یك پایگاه خبری غربی در گزارشی به قیام‌های پنهانی شیعیان عربستانی در مخالفت با نظام آل‌سعود و تبعیض‌های صورت گرفته علیه آن‌ها اشاره كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، شبکه بی بی سی در گزارشی به قلم «صفا الحامد»، خبرنگار خود در زمینه « قیام‌های پنهانی شیعیان در عربستان سعودی» می‌نویسد: اعتراض‌های مردمی در «قطیف» عربستان به ندرت رسانه‌ای می‌شود و تقریبا حضور خبرنگاران به این منطقه غیر ممکن است.

صفا الحامد خبرنگار بی‌بی‌سی ضمن اشاره به موفقیت خود در ورود به این منطقه می‌نویسد: می‌خواستم متوجه شوم که چرا شیعیان عربستانی در این منطقه جان خود را به خطر می‌افکنند تا علیه پادشاهی این کشور مبارزه کنند.

بنابراین گزارش، شرق استان قطیف ماوای اکثر شیعیان سعودی است و اکثرا از تبعیض علیه خود نالان هستند.

در حقیقت اعتراض‌های شیعیان در این کشور از سال 2011 زمانی که آن‌ها خواهان آزادی 9 نفر از شیعیانی که بدون محاکمه در زندان‌های این کشور بودند، آغاز شد.

در ادامه این گزارش آمده است: طی 3 سال گذشته تاکنون 20 معترض شیعه جان خود را در راه مبارزه با دستگاه حاکم از دست داده‌اند.

خبرنگار بی‌بی‌سی در جایی دیگر با اشاره به بازدید میدانی خود از شهر قطیف می‌نویسد: با وجودی که من یک شهروند سعودی محسوب می‌شدم اما همراه داشتن دوربین در سطح شهر بسیار دشوار بود. من در بخشی از شهر با جمع مخفیانه شیعیان مخالف دولت آل سعود که خواهان اصلاحات در کشور بودند برخورد کردم. آن‌ها می‌گفتند با وجود نفت خیز بودن این منطقه از لحاظ سیاسی و اقتصادی در حاشیه قرار گرفته‌اند.

الحامد در انتهای گزارش خود می‌نویسد: شبکه خبری بی‌بی‌سی سال‌ها در انتظار تهیه گزارش از این منطقه بوده است که با مخالفت مقام‌های سعودی مواجه شده است. معترضان شیعه همواره ادعای مقام سعودی مبنی بر به کارگیری اسلحه در هنگام اعتراض‌های خیابانی را رد می‌کنند.قطیف شهری محاصره شده با نقاط ایست بازرسی زیاد و وسایل زرهی و نظامی است.

گفتنی است، که قطیف یکی از شهرهای تاریخی کرانه‌ای عربستان سعودی و در کرانه باختری خلیج فارس واقع شده‌است و خط لوله نفت «تاب لاین» که از ظهران می‌آید از این شهر می‌گذرد.

اهالی شیعه شهر قطیف نارضایتی خود را از شرایط نابسامان شیعیان و اعتراض به شیوه اداره امور کشور بدست حکام آل سعود با برگزاری راهپیمایی های گسترده نشان داده‌اند و حکام سعودی با شلیک گلوله های جنگی با معترضان برخورد می‌کنند.

۱۳۹۳/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...