نسخه چاپی

در گفتگوی اختصاصی با نما:

تفاوت تیم ملی 2014 با تیم 1998 از نظر خداد عزیزی

عکس خبري -خدادعزيزي در گفتگو با نما:مي توانيم اتفاقات بزرگ را رقم بزنيم/تيم 2014 هماهنگي بيشتر نسبت به 98 دارد

بازیكن اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: آن چیزی كه اهمیت دارد این است كه بازیكنان تیم ملی توانستند به خوبی خواسته های كارلوس كرش سرمربی تیم ملی را به خوبی در زمین پیاده كنند

به گزارش نما ،جام جهانی 2014 برزیل شاهد اولین تساوی خود از زمان شروع مسابقات بود؛ نتیجهای که بهترین شروع ایران را در چهار دوره حضور این تیم در رقابتهای جام جهانی رقم زد. نیجریه از اولین مسابقه خود در گروه F تنها یک امتیاز کسب کرد؛ عقابها به عنوان تیم مدعی پیروزی وارد این مسابقه شدند اما نتوانستند به دیوار مضاعف دفاعی ایران که کرش دستور ساخت آن را داده بود، نفوذ کنند. این دفاع برای ما نتایج مثبت دیگری هم به جز کسب یک امتیاز داشت و آن هم مهرداد پولادی در تیم منتخب دور اول جام جهانی بود. خداداد عزیزی مهاجم تیم ملی ایران درجام جهانی 98 فرانسه معتقد است بازیکنان تیم ملی دربازی اول خود نسبت به تمامی تیمهای دورههای قبلی جام جهانی عملکرد بهتری داشتند با او از آرزوها و امیدهای ایران برای کسب نتیجه پیروزی مقابل آرژانتین صحبت کردیم که نتیجه را در ادامه می خوانید.

تیم ملی دردیداربا نیجریه نتیجهای گرفت که مردم را به بازیهای بعدی امیدوارکرد.
بازیکنان تیم ملی در بازی با نیجریه نشان دادند که ما هم میتوانیم اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم. آنها در کاردفاعی خود با ایجاد لایههای منظم خیلی خوب توانستند مانع خلق موقعیت برای نیجریه شوند. بچهها مردانه جنگیدند و موفق شدند برای اولین بار درجام جهانی دروازه تیم ملی را بسته نگه دارند. ملیپوشان ایران اجازه هرگونه خلاقیتی را از هافبکهای نیجریه گرفته بودند و نگذاشتند آنها موقعیت خطرناکی روی دروازه تیم ملی خلق کنند.
استرس بازیکنان ایران دردقایق ابتدایی کاملاً مشهود بود؟
بازی اول همیشه شرایط خاص خودش را دارد و حتی بغل پا زدن هم باید با تمرکز باشد. با توجه به حساسیتهای بازیهای جامجهانی طبیعی بود که یک مقدار بچههای ما در 15 - 20 دقیقه اول بازی استرس داشته باشند به همین دلیل در دقایق ابتدایی اگر هر کس توپی دستش میآمد به فکر دفع آن بود که در این موضوع هم بچهها خوب بودند چون باید یک طوری استرس را زیر پایشان له میکردند. در مجموع یک امتیاز خوب بود اما ما میتوانستیم با توجه به اینکه فرصتهایمان از نیجریه بیشتر بود به گل هم برسیم.
دردقایقی ازبازی دیدیم که بازیکنان نیجریه هم زیرتوپ میزدند؟
در آن لحظات بازیکنان نیجریه آنقدر عصبی شده بودند که حتی نمیتوانستند توپ را کنترل کنند به همین دلیل آنها هم زیر توپ زدن را در دستور کار خود قرار دادند که دفاعهای ما نیز از جمله سیدجلال و پولادی و حتی صادقی و منتظری خوب با هم هماهنگ بود و توپهای اول را زدند البته در میانه زمین هم تیموریان و نکونام خوب جنگیدند مخصوصاً مقابل اوبی میکل هافبک خوب نیجریه که وسط زمین را نتوانست از بچههای ما بگیرد. مربی نیجریه اصلاً فکرش را نمیکرد که بازیکنانش اسیر بازی خوب بازیکنان ایران شوند و ضعیف کارکنند.
خطوط دفاعی و هافبک تیم ملی توانستند به خوبی همدیگر را پوشش دهند؟
مهمترین دلیلی که بازیکنان نیجریه نتوانستند موقعیت مسلم گلزنی خلق کنند هماهنگی فوقالعاده مدافعان و هافبکهای ایران بود. آنها این قدر خوب این کار را انجام دادند که نیجریه درنیمه دوم تبدیل به یک تیم معمولی شده بود. اینکه سایتهای معتبردنیا گفتند که دیدارایران با نیجریه بدترین و کسل کنندهترین بازی جام جهانی بوده است اصلاً مهم نیست. آن چیزی که اهمیت دارد این است که بازیکنان تیم ملی توانستند به خوبی خواستههای کارلوس کرش سرمربی تیم ملی را به خوبی در زمین پیاده کنند و یک امتیاز به دست آوردند. مهم این بود که ما درنیمه دوم بیشتر از نیجریه صاحب موقعیت شدیم.
عملکرد دروازهبان تیم ملی قابل قبول بود؟
اتفاقی روی دروازه تیم ملی نیفتاد که گلر محک جدی بخورد. علیرضا حقیقی اصلاً زمین نخورد و به قول ما فوتبالیها لباسش خاکی نشد. به نظرمن نمیتوان روی عملکرد حقیقی در این بازی نظر خاصی داد چون مدافعان و هافبکها این فرصت را به بازیکنان نیجریه ندادند که در محوطه جریمه ایران عرضه اندام کنند. برای همین معتقدم که امکان دارد گلر دیگری مقابل آرژانتین درون دروازه تیم ملی قراربگیرد.
بازیکنان تیم ملی توانایی این را دارند که از آرژانتین امتیاز بگیرند؟
چیزی که باعث جذابیت ورزش فوتبال در بین سایر ورزشها بین مردم شده است و جام جهانی این رشته ورزشی را میلیونها نفر به طور زنده میبینند؛ نتایج غیرقابل پیش بینی است که درآن رخ میدهد. ما روی کاغذ هیچ شانسی برابر نیجریه نداشتیم و بعد از بازی با این تیم افسوس فرصت گلزنی از دست رفته مقابل این تیم را میخوریم. قطعاً آرژانتین بسیارقویتر و بهتر از نیجریه است و باز هم ما روی کاغذ هیچ شانسی مقابل این تیم نداریم. اما همانطور که گفتم شاید یک اتفاق غیرقابل پیش بینی به سود ما رقم بخورد وموقعیتهای آرژانتین نیز از دست برود تا ما پیروزمسابقه شویم. قصد فریب مردم را ندارم و نمیخواهم خود شیرینی کنم اما در فوتبال هراتفاقی ممکن است رخ دهد.
پس به صعود به دور بعد امیدوارباشیم؟
دست بچه ها درد نکند و واقعا عکس یوزپلنگی که روی پیراهن آنها زدند در شانشان بود اما انشاءالله با کمی خودباوری و تمرکز بالاتر مقابل آرژانتین که بازیکنان تکنیکی دارد می ایستند. اگر با برنامه باشند احتمال نتیجه گرفتن مقابل آرژانتین وجود دارد. آنها هم به قول علی کریمی دو دست، دو پا و یک مغز دارند و نه چیزی بیشتر و نه کمتر، البته نباید انتظارات را بالا ببریم ولی اگر کار ما به بازی آخر و بوسنی بکشد به نظرم ما میتوانیم از بوسنی امتیاز بگیریم البته این تیم مقابل آرژانتین نشان داد که بسیار خوب و با برنامه بازی میکند.
اگر بنا به مقایسه باشد تیم ملی 98 بهتر بود یا تیم ملی 2014؟
این تیم به هماهنگی بیشتری نسبت به ما در سال 98 رسیده است و به نظر می رسد درصد کسب نتیجه برای تیم امسال بیشتر از ما باشد، هماهنگی لازم بین خطوط سه گانه در تیم سال 2014 نسبت به 98 بسیار بیشتر به چشم می خورد البته باید گفت که شرایط فوتبال الان با آن روزها فرق کرده و در شرایط کلی این تیم در دفاع بهتر از ما بود اما در حمله کمی از ما ضعیف تر است.

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...