نسخه چاپی

دولت از مرحلۀ شعارهای تشریفاتی خارج شود

سید مصطفی میرسلیم

اقتصاد مقاومتي سياستي است كه اجراي آن تحولي بنيادين را در كشور اقتضا مي كند و البته نسبت به روند گذشته و جاري فعاليتهاي توليدي كشور، فرآيند اجرائی آن دشوار است زيرا مستلزم تغيير در ساختار برنامه ریزی و طراحي و توليد و خودكفايي و نيز محتاج تحولی مدیریتی و فرهنگي است ، در حالي كه ادامة روند موجود به هيچ كدام از موارد يادشده نياز ندارد ولي البته مستلزم حل مشكل تحريم و دستیابی به موفقيت در مذاكرات هسته­اي است. اينها ريشة برخي از تعلقات خاطر مسئولان را نسبت به سرنوشت مذاكرات هسته­اي نشان مي دهد.

با موضع­گيريهاي رسمي موجود به نظر مي رسد كه گرايش ناگفتة دولت بیشتر به سمت ادامة روند موجود است و نه ايجاد تحول به سمت اهداف اقتصاد مقاومتي ؛ لذا مي بينيم كه افتخار وزارت نفت در اين ادعا است كه مثلا ظرفيت توليد نفت را تا سال 96 به 5.7 ميليون بشكه برسانند؛ اگر این تلاش برای بازسازی ظرفیتهای تخریب شده باشد نیکو است و اگر برای افزایش تولید به منظور جوابگویی به مصرف لجام گسیخته یا استفاده از درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت خام باشد، خفت­بار است؛ يا خودرو سازان اصلي كشور اغلب مشغول مذاكره با امثال چيني ها براي افزايش واردات قطعه يا خودرو اند تا مهیاسازی شرائط برای رونق دادن به توليدات ملی و برخاسته از تلاشهای خودکفایی. اين روند تمام زحماتي را كه در چند سال گذشته براي افزايش قابليتهاي درون­زا در كشور كشيده­شده ، و زمينة بسيار خوبي را براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي فراهم ساخته است ، پژمرده خواهد كرد.

با اجراي طرحهاي مبتنی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتي ممكن است ما قدري ديرتر به خیزبرداشتن برای افزايش توليد و خروج از ركود نائل شويم ولي ديرپايي آن تضمين مي شود و بنية كشور به وضعي مي­رسد كه در مقابل انواع تهديدات خارجي مصونيت مي يابد.

بیقین تا اين باور در ميان اعضاي هيئت محترم وزيران و مديران مياني کشور عميقاً شكل نگيرد كه راه نجات حقيقي ما در اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي است و خود را برای پذیرش فداکاریها و تحمل سختیهای آن مهیا نسازیم، هيچ تحولي در سطوح اجرايي كشور رخ نخواهد داد جز منزوي و طرد كردن كساني كه وجهة همتشان از چند سال گذشته، استحكام درون­زايي بوده است : اينها بتنهایی توانايي تغییر و به حركت انداختن دولتمردان چشم دوخته به برون­گرايي را ندارند. لذا برای ايجاد چنان باوري ، بی درنگ باید اقدام کرد و از مرحلۀ شعارهای تشریفاتی که سه ماه از آغاز آن می گذرد خارج شد و به برنامه ریزی برای اجرا و سپس نقد مستمر اجرا و اصلاح راه کارهای اجرائی با آگاهی رسانی صادقانه به مردم و جلب همکاری و مشارکت صمیمانۀ آنها ، پرداخت.

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...