نسخه چاپی

هزینه خسارات طوفان تهران سانسور شد

رئیس سابق سازمان امدادونجات گفت:هزینه اطلاع‌رسانی طوفان تهران،یك‌هزارم خساراتش بود،متاسفانه برنامه اجرایی با شناخت نقاط قوت‌وضعف برای مقابله با این حوادث وجود ندارد،البته نباید كسی را مقصر دانست،باید تجارب ملی و بین المللی متمركز شود.

محمود مظفر در تشریح چگونگی برخورد و مقابله با حوادث همانند طوفان تهران اظهار داشت: در کشورهای موفق دنیا در مقوله مدیریت بحران مبحثی به عنوان هشدار اولیه وجود دارد که مردم را در حوادث بسیار کمک می‌کند، تا جامعه از خسارات بالقوه حوادث طبیعی به دور ماند و هزینه خسارات نیز به حداقل برسد؛ مثلاً بر اساس تجاربی که بنده در کشور اندونزی داشتم مشاهده کردم گیرنده‌ها، حسگرها و بلندگوهای مخصوصی برای فوران‌های آتش‌فشان‌ها در این کشور قرارمی‌دهند تا هر زمان که فوران آتشفشانی رخ می‌دهد در زمان مناسب و به موقع به مردم اطلاع رسانی شود.

تجارب شدیدترین طوفان جهان، درسی برای طوفان تهران

وی به سونامی ژاپن اشاره کرد و گفت: در سونامی و زلزله پیش از ۹ ریشتری ژاپن که حوادث بزرگی در فوکوشیما این کشور رخ داد، ما شاهد آن بودیم که این اطلاع‌رسانی به صورت مناسبی به مردم صورت پذیرفت، تا کمترین خسارت به مردم وارد شود. همچنین، در طوفان فیلیپین نیز ۱۵ تا ۱۶ جزیره درگیر این طوفان‌های بزرگ شده بودند ولی با اطلاع‌رسانی مناسبی که صورت پذیرفت، فقط جزایر اول و دوم دچار خسارات صددرصدی شدند و جزایر بعدی حدود ۱۰ درصد دچار خسارت شدند.

اطلاع‌ رسانی برای حوادث در کشور خوب عمل نمی‌شود

رئیس سابق سازمان امداد و نجات در ادامه تشریح خسارات و عواقب طوفان تهران گفت: متأسفانه ما در زمینه اطلاع‌ رسانی در چنین حوادثی خوب عمل نکرده‌ایم. بنده مثالی برای شما می‌زنم؛ قبل از طوفان تهران در مسیر قم طوفان شنی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر به وقوع پیوست و چون بنده در همین مسیر حضور داشتم سریعاً به کسانی که می‌دانستم اطلاع‌رسانی کردم و جالب این است که بعد از مدتی همان افراد با تماس‌هایی که با بنده داشتند اطلاع‌ دادند که چنین طوفانی وارد تهران شده است. یعنی این طوفان از یک مسیری شروع و پس از رسیدن به تهران به سمت گرمسار و سمنان رفت، بنابراین می‌توانستیم با ایجاد سیستم‌های مخابراتی اطلاع‌رسانی را گسترش دهیم.

هزینه اطلاع‌رسانی طوفان تهران، یک‌هزارم خساراتش بود

مظفر ادامه داد: به طور مثال باید سیستم‌های مخابراتی وجود داشته باشد که مردم خودشان بتوانند به سازمان‌های ذی‌ربط در این مقوله اطلاع‌رسانی کنند و متعاقب آن صداوسیما در برنامه‌های متعدد رخ دادن چنین حوادثی را زیرنویس کند و از آن طرف نیز پیامک‌های گسترده‌ای به شهروندان همان مناطق ارسال شود. شاید برخی‌ها عنوان کنند که چنین اقداماتی هزینه‌بر خواهد بود، ولی باید عنوان کرد که هزینه اطلاع‌رسانی وقوع طوفان تهران به اندازه یک‌هزارم خسارات آن نبود.

خلا سیستم‌های هشدار دهنده برای حوادث در کشور

وی تشریح کرد: متأسفانه چنین سیستم‌هایی در کشور ما خلأ بزرگی شده است، در حالیکه می‌توان چنین حوادثی را پیش‌بینی کرد. بر این اساس نباید فقط به گزارشات تجهیزات بسنده کرد بلکه می‌توان گزارشات مردمی را تحلیل و تجزیه کرد و براساس آن اطلاع‌رسانی وسیعی در چنین حوادثی به مردم ارائه کرد.

طوفان تهران چیز جدیدی نبود،برنامه مقابله ضعیف بود

رئیس سابق سازمان امداد و نجات در ادامه عنوان کرد: طوفان تهران چیزی نبود که برای نخستین‌بار در کشور تجربه شده باشد، بلکه ما طوفان‌های شدید‌تری در شهرهای سیستان و بلوچستان،کرمان و یزد داریم که هر ماه و در طول سال رخ می‌دهد و مردم آنجا نیز به این طوفان‌ها عادت کرده‌اند، بنابراین چقدر خوب بود برای یکبار هم که شده مدیران بحران آن مناطق دعت می‌کردند تا از تجربیات آنها استفاده شود، بنابراین ما تجربه خوبی در طوفان‌های سهمگین در کشور داریم، ولی ضعف در آن است که یک برنامه اجرایی وجود ندارد و شناخت نقاط قوت و ضعف برای مقابله با چنین حوادثی نیز وجود ندارد که باید این کار صورت پذیرد.

طوفان تهران فراموش نشود

مظفر در بیان نکته بعدی خود عنوان کرد: در دنیا و کشورهایی که در زمینه بحران‌ها فعالیت‌‌های موفقی دارند، مقوله‌ای به عنوان «درس‌های آموخته شده پس از حوادث» بسیار جدی گرفته می‌شود، به طوریکه آن گروه‌هایی که در چنین حوادثی فعالیت می‌کنند را گرد هم می‌آورند تا نقاط ضعف و قوت اقدامات انجام شده بررسی شود، بر این اساس نباید پس از طوفان تهران اتفاق‌ها و صحبت‌هایی که رخ داد رها شود.

پیشگیری با ۲ میلیارد برای جلوگیری از ۳۰ میلیارد خسارت سیل

وی تصریح کرد: به طور مثال در سیل و آب گرفتگی‌های مازندران و بهشهر می‌توان با ۲ یا ۳ میلیارد تومان مسیر رودخانه‌ها را بهسازی کرد، ولی ما همیشه مشاهده می‌کنیم به دلیل عدم این کار سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان خسارت وارد می‌شود، بنابراین نباید از حادثه طوفان تهران به راحتی بگذاریم، البته نباید کسی را هم مقصر به حساب بیاوریم. باید تیم‌های کارشناسی از استان‌های سیستان، کرمان و یزد که هر ماه چنین طوفان‌هایی در این شهرها رخ می‌دهد را دعوت کنیم و با گردهم آوردن کارشناسان امداد و نجات، هواشناسی و ... کتاب یا مطالب مهم مقابله با چنین طوفان‌هایی را جمع‌آوری و با اجرای یک سیستم هشدار دهنده برای مقابله با این حوادث آمادگی لازم کسب شود.

کسب تجارب طوفان‌های بزرگ بین المللی

رئیس سابق سازمان امداد و نجات کشور خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، اندونزی و فیلیپین طوفان‌های سهمگینی در آنجا رخ می‌دهد و دارای تجارب بسیاری هستند، بنابراین می‌توان با دعوت از کارشناسان آنان به ایران از تجربیات این کشورها برای مقابله با طوفان‌های سهمگین به خصوص برای پایتخت ایران بهره برد تا برای حوادث بعدی آمادگی لازم کسب شود.

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...