نسخه چاپی

خودرو گران‌تر هم می‌شود!

به گزارش روزنامه وطن امروز،

پس از آنکه شورای رقابت فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را نهایی و اعلام کرد، قیمت پایه طبق این دستورالعمل از 7/3 تا 9/6درصد افزایش پیدا کرد اما از همان زمان مخالفت‌ها آغاز شد و در این میان دبیر انجمن خودروسازان بشدت با این اعداد و ارقام مخالفت کرد. پس از آن نیز خودروسازان قیمت‌های اعلام شده را قیمت پایه و بدون درنظر گرفتن آپشن‌های خودرو دانستند. پس از این موافقت‌ها و مخالفت‌ها، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از هر دو طرف خواست در جلسه‌ای با حضور یکدیگر به بگو و مگوهای کلامی پایان داده و به توافق نهایی برسند. این جلسه برگزار شد و خودروسازان پیروز جلسه بودند. آنها توانستند حرف خود را با روشی جالب به کرسی بنشانند! و قرار شد هر آنچه را که به یک خودرو اضافه می‌کنند در قیمت نهایی بیاورند.

باز هم این مصرف‌کننده است که باید حتی برای قالپاق خودرو هم پول بپردازد و چنانچه سازنده خودرویش را بیمه کرد، آن را هم جداگانه حساب کند. با این حساب پس نتیجه این همه جلسه و تعیین فرمول چه بود؟ اگرقرار بود در نهایت قیمت‌های اعلامی از سوی خودروسازان ملاک عمل قرار گیرد، پس شورای رقابت در این میان چه‌کاره است؟ جالب است بدانید که این قیمت‌ها برای خودروهای یورو 2 در نظر گرفته شده و اگر خودرویی با تکنولوژی یورو 4 تولید شود، قیمتش بالا می‌رود چراکه این هم جزو آپشن‌های خودرو است. به هر حال در جدیدترین جلسه خودروسازان و شورای رقابت که پایان هفته گذشته برگزار شد، دو طرف به توافق نهایی برسر‌ قیمت خودروهای داخلی دست یافتند. در این جلسه اعلام شد قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت بدون احتساب هزینه‌هایی چون بیمه، شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر عوارض مربوط بوده و این هزینه‌ها به قیمت نهایی اضافه خواهد شد.

همچنین شورای رقابت هزینه مربوط به استاندارد‌های اجباری چون یورو 4 و کیسه هوا را نیز محاسبه و به قیمت‌های اعلامی اضافه خواهد کرد(!) بدین‌ترتیب در صورت اجرای این توافق خودرو حداقل 2 میلیون تومان گران‌تر از اعلام قبلی شورای رقابت خواهد شد چراکه فقط بیمه خودرویی مانند 206 حدود یک میلیون تومان است. در این جلسه همچنین توافق شد شورای رقابت هر 3 ماه یک بار نرخ تورم‌بخشی صنعت خودرو را محاسبه و قیمت فروش خودروها را براساس نرخ تورم به‌روز کند. بنابراین قیمت نهایی خودروها ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد.

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...