نسخه چاپی

سیاست‌های ایران در مقابله با گروه تروریستی داعش

عکس خبري -سياست‌هاي ايران در مقابله با گروه تروريستي داعش

روزنامه واشنگتن‌پست 20 ژوئن 2014 (۲۹ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق پرداخت

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 20 ژوئن 2014 (۲۹ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق پرداخت و نوشت: هزاران ایرانی به‌طور آن‌لاین یا در دفاتر سراسر ایران برای پیوستن به جنگ علیه شبه‌نظامیان وابسته به القاعده ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما داوطلبان که بسیاری از آن‌ها اصالتاً عراقی هستند، احتمالاً به این زودی‌ها وارد درگیری نخواهند شد. در حالی که رهبران ایران و بسیاری از رهبران شیعه ساکن این کشور خواستار اقدامات حمایتی از دولت عراق و دفاع از اماکن مقدس شیعه شده‌اند، نمایش عمومی حمایت در حال حاضر در دستورکار قرار دارد و عملاً اعزام نیروهای رزمی سازمان‌یافته صورت نگرفته است. تحلیل‌گران و رهبران جامعه عراقی‌های مقیم تهران می‌گویند هر گونه حمایت ایران، هوشمندانه‌تر خواهد بود و بیشتر به برنامه‌ریزی نظامی و راهبردی محدود خواهد شد و نیروی نظامی مدنظر قرار نخواهد گرفت.

در ادامه مقاله آمده است: ایران چنین حمایتی را طی درگیری‌های فرقه‌ای قبلی در عراق و نیز به‌تازگی در سوریه ارائه کرده بود. مطابق گزارش‌های تأیید نشده، فرماندهان نیروی قدس سپاه به نیروهای عراقی در نبرد کنونی کمک‌رسانی می‌کنند. امیر محبیان، تحلیل‌گر سیاسی در تهران که درگیری کنونی عراق را فرصتی برای ایران می‌داند، گفت: «جمهوری اسلامی می‌تواند به آن‌ها در مدیریت بحران کمک کند؛ روشی که ایران سوری‌ها را طی جنگ در مورد نحوه کمک به بقای نظام و قدرت در برابر گروه‌های مخالف آموزش داد... صدور انقلاب به معنای صدور تسلیحات و سرباز نیست، بلکه به معنای ارائه توصیه خوب است.» هفته گذشته ‌آیت‌الله سیستانی فتوایی برای تمام عراقی‌هایی که می‌توانند سلاح به دست بگیرند، صادر کرد که بسیاری در ایران آن را به درخواست برای آمادگی تفسیر کردند و در عین حال، به این معنا بود که عراقی‌ها شیعه و سنی باید از خود در برابر شبه‌نظامیان داعش بدون مداخله خارجی دفاع کنند. محمدماجد عباس الشیخ، سفیر عراق در ایران نیز گفت: «کمک ایران، ارسال نیرو یا تسلیحات نیست، بلکه حمایت معنوی است.» سفیر عراق، حضور نیروهای ایرانی در عراق را رد کرد و گفت: «دولت عراق و مردم آن این ادعاها را رد می‌کنند... ما در عراق نیروهای کافی برای دفاع از خود داریم و وظیفه دیگران نیست که از عراق دفاع کنند. عراقی‌ها باید چنین وظیفه‌ای را انجام دهند.»


تحلیل‌:
اگرچه ایران اعلام کرده است که برای هرگونه کمکی به دولت عراق در برابر گروهک تروریستی داعش آماده است؛ اما مسئولان ایرانی معتقدند که دولت عراق خود به‌تنهایی توان دفع فتنه داعش و سرکوب آن را دارد و داعش در حدی نیست که خطر جدی برای دولت و ملت مقتدر عراق داشته باشد.

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...