نسخه چاپی

یكپارچگی علمای اهل سنت ایران علیه داعش

داعش در حالی این روزها با نام اسلام و ادعای دفاع از اهل سنت در عراق دست به جنایات بی‌سابقه‌ای زده؛ كه علمای اهل سنت در ایران نسبت به انحرافات اعتقادی و دست‌آموز بودن این گروه اتفاق نظر دارند

به گزارش نما به نقل از «نسیم» سیستان و بلوچستان – مهدی جهانتیغی، گروه‌هایی مانند داعش همواره به عنوان بخشی از پازل اختلاف‌افکنی آمریکا و اسرائیل در میان شیعه و سنی منطقه عمل کرده‌اند. منتصب شدن گروه‌هایی مانند داعش به اهل سنت، بسیاری از علمای اهل سنت جهان اسلام را نگران و مجبور به واکنش کرده است. در این میان همزمان با رشد افراطی‌گری مذهبی در مناطق مختلف خاورمیانه، برخی کشورهای همسایه ایران نیز سال‌ها است که به حیات خلوتی برای رشد و نمو چنین گروه‌هایی تبدیل شده‌اند. این گروه‌ها در این کشورها آزادانه فعالیت‌های مذهبی و جذب نیرو دارند و در سال‌های اخیر نیز تلاش گسترده‌ای کرده‌اند که اعتقادات خود را به بخش‌هایی از استان‌های سنی‌نشین ایران منتقل کنند. در این میان داعش حتی مشوق برخی گروه‌های تروریست وهابی معاند جمهوری اسلامی مانند گروهک "جیش العدل" در جنوب شرق ایران بوده است. چند ماه قبل بود که یکی از سایت‌های رسمی این گروه به تمجید از اعضای جیش العدل پس از گروگانگیری پنج مرزبان ایران در مرز شهرستان سراوان پرداخت و تصاویر اعضای این گروه را با عنوان مجاهدین در راه الله، منتشر کرد. تلاش برای ایجاد گروه‌های شبه داعش در برخی استان‌های مرزی ایران و شرایط حساس فعلی منطقه، لزوم موضع‌گیری صریح علمای اهل سنت داخل کشور را بیش از پیش نمایان کرده است.



*آیت‌الله صدیقی: علمای اهل سنت علیه تکفیری‌ها به صحنه بیایند



براساس این دغدغه آیت‌الله صدیقی در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به این موضوع اشاره کرد و اظهار داشت: گروه‌های تکفیری اکنون آتش زیر خاکستر هستند و باید همه کشورهای اسلامی در برابر آنها اجماع کنند. هم‌اکنون بعضی علمای اهل سنت در کشور ما علیه داعش فتوا داده‌اند؛ اما ضروری است همه علمای اهل سنت کشورمان که بر سر سفره جمهوری اسلامی نشسته‌اند؛ بدانند که این خطر متوجه جهان اسلام و منطقه است و همه باید یکصدا برای قطع این شجره خبیثه به صحنه آمده و آتش آن را خاموش کنند.



*مولوی قاضی‌زاده: داعش بهانه جدید آمریکا برای تجاوز است

مولوی ابراهیم قاضی‌زاده از علمای اهل سنت منطقه بلوچستان استان سیستان و بلوچستان در این باره در گفتگو با «نسیم» ضمن اشاره به این که گروهک داعش مورد حمایت مالی و تسلیحاتی برخی حکام خودفروخته عرب است؛ اظهار داشت: این تروریست‌ها با دخالت در امور سوریه و عراق قصد شکستن اتحاد مسلمانان را دارند. هرگونه کشتار در کشورهای اسلامی از کانال آمریکا و اسرائیل صورت می‌گیرد.

این امام جمعه اهل سنت در ادامه افزود: حضور داعش در عراق بهانه مجددی برای تجاوز آمریکا به این کشور اسلامی است. ملت عراق هرگز حضور مجدد آمریکا در این کشور را نمی‌پذیرند. استفاده از توان و نفوذ جمهوری اسلامی ایران بهترین گزینه برای حل دیپلماسی بحران عراق است.



*مولوی نذیراحمد سلامی: جنایات داعش غیرشرعی است

مولوی نذیراحمد سلامی، نماینده اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار داشت: جنایات داعش نه تنها غیردینی و غیرشرعی است؛ بلکه جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

این روحانی برجسته اهل سنت افزود: قدرت‌های استکباری و غربی از طریق اجیر کردن تعدادی مزدور به دنبال ایجاد تفرقه و ناامنی در کشورهای اسلامی هستند.

مولوی سلامی افزود: برخی کشورهای غربی از طریق گروهک داعش و گروهک‌های مشابه در حال پی‌گیری بخش اعظمی از این مقصد شوم هستند.

وی افزود: اقدامات این گروه‌ها مشروعیت دینی ندارد و احکام اسلامی با چنین جنایاتی بیگانه است.

مولوی نذیراحمد تأکید کرد: کدام حکم اسلامی مجوز قتل زن، کودک و تخریب مدارس، بیمارستان و مساجد را صادر کرده که امروز گروه‌هایی مانند داعش چنین ادعایی دارند.



*استاد حوزه علمیه اهل سنت: همه اهل سنت در ایران داعش را محکوم می‌کنند

مولوی عبدالغنی دهانی از مدرسین حوزه علیمه اهل سنت زاهدان نیز معتقد است: داعش پس از شکست در سوریه این بار به عراق آمده تا نقشه جدید استکبار را در این کشور دنبال کند.

وی افزود: این جنایات توطئه دشمنان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان و درگیری مذهبی است و همانطور که بزرگان اهل سنت و تشیع عراق علیه فعالیت این گروهک اعلام جهاد کردند؛ همه علمای اهل سنت ایران هم اقدامات این گروهک را محکوم می‌کنند.



*مولوی بارانی: اعضای داعش ابتدایی‌ترین مسائل فقهی را هم نمی‌دانند

داعش خود را یک گروه سنی می‌داند که تماماً به دستورات اسلام بر خلاف بقیه مسلمانان به صورت کامل اقدام می‌کند. داعش معتقد است شیوه جهادی آنها نزدیکترین روش به پیامبر اسلام در جهاد در راه خدا است. این در حالی است که علمای اهل سنت به مبانی اعتقادی داعش نیز اعتراضات جدی دارند.

در همین باره مولوی عبدالغنی بارانی، مدیر حوزه علمیه اهل سنت "طوبی" زاهدان در واکنش به این ادعا، اظهار داشت: این افراد به مسائل شرعی آگاه نیستند و حتی ابتدایی‌ترین مسائل فقهی را هم نمی‌دانند. پیامبر(ص) تنها در مواردی وارد معرکه جنگ شدند که مجبور به جهاد بودند و اسلام هرگز آغازگر جنگ نبوده است.

وی تصریح کرد: تنها زمانی که رهبران مسلمان تشخیص می‌دادند که قرار است از سوی دشمن حمله‌ای شود و خطری شکل گیرد؛ دست به جهاد زده‌اند و این امر طبیعی است زیرا هر کشور و ملت منافعی دارد که برای حفظ منافعش در برابر دشمن ممکن است مجبور به حملاتی شود؛ اما باید بین جهاد و جنگ‌های ادعایی امروز گروه‌های تکفیری تفکیک قائل شویم.



*مولوی عبدالحمید: اختلاف خلاف منافع مسلمین است

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت مسجد "مکی" زاهدان نیز درباره پیامدهای اقدامات داعش در عراق موضع‌گیری کرده است.

این روحانی اهل سنت در جمع نمازگزاران مسجد "مکی" اظهار داشت: تحولات اخیر جهان اسلام، به ویژه اوضاع کنونی کشور عراق دنیا را تکان داده و باعث نگرانی دوستان و خیرخواهان ملت عراق شده که اوضاع جاری این کشور خدای ناکرده به تجزیه اراضی عراق منجر نشود و به وحدت ملی این کشور خدشه وارد نکرده و همچنین سبب جنگ‎های فرقه‌ای و قومی نشود.

وی افزود: صهیونیسم بین‏‌الملل، استکبار جهانی و دشمنان اسلام تلاش می‏‌کنند تا برای حفظ منافع خود ملت‎های اسلامی را با یکدیگر درگیر کنند. آنها آرزو می‎کنند که جنگ‎های قومی، فرقه‎ای، مذهبی و حزبی در دنیا به وجود بیاید. در حال حاضر ایجاد درگیری بین کشورهای اسلامی تبدیل به یک سیاست شده و این سیاست به ضرر عالم اسلام و مسلمین است.

مولوی عبدالحمید در پایان تأکید کرد: همه مسلمانان منتسب به اسلام هستند و از درگیری آنها، اسلام و ممالک اسلامی متضرر می‎شود. اختلاف و تفرقه و درگیری بر خلاف منافع اسلام و مسلمین است.

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...