نسخه چاپی

تلاش برای توافق نهایی هسته ای تا پایان تیر ماه

اگر تا چند هفته قبل، تمدید برنامه اقدام مشترك ژنو محور اظهار نظرها درباره مذاكرات 1+5 بود، حالا ظاهرا ابر و باد و مه و خورشید دست به دست همه داده اند تا قبل از موعد 29 تیرماه، توافق نهایی ایران و 1+5 به دست بیاید.

به گزارش نما به نقل از خبر انلاین، تحولات اوکراین و حالا عراق از جمله محورهایی است که اگر چه ارتباط مستقیمی به مذاکرات ندارد، اما آمریکایی ها را به ضرورت توافق نهایی با ایران نزدیک تر کرده است.

کمتر از 24 ساعت بعد از اظهارات ظریف وزیر امور خارجه ایران که تاریخ مذاکرات بعدی را 11 تیر ماه خوانده و گفته بود تا زمانی که نیاز باشد و مفید، مذاکره می کنیم، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: تمرکز این کشور روی ضرب‌الاجل 20 ژوئیه(29 تیر) است و«تلاش می‌کند تا دراین بازه‌ زمانی به نتیجه برسد.»

سرگئی ریابکوف نماینده روسیه هم پس از پایان دور پنجم مذاکرات نیز تاکید کرده اگرچه جزئیات توافق جامع نهایی مشخص نشده اما «امکان دستیابی به این توافق تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه واقعی است.»

خبرگزاری مهر خبری را به نقل از یک مقام ارشد مذاکره کننده آمریکا روی خروجی خود قرار داده است که در بخشی از آن از برقراری تماس هر کدام از وزرای 5+1 با ظریف طی مذاکرات و رد و بدل شدن پیغام‎های متعدد برای کاهش اختلافات خبر داد و گفته است: به احتمال زیاد، رئیس جمهور اوباما نیز در جریان جزئیات موضوع است و به صورت دقیق پیگیر آن است."

ریابکوف مذاکره کننده روس هم بعد از پایان مذاکرات دستیابی به توافق واقعی را نیازمند «وجود اراده سیاسی و تلاش» دانست. تلاشی که ایران در طرف مقابل نمی بیند. ادبیات روز گذشته محمد جواد ظریف بعد از پایان مذاکرات وین 5 و اشاره به اینکه برخی طرف های مذاکره کننده «مواضع زیادخواهانه » دارند همان مشکل پیش رو در مذاکرات است. این مشکل را وقتی وارد جزئیات می شویم حول محورهایی است که برای توافق نهایی لازم است درباره آن تعیین تکلیف شود.

تعداد سانترفیوژهای ایران وسرنوشت راکتورآب سنگین اراک از جمله محورهای اختلاف های عمده ایران و طرف مقابل است. پاسخ های سرگئی ریابکوف بعد از مذاکرات تائید کرد که اظهارات عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران که «خطوط قرمز ما تغییری نکرده است» واقعی است. چرا که او طراحی راکتور آب سنگین اراک را یکی از موارد مورد اختلاف ایران و 1+5 خوانده و گفته است «در این مذاکرات در این خصوص توافقی حاصل نشده است.»

به این دو مورد موضوع لغو کامل تحریم ها در صورت توافق نهایی را اضافه کنید تا متوجه شوید چرا مذاکرات پیچیده شده و چرا باز هم خبری از کنفرانس خبری مشترک ظریف و اشتون در وین 5 نبود.اگر در وین 4 برگزار نشدن کنفرانس خبری مشترک ،موجب شد این دو در استانبول نشست اضطراری برگزار و بعد از پایان آن نشست اوباما در یک اظهار نظر از «امکان دستیابی به توافق با ایران »سخن گفت، این بار زمان دور بعدی مذاکرات نزدیک است و طرف ها نیز یکدیگر را تشویق می کنند که باید تصمیمی سخت و تاریخی بگیرند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا جن‌ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک روز بعد از اظهارات ظریف در پاسخ به سوال یک خبرنگار که از وی خواست نظرش را درباره اظهارات ظریف درباه موضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و استفاده از کلمه‌های «غیرمعقول» و «غیرقابل قبول» توسط وی بیان کند، گفت: «دیدگاه ما این است که اگر ایران یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز دارد و آنها به اندازه ما درباره تأثیر تحریم‌ها نگرانی دارند، باید برای آنها آسان باشد که بعضی از این تصمیم‌های سخت را بگیرند.»

وندی شرمن دیپلمات ارشد آمریکایی هم مدعی شده که معلوم نیست که ایران آماده برداشتن گام‌های لازم جهت نشان دادن صلح آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ایش است.
شرمن در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه «اگر توافق خوبی حاصل شود، آنگاه ایران با معافیت‌های قابل توجه رو‌به رو می‌شود ، افزوده است: البته برای اثبات این مورد (صلح آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای) و کاستن از نگرانی‌ها باید گام‌های قابل قبولی بردارد.»

۱۳۹۳/۳/۳۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...