نسخه چاپی

كم‌كاری بیمه، این بار گریبان بیماران سرطانی را گرفت

در پی تفاهم‌نامه اخیر وزارت بهداشت با بیمه‌ها با هدف حمایت از داروهای ایرانی، پس از گرانی قیمت برخی داروهای بیماران تالاسمی، این بار گرانی برای بیماران سرطانی به حدی رسید كه آنها را مجبور كرده خرید ماهانه خود را به نصف برسانند.

به گزارش نما به نقل از بولتن نیوز، در پی تفاهم نامه اخیر وزارت بهداشت با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که با هدف حمایت از داروهای تولید داخل امضا شده بود برخی از داروهای بیماران صعب العلاج و خاص طی روزهای اخیر افزایش یافت که به همین دلیل وزیر بهداشت ابلاغ کرد ظرف حداکثر شش ماه با برنامه­ریزی و اطلاع­رسانی لازم به تدریج داروهای وارداتی با داروهای تولید داخل جایگزین شوند.

این در حالی است که هنوز وضعیت داروی بیماران سرطانی تغییری نکرده است. برخی از این داروها که توسط بیماران روزانه به میزان بالا باید استفاده شود با قیمت حدود 258 تا 500 هزار تومان است و اکنون بیمه، پوشش کافی آن را نمی‌دهد.

بسیاری از داروهای مربوط به درمان سرطان از حمایت بیمه‌ها برخوردار نیستند و اگر بیماری مجبور باشد تا پایان عمر از درمان های ترکیبی مثل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده کند، هزینه‌های درمان او گاه به صدها میلیون تومان نیز خواهد رسید اما حجم حمایت‌های مالی از این بیماران به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای درمانی آنان نیست.

هم اکنون بیش از 300 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و هر ساله 90 هزار بیمار جدید نیز به آمار مبتلایان اضافه می‌شود و در طرح تحول نظام سلامت، خبرهای خوشی به این بیماران اختصاص یافته است.

در همین حال، حسن هاشمی وزیر بهداشت اعلام کرده که برخی از این بیماران توانایی پرداخت فرانشیز 10درصدی قیمت داروهای سرطان را ندارند که با بسته حمایتی مربوط به این بیماران در طرح تحول سلامت، سهم آنان کمتر می‌شود.

وی می گوید: از سال گذشته بر اساس فهرست داروها، مجموعه‌ای از داروهای بیماران خاص و صعب العلاج مشمول بیمه و یارانه شد و فرانشیز بیماران با توجه به گران شدن این داروها، تغییر نکرد اما امسال بنا داریم با بخشی از بودجه طرح تحول سلامت، فرانشیز این بیماران را پایین تر بیاوریم.

وزیر بهداشت می‌گوید: در این طرح همچنین برنامه‌ای برای حمایت از داروهای صعب العلاج تولید داخل داریم که در 6 ماه دوم امسال به اجرا در می‌آید.

با وجود تاکید وزیر بهداشت به اینکه تا پیش از اجرایی شدن برنامه‌های طرح تحول، عــمده تلاش در حوزه دارو، ثبات بازار دارویی کشور و اینکه همواره داروهای مورد نیاز مردم وجود داشته و در دسترس باشد، ولی به نظر می‌رسد همان اتفاقی که برای بیماران تالاسمی رخ داد برای بیماران سرطانی هم اتفاق افتاده است.

به گفته برخی از بیماران مبتلا به سرطان، در سال‌های اخیر 50 درصد هزینه این داروها توسط بیمه پرداخت می‌شد و 50 درصد مابقی را بیماران می‌دادند اما در روزهای گذشته، زمانی که به داروخانه مراجعه کرده‌اند مجبور به پرداخت 100درصدی هزینه آن شده‌اند.

برخی از این بیماران مجبور شده‌اند برای 15 روز از ماه داروی خود را تهیه کنند چرا که توان پرداخت همه هزینه‌ها را نداشته‌اند.

عبدالله فضلی زاده رئیس انجمن سرطان ایران به فارس می‌گوید: بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند اما داروهای ساخت داخل که مشابه خارجی آن وجود دارند با پوشش کامل تری ارائه می‌شوند.

وی می گوید: برخی بیماران با باورهای خودشان اصرار به خرید و تهیه داروهای خارجی دارند و از طرفی پزشکان نیز وظیفه دارند دارو را با نام ژنریک آن نسخه کنند.

فضلی زاده تصریح کرد: کیفیت داروهای ایرانی باید به حدی بالا برود که بیماران به باور مصرف آن برسند. البته منکر آن نمی شویم که وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی به موسسات بهداشتی و در پوشش هزینه‌ها کمک زیادی کرده‌اند اما هنوز برخی داروهای خارجی در کشور تولید نمی‌شوند و به همین دلیل پزشکان مجبور به تجویز آنها می‌شوند که امیدواریم این داروها هم تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...