نسخه چاپی

صالحی: از ناشران تمنای مالیات نداریم

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با تاكید بر لزوم اجرای قانون مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و كتابفروشان و نیز لزوم برطرف كردن موانع اجرای این قانون، گفت: وضعیت نشر وضعیتی نیست كه بشود از آن تمنای مالیات كرد.

صبح امروز شنبه 31 خرداد نشستی با حضور معاون امور فرهنگی این وزارتخانه و مسئولان اتحادیه ناشران و کتابفروشان و همچنین چند ناشر عضو این اتحادیه و نیز مدیر کل دفتر حقوقی وزارت ارشاد و موضوع بررسی نحوه حل مشکلات ناشران و کتابفروشان در رابطه با عدم اجرای قانون معافیت مالیاتی آنها برگزار شد.

در ابتدای این جلسه همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که اداره نشست را بر عهده داشت در سخنانی گفت: علیرغم تلاش مستمر و حدوداً 4 ساله موضوع معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان هم از سوی صنف مربوطه و هم از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هنوز به نتیجه قطعی و مشخصی در این خصوص نرسیده ایم و نبود یک قرائت یکسان بین بدنه عرصه چاپ و نشر و سازمان امور مالیاتی، موجب افزایش بیشتر مشکلات هم شده است.

وی ضمن اشاره به پیگیری های شخص سید عباس صالحی، از تاثیر نامه جعفر همایی مدیر نشر نی به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص لزوم برخوردار ناشران و کتابفروشان از معافیت مالیاتی سخن گفت و افزود: پیرو این نامه، وزیر ارشاد موضوع را به دفتر حقوقی وزارت ارشاد ارجاع داد که پیگیری های این دفتر هم به مکاتبه با معاونت حقوقی ریاست جمهوری منتهی شد.

در ادامه سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سه معضل اصلی این معاونت در بدو ورود او گفت: یکی از این معضلات بدهی های سنگینی بود که معاونت فرهنگی به ناشران داشت که پس از جلسات و بررسی هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که حل این مشکل باید در اولویت باشد چون اصلاً شایسته نیست وزارت ارشاد حالا که به ناشران کمک نمی کند، به آنها بدهکار هم باشد.

صالحی با تاکید بر این که مجموعه معاونت فرهنگی به هیچ‌وجه حاضر به تاخیر در انجام این کار نبوده اند، از تسویه حساب با ناشران داخلی طلبکار از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد و گفت: اخیراً تا پایان سال گذشته ما توانستیم این تعهد را انجام دهیم و بدهی های ارشاد به ناشران داخلی پرداخت شد.

وی یکی دیگر از معضلات مرتبط با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را بدهی آن به ناشران خارجی دانست و از آن به عنوان زخمی چرکین یاد کرد که نمایندگان این ناشران در تمامی این سالها تنها با اتکا به اعتبارات شخصی خودشان موجبات جلوگیری از تبعات وخیم تر را برای بدنه عرصه نشر مکتوب فراهم آوردند. خوشبختانه این بدهی ها هم پس از چند سال پرداخت شد؛ بدهی هایی که متاسفانه اعتبار جمهوری اسلامی ایران را هم در حوزه نشر مکتوب با چالش مواجه کرده بود. البته انرژی و زمان زیادی برای انجام این کار صرف شد و خیلی ساده می گویم یک بوروکراسی ساده و حتی خنده آور به وجود آمده بود که خوشبختانه این مساله به سمتی رفت که با توافقاتی که با بانک مرکزی و بانک ملت صورت گرفت، به تعداد قابل توجهی از نمایندگان ناشران خارجی طلبکار، برای دریافت مطالباتشان به بانک عامل (بانک ملت) معرفی شدند و هم اکنون می توانند مطالبات خود را دریافت کنند.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد معضل سومی را که این مجموعه با آن روبرو است، مساله عدم برخورداری ناشران و کتابفروشان از معافیت مالیاتی به رغم وجود نص صریح قانون در این خصوص ارزیابی کرد و هدف از تشکیل جلسه صبح امروز را هم بررسی راهکار ها برای حل این معضل عنوان کرد و یادآور شد: ما به شیوه های مختلف به مسئولان حوزه های مالیاتی اعلام کرده ایم که باید قانون در این خصوص اجرا شود و قانون هم در این زمینه تصریح دارد. ضمن اینکه واقعیت این است که وضعیت نشر ما وضعیتی نیست که از آن تمنای مالیات شود.

صالحی همچنین مساله معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان را "فوری" و "حیاتی" نامید و ابراز امیدواری کرد که کارگروهی که در ادامه تشکیل چنین جلساتی شکل خواهد گرفت، در زمان نسبتاً کوتاهی این مساله را حل کند تا معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و بدنه عرصه نشر مکتوب کشور بتواند به مسایل بنیادین این عرصه بپردازد.

در ادامه این جلسه نادر قدیانی، محمود آموزگار، یاسر همایی، محمدرضا توکل صدیق، احمد کمالی نژاد و همچنین نماینده دفتر حقوقی وزارت ارشاد به بحث و تبادل نظر در خصوص معضل اخیر در رابطه با ناشران و کتابفرشان پرداختند. در لابه لای این گفتگوها راهکارهایی هم برای حل این مشکل ارایه شد.

منبع: مهر

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...