نسخه چاپی

توافق استراتژیك آمریكا و عربستان

شتاب تحولات و پیچیدگی پرونده‌های مصر، سوریه، عراق و لبنان، موجب شد در شش ماه گذشته اولویت‌ها و رویكرد‌های امریكا و عربستان در نقطه تقابل قرار گرفته و مقامات سعودی با صراحت از سیاست‌های امریكا در منطقه اعلام نارضایتی كنند.

به گزارش نما، هادی محمدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: شتاب تحولات و پیچیدگی آنها در پرونده‌های مصر، سوریه و عراق و لبنان، موجب شد تا در شش ماه گذشته اولویت‌ها و رویکرد‌های امریکا و عربستان در نقطه تقابل قرار گرفته و مقامات سعودی با صراحت از سیاست‌های امریکا در منطقه اعلام نارضایتی کنند.

شدت و اوج این تعارض سیاست منطقه‌ای در سوریه شکل گرفت. سعودی‌ها از همان ابتدای اشغال عراق با گزینه‌های امریکا در این کشور مخالفت کرده و حکومت شیعیان را قابل تحمل ندانسته و آن را یک بدعت از سوی امریکا ارزیابی کردند که موجب تقویت حضور و نفوذ ایران شده است. لذا طی سال‌های پس از سقوط صدام و حکومت‌های ناشی از انتخابات و وزن سیاسی احزاب، همواره با قدرت یافتن شیعیان دشمنی و کینه‌ورزی کرده‌اند.

در مصر با احساس مماشات امریکایی‌ها با اخوان در دوره ریاست مرسی، عربستان و رژیم صهیونیستی در اقدامی هماهنگ، ژنرال السیسی را در یک کودتای نظامی به قدرت رساندند که امریکایی‌ها را غافلگیر کردند. مصر برای امریکا از اهمیت ویژه‌ای بر‌خورد‌دار است و نمی‌تواند مدیریت آن را به دست عربستان و امارات و رژیم صهیونیستی بسپارد. تعارض رویکردی و اولویت امریکا و عربستان در سوریه و در یک سال گذشته به اوج خود رسید ولی از آنجا که امریکا نمی‌تواند و نمی‌خواهد که یک همپیمان سنتی با مزیت‌های گوناگون را از دست بدهد، از یک ماه گذشته به بررسی راهبرد‌های جایگزین پر‌داختند.

حاصل این ارزیابی و بررسی‌ها دو توافق استراتژیک را شکل داده است. در مصر، عربستان و امارات تسلیم رویکرد و خواسته‌های امریکایی و مدیریت آن خواهند بود و ژنرال سیسی هم از زحمت ژست‌های ضدامریکایی خلاص خواهد شد و مناسبات دو طرف سامان می‌گیرد. شاه بیت توافق فوق در عراق است که امریکا به ادبیات و سیاست‌های مطلوب عربستان تسلیم می‌شود و در مقابل حکومت شیعیان خواهد ایستاد و حمایت از داعش و تروریسم که تا به حال در قالب سیاست‌های اطلاعاتی و امنیتی به اجرا در می‌آمد، به شکل علنی تأیید خواهد شد. اوباما با سخنرانی روز جمعه و ژنرال دمپسی و هاگل در نشست استماع کنگره، از تروریست بودن داعش عبور کرده و آن را نماد اعتراضات اهل سنت معرفی کردند و راه حل بحران عراق را نیز حذف مالکی و مذاکره با تروریست‌ها و جریانات حمایت‌کننده آنها می‌دانند.

جالب‌ است که با اعلام موضع صریح اوباما، مسعود بازرانی هم در کنار علاوی و نجیفی و عربستان، با وقاحت در مقابل نگاه مرجعیت ایران و شیعه ایستاده و جنگ فعلی عراق را علیه تروریسم نمی‌داند و آن را جنگ مذهبی و علیه سنی‌های عراق می‌داند. وی در مجموعه اقداماتی که از چند روز اخیر شروع شده در مسیری قرار گرفته که با دیگر چهره‌های مزدبگیر منطقه‌ای، به تهدیدی برای منافع و امنیت ملی ایران تبدیل می‌شود. با این توافق، امریکا هم‌پیمان اصلی خود در عربستان را حفظ و با پذیرش روش‌های سعودی، تروریسم تکفیری و وهابی را بخشی از راهبردهای منافع خود قرار خواهد داد و بر آن تأکید می‌کند.

۱۳۹۳/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...