نسخه چاپی

هشدار آبفا درباره آب دزدی پیمانكاران شهری/ مدیران شهری: سند ارائه كنید

انشعابات غیرمجاز پیمانكاران فضای سبز شهرداری نخستین بار از سوی سازمان آبفا اعلام شد. ادعایی كه مدیران شهری منكر آن شدند و اعضای شورای شهر نیزدرخواست كردند این انشعابات را به شورا اطلاع داده تا با آن مقابله شود.

به گزارش نما، آبیاری فضای سبز شهر تهران از آب شرب در روزهایی که وضعیت آب پایتخت در مرز هشدار است و مسئولان از احتمال جیره بندی آب در پایتخت می گویند،سبب نگرانی مسئولان شهری شده است. نخستین بار اسفندیار جلیل زاده، مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران موضوع آب دزدی پیمانکاران فضای سبز شهرداری را مطرح کرد. او ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری در استفاده غیرقانونی و غیرمجاز این نهاد از شبکه آب شرب تهران گفت: انشعابات غیرمجازی که پیمانکاران فضای سبز شهرداری به شبکه آبرسانی تهران می زنند، باعث آلوده کردن آب شرب مردم می شود. ولی نبایستی کسی یا ارگانی به خود اجازه دخل و تصرف بدهد که شبکه را آلوده کند. 7 درصد از آب مورد نیاز فضای سبز و پارکهای تهران فقط توسط شهرداری به صورت غیرمجاز برداشت می شود و باعث آلودگی شبکه آب می شود.

جلیل زاده به شهرداری توصیه کرد: این نهاد باید دستورالعملی بدهد که به هیچ عنوان پیمانکاران فضای سبز به شبکه آب شهری دست نزنندو آب شرب مردم را آلوده و آسیب پذیر نکنند.

شهرداری برای فضای سبز ایجاد شده آب ندارد

سالانه شهرداری تهران برای آب دهی به فضای سبز خود 300 میلیون متر مکعب آب نیاز است، این نهاد تعدادی چاه دارد به صورت مجاز از آنها آب برداشت می کند.

عباسعلی مصرزاده معاون فنی مهندسی شرکت فاضلاب تهران معتقد است وضعیت چاه های شهرداری چندان مناسب نیست و روز به روز وضع این چاه ها بحرانی تر می شود. واقعیت این است که شهرداری آب برای فضای سبزی که ایجاد کرده ندارد و راحت ترین راه و ساده ترین راه این است که تیم شهرداری یک انشعاب غیرمجاز از شبکه آب می گیرند و روی آن خاک می ریزند و فضای سبز را آبیاری می کنند. غافل از اینکه در برخی جاها، مردم آب خوردن ندارند.

از شیر آتش نشانی آب برداشت می کنند / آب پای درختان کلر دارد

مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران توضیح داد: وقتی می بینم آب پای درختان پارک، کلر دارد، این یعنی آبیاری برای فضای سبز از شبکه آب تصفیه شده شهری برداشته شده است. ارگانهای مختلف نباید جرات کنند به شبکه آب ما دست بزنند. برخی ارگانها موقع برداشت، شیر یک طرفه نمی زنند و باعث می شود باعث مشکل بهداشتی شویم.مثلا پیمانکار شهرداری در منطقه سرو از زیر شیر آتش نشانی ما، آب برداشته بود و برای فضای سبز استفاده کرده بود.

برای این مشکل تا همین الان درگیریم و نتوانستیم ارگان خاطی را تعقیب کنیم. چه ارگانی اجازه داده است این کار صورت گیرد؟ این گناهی است که بخشودنی نیست. آسیب به شبکه می زند و کسی پاسخگو نیست. اصلا شهرداری اجازه برداشت از آب شبکه آبفا را ندارد. این رقم کم نیست و ما تخمین می زنیم سالانه 15 میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز فضای سبز شهرداری از شبکه ما برداشت شود.

درخواست کمک آبفا از شورا

او از شورای شهر خواست شبکه آبرسانی شهر را از تعرض شهرداری در امان نگهدارد: ما اکیپ هایی داریم برای شناسایی این آب دزدی ها و بعد انشعابات غیر مجاز را به مجاز تبدیل می کنیم. حراست ما این کار را همه روزه انجام می دهند. همه روزه افرادی می آیند به شبکه، لوله هایی را در تمام روزهای سال وصل می کنند و ما مجبورشان می کنیم مجوز بگیرند.

از آب شرب استفاده نمی کنیم / چاه جدیدی حفر نشده است

اما مجتبی عبداللهی معاون شهردار تهران سخنان مدیران و کارشناسان آبفا را رد کرد و گفت:‌ در آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نمی‌کنیم و مخالف حفر چاه جدید نیزدر بوستان‌های شهر هستیم.

اودرباره انتقادات شرکت آب و فاضلاب (آبفا) مبنی بر استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز و برداشت بی‌رویه، گفت: در آبیاری فضای سبز، آب بر اساس نیاز استفاده می‌شود اینگونه نیست که ما آب چاه را بکشیم و در جوی بریزیم.همچنین ما درباره میزان استفاده از آب چاه برای فضای سبز نباید به آبفا پاسخگو باشیم اما نکته مهم اینجاست که ما در آبیاری فضای سبز شهر تهران از آب خام استفاده می‌کنیم نه آب شرب و برای تامین نیاز آبیاری فضای سبز، چاه جدیدی حفاری نشده است.

معاون شهردار : تعامل خوبی با آبفا داریم

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به همکاری خوبی که شهرداری با آبفا داشته است، گفت:‌ اینکه گفته می‌شود ما از آب شرب استفاده می‌کنیم صحت ندارد و اگر دوستان اطلاعاتی در این زمینه دارند، اطلاع دهند. تاکنون نشده است که مسئولان آبفا از ما در جلسه‌ای دعوت کنند که حضور نداشته باشیم و در شرایط کنونی با مشکلات کم آبی هر کمکی که از ما خواسته شود دریغ نمی‌کنیم.

حفر چاه های جدید بر اساس ضوابط و قواعد

وی درباره احتمال حفر 90 حلقه جدید در شهر تهران برای رفع معضل کم آبی نیز، گفت:‌ اگر برای جبران کم آبی، چاه جدیدی در زمین‌های شهرداری و بوستان‌های شهر تهران زده شود، باید حفر این چاه‌ها بر اساس ضوابط و قواعد صورت گیرد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بوستان‌ها متعلق به شهرداری است و ما بابت خرید آنها هزینه‌ای را پرداخت کرده‌ایم، افزود:‌ اینکه بخواهند این چاه‌ها را در بوستان‌ها بزنند ما مخالف هستیم چراکه طبق قانون هر چاهی حریم خاص خود را دارد و ما نمی‌توانیم هر جا چاهی را حفر کنیم. ما کمک خواهیم کرد تا چاه‌های مورد نیاز در شهر تهران برای بحران کم آبی حفر شوند و هر کاری از دستمان برآید حتما انجام می‌دهیم اما نکته مهم اینجاست که اجازه حفر هر چاهی در هر جایی که دوستان (آبفا) بخواهند، را نمی‌دهیم و اگر تمایل دارند در گام نخست در زمین‌های متعلق به خودشان چاه بزنند.

عبداللهی با اشاره به اینکه در برداشت آب خام از چاه‌های موجود دقت نظر کافی وجود دارد، گفت:‌ ضوابط و قوانین در برداشت آب خام به طور کامل رعایت می‌شود تا چاهی آلوده نشود.

با لوله دو اینچ نمی توان فضای سبز پایتخت را آب یاری کرد

رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورا نیز با سخنان معاون شهردار موافق است . او در این رابطه گفت: بعید می دانم پیمانکاران شهرداری ابزاری در اختیارشان باشد که بتوانند با آن از آب شهری فضای سبز را آب یاری کنند با لوله دو اینچ که نمی شود فضای سبز را آبیاری کرد .

وی ادامه داد: استفاده از آب شرب برای آب یاری فضای سبز نیازمند ظرفیت بالایی است که قطعا بدون هماهنگی با سازمانهای مرتبوط این ظرفیت ایجاد نمی شود.

حافظی از مسئولان آبفا درخواست کرد اگرموردی در رابطه با آب دزدی پیمانکاران فضای سبز شهرداری سراغ دارند به شورا اعلام کنند تا این موضوع پیگیری شود زیرا در وضعیت پذیرفتنی نیست با مصادیق آن برخورد می شود.

معرفی فضای سبزی که از آب شرب آبیاری می شد

اما مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران برای سخان خود مصداق هم دارد. او با اشاره به اینکه این همه فضای سبز کوچک و بزرگ که در تهران است، چاه ندارد؛ گفت: آبرسانی به پارکها را از شبکه آب شرب مردم انجام می دهد. مثلا در منطقه سرو در بزرگراه رسالت، شهرداری شبکه آبیاری فضای سبز را از طریق شبکه آب شهری به صورت غیرمجاز تامین کرده بود که 6.3 اتمسفر فشار آب آن بود و به داخل آب لوله کشی کوچه های منطقه می رفت و آلودگی به وجود می آورد.

90 درصد آب یاری فضای سبز با آب خام

محمد حقانی ،عضو شورای شهر تهران نیز با سخنان مدیران آبفا چندان موافق نیست. او با بیان این که 90 درصد محوطه فضای سبز پارک های شهر تهران با آب خام آبیاری می شود به مهر گفت: اگر مسئولان آب و فاضلاب پیمانکاری را سراغ دارند که به صورت غیر مجاز از چاه های شهر تهران استفاده می کند اعلام تا با آن برخورد قانونی شود. در این شرایط کم آبی باید با حساسیت بیشتری این نوع گزارش ها پیگیری شود .

راستی آزمایی نهادهای نظارتی

مسئولان آبفا برای ادعاهای خود سند و مثال می آورند اما مدیریت شهری نیز اتهام آب دزدی پیمانکارانش را قبول ندارد و می گوید هر گونه برداشتی بر اساس ضوابط است. دراین میان باید منتظر گزارش دستگاه های نظارتی در این خصوص باشیم .

۱۳۹۳/۴/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...