نسخه چاپی

كاهش خانوارهای روستایی فاجعه است

رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: كاهش فوج خانوارهای روستایی به كمتر از سه نفر فاجعه است چرا كه امروز روستاهای ما به خانه سالمندان شبیه شده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، غلامرضا تاج گردون در همایش توسعه پایدار روستایی در اردبیل اظهار کرد: خروجی این همایش و ارائه راهکار های منطقی در توسعه پایدار روستایی می تواند به دولت و مجلس کمک کند تا با بر اساس نگاه آمایشی در برنامه ششم برنامه ریزی رویکردی منطقی داشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح آمایش در کشور مورد غفلت واقع شده و هیچ اقدامی برای به کارگیری نظرات کارشناسی آمایش منطقه ای انجام نشده است، افزود: در حوزه روستایی کار مدون، مشخص و دارای دیدگاه معین انجام نشده و در زمینه سکونتگاه های بهتر و کیفی نیز تاریخ دقیق وجود ندارد.

تاج گردون با تشریح اهمیت توجه به منظومه های روستایی با نگاه منطقی و توانمندی های هر نقطه از کشور بیان کرد: امر بهسازی و هدایت در جامعه روستایی یکی از موضوعات کلیدی است که ما در این همایش می توانیم در این حوزه بحث و تبادل نظر کرده و به یک مرجعیت در برنامه ریزی روستایی و پایش شاخص های توسعه انسانی دست پیدا کنیم.

نماینده مردم گجساران در مجلس تصریح کرد: توسعه نامتوازن روستاها به مانند شهرها اتفاق افتاده و کسی نیز پاسخگو نیست و ماموریت بنیاد مسکن نیز تنها در حوزه عمرانی شامل بهسازی و اجرای طرح های هادی است اما هدایت در سایر حوزه ها به شکل نامشخص وجود دارد.

وی گفت: نه تنها متولی توسعه روستایی مشخص نیست بلکه روستاهای ما از نبود برنامه ریزی های بلندمدت به عنوان یک ضرورت جدی رنج می برند و به جای تثبیت جمعیت روستایی که در برنامه پنجم به آن توصیه شده بود، شاهد مهاجرت های بی رویه هستیم.

نماینده مجلس نهم اظهار کرد: در کنار هدایت منابع در روستاها و تقویت تولید باید به افزایش جمعیت روستایی نیز فکری اساسی کنیم چرا که اگر فوج خانوارها در روستا به کمترین میزان برسد امر تولید و جبهه کار و تلاش و عمران روستایی متوقف می شود.

تاج گردون گفت: در توزیع اعتبارات باید اولویت را به مناطق روستایی بدهیم به طوری که مجلس در بودجه امسال یک درصد از مالیات برارزش افزوده را به درمان روستایی اختصاص داده است.

۱۳۹۳/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...