نسخه چاپی

گور 700 میلیونی در تهران

مجتبی عبدالهی، معاون شهردار تهران در صحن علنی امروز شورای شهر به تشریح وضعیت گورستانهای پایتخت پرداخت و از اعضای شورای شهر خواست برای توسعه آرامستهای پایتخت، چاره ای بیندیشند.

به گزارش نما، شورای شهر امروز، ارائه گزارش مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران را در دستور کار داشت. معاون شهردار هنگام ارائه گزارش خود به این نکته اشاره کرد که هزینه کفن و دفن در تهران، تقریبا رایگان است و وجه اندکی از مردم دریافت می شود. او درباره این هزینه گفت: کل هزینه کفن و دفن در بهشت زهرا 193 هزار تومان است. این مبلغ ممکن است با توجه به خدمات خاص و ویژه ای که ارائه می شود تغییر می کند، مثلا برای گرفتن آمبولانس تک نفره و تشییع از مکانهای خاص، هزینه ای حدود 45 هزار تومان اضافه می شود."

البته او توضیح داد که فازهای یک تا 3 گورستان بهشت زهرا، قبرها دارای مبالغ نجومی و میلیونی است. عبدالهی درباره نرخ کفن و دفن اموات در فازهای یک تا سه گفت: در فاز اول از قطعه یک تا 12 از حداقل قیمت 10 الی 30 میلیون تومان مجاز هستیم که از مردم هزینه دریافت کنیم. فاز دوم از قیمت 6.5 میلیون تا 20 میلیون تومان دریافت می شود و در فاز سه از 1.2 میلیون تا 4 میلیون تومان دریافت می شود ولی در قطعات جاری (که اموات در حال حاضر دفن می شوند) تا 70 درصد خدمات به صورت رایگان به مردم ارائه می شود.

عبدالهی درباره سه طبقه کردن قبور این گورستان گفت: "اگر کسی تقاضا کند، طبقات دوم و سوم قبور نیز به مردم واگذار می شود و برای هر طبقه حدود 700 هزار تومان به صورت 7 قطعه چک 100 هزار تومانی از آنها دریافت می شود."

بهشت زهرا تا سال 97 ظرفیت دفن اموات دارد

او درباره ظرفیت فعلی گورستان اصلی تهران، (بهشت زهرا) گفت: " در حال حاضر به دلیل اتمام ظرفیت بهشت زهرا، چند گزینه در اطراف این سازمان شناسایی شده است که پیگیری تملک این اراضی در جریان است. ظرفیت موجود بهشت زهرا 56 هزار مکان برای دفن اموات است و سالانه 26 هزار مکان قبر نیاز داریم و تا سال 1395 بهشت زهرا می توان پذیرای اموات باشد و این قابلیت را داریم که تا سال 97 هم ظرفیت پذیرش این آرامستان را بالا ببریم تا مردم دغدغه دفن اموات نداشته باشند."

او درباره وضعیت گورستانهای فعلی در سطح شهر تهران گفت: "در تهران، 60 گورستان به طور کلی تغییر کاربری داده شده. 47 گورستان به صورت فضاهای فرهنگی تغییر یافته و 33 گورستان نیز برای کاربریهای دیگر، تغییر وضعیت داده اند. ما برای نیازهای جدید دفن اموات در تهران 80 گورستان را مورد مطالعه قرار دادیم و متوجه شدیم از این تعداد، 28 مکان ممنوعیت تدفین پیدا کرده اند و 25 مکان نیز برای تدفین محلی تشخیص داده شد."

عبدالهی درباره گورستانهای اقلیتهای مذهبی نیز توضیح داد: این گورستانها بیشتر در منطقه 12 شناسایی شده و 11 مکان هم به صورت گورستانهای محلی در داخل حیاط امامزاده های مختلف تهران شناسایی شد. گورستان اقلیتهای مذهبی عموما دارای ویژگی خاصی است و در آنها علاوه بر تدفین، مراسم خاص مذهبی نیز در آنها انجام می شود."

معاون خدمات شهری شهرداری درباره گورستانهای تاریخی شهر تهران نیز گفت: گورستانهای ثبت شده تهران در فهرست آثار ملی 18 باب است که به درخواست میراث فرهنگی و اوقاف ثبت شده و 4 گورستان نیز به صورت ویژه دارای حریم است یعنی در اطراف آن نیز نمی توان عملیات عمرانی انجام داد."

او از نظرسنجی از شهروندان درباره دفن مجدد اموات در گورستانهای شهر خبر داد و گفت برای تدفین در گورستانهایی که دفن در آنها متوقف شده و نشانه بارزی از گورستانها در آنها وجود ندارد، مردم اینطور اظهار نظر کرده اند: 27 درصد موافق تدفین بودند و 20 درصد مخالف تدفین مجدد اموات بودند و بقیه پاسخ نداده اند و ممتنع رای داده اند. همچنین مردم درباره تدفین مجدد در گورستانهایی که تدفین متوقف شده، ولی شکل گورستان را حفظ کرده اند، (مانند سرقبرآقا و ابن بابویه در شهرری) 80 مردم موافق بوده اند. ولی 48 شهروندان همچنین درباره تدفین در گورستانهایی که همچنان پذیرای اموات هستند، اعلام کرده اند مخالفند و 20 درصد نیز موافق بوده اند.

عبدالهی درباره توسعه آرامستان اصلی پایتخت گفت: ما برای توسعه گورستانهای تهران پس از مطالعه به 3 مکان رسیدیم، گرمدره در غرب تهران که با مخالفتهای وسیعی مواجه شد و تا الان موفق به تملک اراضی مورد نیاز نشده ایم و تمرکز کرده ایم اراضی اطراف بهشت زهرا را مورد مطالعه بیشتر قرار دهیم."

گور 700 میلیونی در تهران

پس از سخنان معاون خدمات، اعضای شورا درباره معضل کمبود آرامستان در تهران به بحث و بررسی پرداختند. مجتبی شاکری عضو شورای شهر در این باره گفت: بررسی های ما نشان می دهد در امامزاده صالح تجریش، گورها بعضا تا مبلغ 700 میلیون تومان هم فروخته می شود. چه کسی توانایی خرید این گورها را دارد؟لازم است شهرداری امکان کفن و دفن رایگان و مناسب مردم را فراهم کند.


منبع: خبرآنلاین

۱۳۹۳/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...