نسخه چاپی

دفاع مطهری از طرح افزایش جمعیت

نماینده تهران در مجلس با تأكید بر اینكه مسئله افزایش نرخ جمعیت بیش از آنكه جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه فرهنگی دارد، گفت: مسئله عقیم‌سازی در سال 68 در ایران رایج شد كه البته با فتوای امام خمینی (ره) مغایرت داشت.

به گزارش نما، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) خانه ملت، در سخنانی به عنوان موافق طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت اظهار داشت: مسئله ضرورت اقدام فرهنگی در مورد افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت، مسئله روشنی است که مخالف کلیات طرح هم روی آن تأکید داشت.

وی افزود: ما هم قبول داریم که مسئله افزایش رشد جمعیت بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه فرهنگی دارد و مردم با اراده خودشان باید این کار را انجام دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: امروز بر اثر یک فرهنگ غربی دچار این قضیه شدیم که مردم به سمتی پیش می‌روند که فرزند کمتری داشته باشند و ما این موارد را قبول داریم، ولی مشکل این است که اکنون یکسری موانع بر سر راه موضوع افزایش جمعیت وجود دارد و فعلا باید این موانع را برطرف کنیم تا اینکه آن طرح اصلی که طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده است، به جریان بیافتد.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: اساسا مسئله عقیم‌سازی از سال 68 در کشور ما رایج شد و به دنبال طرح کاهش جمعیت، این کار به درستی انجام نشد، فتوای امام خمینی (ره) به صراحت تأکید داشت که اگر عقیم‌سازی مرد یا زن، قابل بازگشت باشد، جایز است اما اگر قابل بازگشت نباشد، حرام است و جایز نیست، اکثر متخصصان علم پزشکی معتقدند عقیم‌سازی احتمال دارد قابل بازگشت باشد یا نباشد، بنابراین از همان ابتدا موضوع عقیم‌سازی مردان یا زنان به درستی و مطابق فتوای امام (ره) انجام نشد.

مطهری در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: شاهد بودیم گاهی مادری که فرزند چهارم خود را به دنیا می‌آورد، در بیمارستان بدون اینکه به خود او بگویند او را عقیم می‌کردند، مسئله عقیم‌سازی کار عقلانی‌ نیست و با توجه به راه‌های پیشگیری موجود، نیازی به این کار هم وجود ندارد.

وی بر همین اساس یادآور شد: در طرح مذکور گفته شده که عقیم‌سازی مرد یا زن در صورتی انجام شود که برای سلامت آنها ضرری داشته باشد، در غیر این صورت ممنوع اعلام شده است، هم‌اکنون نرخ باروری در کشور 6/1 است که خیلی پایین‌تر از استاندارد جهانی است.

نماینده تهران با بیان اینکه اگر نرخ باروری کمتر از 1/2 باشد، خط قرمز است، ادامه داد: جمعیت کشور هم‌اکنون به سمت پیر شدن در حال حرکت است، البته در این طرح موارد قابل اصلاح هم وجود دارد، باید به مسئله بهداشت مادران و کودکان توجه شود، بنابراین با کلیات این طرح موافقت کنید تا فعلا این موانع برداشته شود، نکته‌ای که قابل ذکر است اینکه هنوز کانون آموزش و تبلیغ کاهش جمعیت به قوت خود باقی است.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...