نسخه چاپی

در قانون برای عفاف و حجاب هیچ بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است

وزیر كشور گفت: بر اساس نظرسنجی بسیج سازندگی 95 درصد بانوان به اخلاق، اعتقادات و حفظ حجاب معتقدند و سازمان تبلیغات اسلامی نیز بر آن صحه گذاشته است.

به گزارش نما، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه سؤال از وزیر کشور که توسط علی مطهری مطرح شد گفت: بنده هم مثل شما نمایندگان و آقای مطهری نسبت به مسائل فرهنگی و اعتقادی حساسیت زیادی دارم به‌نحوی که خود را محدود به قانون هم نمی‌دانم.

وی تأکید کرد که شهادت می‌دهم شخص رئیس جمهور و دولت نسبت به مسئله حجاب و عفاف حساسیت خاصی دارند. رئیس جمهوری خواستار فعال‌تر شدن دستگاه‌های مسئول هستند.

وی با اشاره به تصاویر بانوان ساپورت‌پوش که از مونیتورهای خانه ملت پخش شد گفت: باید از وضعیت پوشش‌های بانوان تحلیل درستی ارائه شود. نباید با پخش چند خانم بدحجاب که ساپورت هم در پا دارند این‌گونه عفت و ارزش‌های عمومی جامعه را زیر سؤال ببریم. بر اساس نظرسنجی که بسیج سازندگی در این خصوص انجام داده است 95 درصد بانوان کشور به اخلاق، اعتقادات و حفظ حجاب معتقدند و سازمان تبلیغات اسلامی نیز این نظرسنجی را تأیید کرده است.

وزیر کشور بانوان کشور را به چند دسته تقسیم کرد و افزود: افراد عامل و معتقد که اکثریت بانوان کشور را تشکیل می‌دهند، افرادی که به عفاف و حجاب معتقد ولی اهل تساهل و تسامح هستند، افرادی که به حجاب و عفاف معتقد نیستند ولی ادب اجتماعی را رعایت می‌کنند و دسته آخر بانوانی که اعتقادی به عفاف و حجاب نداشته و در عین حال به ادب اجتماعی نیز پایبند نیستند.

رحمانی فضلی با اشاره به آمار نیروی انتظامی در برخورد با بانوان بدحجاب گفت: بر اساس گزارشی که صبح امروز به دستم رسید. تاکنون 220 هزار نفر به نیروی انتظامی برده شده و از آنها تعهد گرفته شده است. این اقدام باعث باز شدن پای 900 هزار نفر به کلانتری‌ها و دادسراها شده است. تأثیر این حضور در آینده این خواهد بود که حسن سابقه برای اشتغال و تحصیل این افراد صادر نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه همه جامعه باید نسبت به حجاب و عفاف احساس مسئولیت کنند ادامه داد: گزارش نیروی انتظامی که طی سه ماه گذشته آماده شده است حکایت از دریافت 18785 تذکر به خانم بدحجاب، بازداشت 8629 خانم، 157 خانم توجیه، تعویض لباس و اخذ تعهد، معرفی 45 نفر به دادسرا، تذکر به 3770 مالک ماشین و برخورد با 5672 خودرو ناهی عفاف و حجاب است.

وزیر کشور در پیشنهادی خواستار مبارزه با پدیده بی‌حجابی از طریق حمایت از خیره‌ها، NGOها و ثمن‌ها از طریق مشارکت با بخش خصوصی شد و از نمایندگان مجلس خواست تا ضمانت اجرایی قانون عفاف و حجاب را پیش‌بینی کند.

رحمانی فضلی در ادامه با تأکید براینکه قانون عفاف و حجاب ضمانت اجرایی ندارد گفت : به عقیده بنده این قانون مجموعه‌ای از توصیه‌های فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی است در حالی‌که مسائل فرهنگی پیچیده، چند وجهی و دارای علل مختلفی هستند. در قانون عفاف و حجاب مسئولیت پیگیری مسائل فرهنگی به 22 دستگاه محول شده است که وزارت کشور به همراه 21 دستگاه دیگر باید وضعیت فرهنگی کشور را به وضعیت قابل قبول متدینان جامعه برساند.

وی ادامه داد اما در قانون عفاف و حجاب هیچ بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده است و دستگاه‌ها نیز هیچ بودجه‌ای ندارد. البته طی سال‌های گذشته از محل منابع قرآنی 15 میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت که محقق نشد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما در وزارت کشور مجموعه‌ی قوانین و مقررات حوضه فرهنگی را احصاء کردیم. قوانینی که توسط مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی کشور و ستاد صیانت قوانین تهیه و تصویب شده است. ما در وزارت کشور در قالب شورای اجتماعی این مسئولیت را دنبال کرده‌ایم و جلسات مستمری را تشکیل داده‌ایم.

وزیر کشور با تشریح اقدامات شورای اجتماعی وزارت‌خانه تحت امرش گفت: دستورالعمل ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را به دستگاه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ کردیم، کانون‌های عفاف و حجاب را برای توسعه‌ی این فرهنگ بین جامعه به‌وجود آوردیم، کمیته لباس را تشکیل داده و ترویج فرهنگ و عفاف در دستگاه‌ها، سازمان‌ها، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی را با تعیین بازرسین ویژه‌ای دنبال کردیم. همچنین پوشش دانشجویان، توسعه‌ کتابخانه، حمایت از طرح نظارت و ارشاد همگانی و طرح ساماندهی آرایشگاه‌ها و طرح تولید لباس ایرانی – اسلامی را با همکاری اصناف دنبال نمودیم.

وزیر کشور در عین حال خواستار سپردن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به مردم شد و افزود: ما در تابستان حضور در سواحل را دنبال کرده‌ایم. این کار در حوزه حفظ ارزش‌ها و اخلاق جامعه و همچنین نجات افراد در حال غرق شده دنبال کردیم که آمار خوبی به دست آمده است. در سال گذشته 29 نفر در سواحل غرق شدند که این عدد به 5 نفر کاهش یافت. همچنین در مجموع سال گذشته حدود 270 نفر در ساحل کشور غرق شدند که این عدد در سال جاری کاهش معناداری یافته است.

رحمانی فضلی متذکر شد: وقتی موضوع فرهنگی مطرح می‌شود باید مجموعه رفتارها، اخلاقیات و اعتقادات و مسائل وابسته به آن نیز واکاوی شود به طور مثال اثر 1.3 میلیون معتاد کشور 6 میلیون نفر را به طور مستقیم درگیر کرده است که این مسئله بر افزایش نرخ طلاق تأثیر مستقیم گذاشته است.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...