نسخه چاپی

قیمت شیر خام در آستانه ماه‌رمضان گران شد

قیمت هر كیلو شیر خام خریداری شده توسط كارخانه از دامداران 1440 تومان شد. افزایش قیمتی كه نتیجه خود را در آستانه ماه رمضان بر قیمت محصولات لبنی كه یكی از لازمه های سفره های افطار و سحر مردم است می گذارد.

به گزارش نما به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قیمت شیر خام در حالی کمتر از یک هفته مانده به آغاز ماه رمضان افزایش پیدا می کند که پیش از این مسئولان بارها گفته بودند که مردم نگران گرانی های قبلی در ماه رمضان نباشند.

از سوی دیگر شیر خام خریداری شده از سوی کارخانه ها در حالی گران می شود که احتمال زیاد تاثیر متعاقب خود را روی محصولات لبنی که سیر گرانی عجیب و غریبی را طی 2 سال گذشته طی کرده اند خواهد گذاشت.

روند رشد قیمت شیر در ایران با روند کاهش سن پوکی استخوان در کشورمان هم رابطه جالبی دارد. محصولات لبنی در حالی گران می شوند که سن پوکی استخوان در کشور ایران به دلیل کمبود کلسیم در حال رسیدن به پایین‌تر از ۳۰ سال است. و این یعنی فاجعه ای برای نسل بعدی که این روزها در صدد افزایشش هستیم.

از روزهایی که شیر یارانه ای قیمتش به شیر آزاد رسید میزان اقبال عمومی به همان شیر بی کیفیت یارانه ای هم کاهش پیدا کرد. شاید مدت زمان زیادی از دورانی که مردم برای تهیه شیر یارانه ای با قیمت مناسب در صف می ایستادند نگذشته است اما گران شدن این محصول لازم در سبد غذایی و افت کیفیت آن دلیلی شده تا شیر هم کم کم از هرم غذایی ایرانی ها حذف و جای خود را به شیرینی و موادی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد، بدهند.



حال اگر بی خیال گرانی ماه رمضان شویم و آن را به بدقولی مسئولان نسبت دهیم خطری که کودکان و زنان و به ویژه زنان باردار را در خصوص کمبود کلسیم که بدون شک یکی از دلایل آن کمبود مصرف مواد لبنی است، را نمی توان نادیده گرفت.

بدون شک دامداری که با سختگیری های شدید در هنگام خرید شیر توسط کارخانه روبه رو است _سنجش های چند باره افزودن آب در شیر- و از سوی دیگر با زحمت زیادی علوفه دام تهیه می کند می بایست یا از حمایت دولتی برخوردار باشد یا قیمتی مناسب با شیر خام بدون اضافه کردن آب خود دریافت کند.

البته این گرانی هم دلیلی می شود که استقبال مردم به محصولات لبنی کمتر شود و در یک سیکل معیوب مصرف کننده ضرر جانی می دهد و دامدار ضرر مالی و مجبور می شود گاوهای شیری خود را راهی کشتارگاه ها کند.

شاید بد نباشد مسئولان محترمی که به دنبال توسعه یافتن و توسعه یافتگی هستند و همیشه در وادی سیاسی مقوله توسعه یافتگی سیر و سلوک دارند بدانند که بیش از ۹۰ درصد مردم کشور ما میزان دریافت کلسیم‌شان کافی نیست و از سوی دیگر در قبال سالانه 70 کیلو سرانه کنونی مصرف شیر در ایران، کشورهای توسعه یافته 350 تا 500 کیلوگرم مصرف شیر دارند! کودکان روزانه به مصرف 1000 میلی لیتر، نوجوانان 1000 تا 1300 میلی لیتر و بالغین 1000 تا 1200 میلی لیتر شیر نیاز دارند

نقش دولت و به ویژه وزارت بهداشت در این میان برای به صدا در آوردن آژیر قرمز در هیئت دولت بسیار مهم است. هزینه های درمانی سنگینی که پوکی استخوان روی دست دولت می گذارد چندین برابر هزینه و احتمالا حمایت های دولت از دامداران و کارخانه های لبنی است.

۱۳۹۳/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...