نسخه چاپی

به انگلیسی‌ها رو بدهید برای رضا پالانی هم غرامت می‌خواهند

یك روزنامه انگلیسی مدعی شد لندن می‌خواهد به خاطر آسیب دیدن برخی آثار هنری در جریان حمله دانشجویان معترض به سفارت این كشور، از ایران غرامت بگیرد.

یک روزنامه انگلیسی مدعی شد لندن می‌خواهد به خاطر آسیب دیدن برخی آثار هنری در جریان حمله دانشجویان معترض به سفارت این کشور، از ایران غرامت بگیرد.دیلی تلگراف نوشت: دولت انگلیس برای نخستین بار لیستی را منتشر کرده که حاوی مشخصات نقاشی‌هایی است که در جریان حمله به سفارت این کشور در تهران نابود شد.این روزنامه در خصوص ادعای مربوط به تابلوها و آثار مفقود یا تخریب شده ادعا کرد: تابلوی نقاشی به ارزش یک میلیون پوند، فقط یکی از شش آثار هنری است که انگلیس، سه سال پیش هنگام زیر و رو شدن سفارت خود در تهران، آنها را از دست داد. این تابلو از چهره فتحعلی‌شاه، دومین پادشاه سلسله قاجار در ایران است که در فاصله سالهای 1797 تا 1834 میلادی حکومت می‌کرده است. کار تکمیل این تابلوی نقاشی در سال 1823 میلادی به پایان رسید. این نقاشی رنگ روغن به ابعاد یک و نیم متر را شخص پادشاه ایران در اوایل سده نوزده میلادی به سفیر وقت انگلیس در کشورش اهداء کرده بود.

یک سخنگوی دولت انگلیس گفت: ارزیابی دقیق میزان آسیب وارده به آثار هنری سفارت باید توسط متخصصان صورت بگیرد. با این حال ما این ارزیابی را هر چه زودتر انجام خواهیم داد.وی افزود: ما به ایران اعلام کرده‌ایم که بهبود روابط نیازمند حل مسئله غرامت به منظور جبران آسیب وارده به سفارت است.کاردار غیردائم ما در حال گفت‌وگو با همتای ایرانی خود در این زمینه است.در همین خصوص مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگو با «نسیم» و در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به انگلیسی‌ها غرامتی پرداخت شود اظهار داشت: بحثی تحت عنوان «غرامت» مطرح نیست بلکه بحث «خسارت» است که هنوز در مورد آن با طرف مقابل نه صحبتی صورت گرفته و نه پرداختی انجام شده است.معاون وزیر امور خارجه با بیان این مطلب البته گفت: اگر موضوع از سرگیری روابط ایران و انگلیس به مرحله عملی برسد، در زمان خودش به این مسئله نیز پرداخته خواهد شد که تاکنون اتفاق و تحول جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

گستاخی رژیم انگلیس در مطالبه خسارت و غرامت از ایران در حالی است که این رژیم در طول دو قرن گذشته بارها در حق ملت ایران ظلم کرده، از حکام مستبد جانبداری نموده، هرات را اشغال و از خاک کشورمان جدا کرده، در سرکوب و انحراف نهضت مشروطه نقش‌آفرین بوده، با کودتا رژیم منحوس پهلوی را به مدت 54 سال به ملت ایران تحمیل کرده، به واسطه مشارکت در اشغال ایران در جنگ جهانی باعث قحطی و مرگ‌ومیر صدها هزار نفر شده و بالاخره پس از پیروزی انقلاب نیز در تجهیز و تحریک رژیم بعثی علیه ایران، حمایت از گروهک‌های برانداز و فشار اقتصادی علیه ملت ایران ایفای نقش کرده است. هم‌اکنون نیز به اعتبار تحریم‌ها که رژیم انگلیس از عوامل اصلی پایه‌گذاری آن بود، بالغ بر صد میلیارد دلار از اموال ملت ایران در خارج بلوکه شده و اگر بنا بر غرامت گرفتن باشد، انگلیسی‌ها باید خاک خود را بفروشند تا بتوانند غرامت همه جنایت‌ها را بپردازند.اما اگر طنز مطالبه غرامت و خسارت برای تابلوی چهره فتحعلی‌شاه را جدی بگیریم، احتمالا انگلیسی‌ها باید به خاطر سرنگونی رژیم پهلوی، طلب‌های بزرگ‌تری از ملت ایران داشته باشند!

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...