نسخه چاپی

حضور سردار سلیمانی در عراق صحت ندارد

به گزارش نما به نقل از ایسنا؛ سفیر عراق در تهران گفت: دولت عراق هیچ‌گونه کمکی از خارج از عراق نخواسته و با وحدت و مقاومت ملتش در مقابل داعش می‌ایستد.

محمد مجید الشیخ در سخنانی در نشست "خطر تروریسم بر امنیت جهانی" که صبح سه‌شنبه در موسسه ایران برگزار شد، با اشاره به تحولات عراق اظهار کرد: همان‌گونه که می‌دانید در تاریخ 2014/4/30 انتخابات پارلمانی در عراق برگزار شد. و در عین حال علمیات‌های تروریستی نیز انجام شد که هدف از آن جلوگیری از برگزاری انتخابات بود ولی انتخابات برگزار شد و 62 درصد از مردم عراق در آن شرکت کردند که مشارکت بالایی است. البته این شوک بزرگی برای برخی حکومت‌ها و تروریست‌ها بود. بعد از نتایج انتخابات بود که تکفیری‌ها و بازماندگان رژیم پیشین به موصل حمله کردند.

او با اشاره به پیام مرجعیت در مقابله با تروریست‌ها گفت: پیام مرجعیت نقش بزرگی در وحدت ملت عراق داشت. تعداد زیادی از مردم عراق شیعه هستند و هیچ فرقی بین آن‌ها و اقلیت در این کشور وجود ندارد. وضعیت عراق امروز خوب است و در حال بهتر شدن است و کشورهایی هستند که در این رنج با عراق ابراز هم‌دردی کردند که ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

الشیخ افزود: تروریست‌ها نمی‌خواهند حکومت را ساقط کنند بلکه آن‌ها ملت عراق را هدف‌ قرار داده‌اند. حکومت را مردم انتخاب کرده‌اند و هدف آن‌ها ناکام کردن انتخابات مردمی است. مطمئن باشید که اوضاع در عراق رو به بهبود است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا موضع‌گیری‌های عراق در تحولات سوریه منجر به حمله داعش به عراق شد؟ بیان کرد: دولت و ملت عراق مخالف دخالت خارجی در سوریه بودند که این موضع‌گیری برای جامعه عربی و سازمان ملل واضح بود چون یک موضع داخلی بود. هم‌چنین این موضع‌گیری باعث دشمنی با ملت عراق و حمله به آن پس از انتخابات شد.

این دیپلمات عراقی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براین که چرا با وجود آن که آمریکا مسوول آن چیزی است که در عراق می‌گذرد، اما این کشور به رایزنی با ایران اصرار دارد؟ گفت: همان‌گونه که می‌دانید ما توافقنامه استراتژیک دراز مدتی با آمریکا داریم (طبق این توافق) در هر گونه تجاوز خارجی می‌توانیم از آمریکا کمک بگیریم و بر اساس این توافقنامه است که از آمریکا درخواست کمک کرده‌ایم نه چیزی دیگر چون آمریکا خود را به ارائه این کمک ملزم کرده است.

سفیر عراق درباره نقش ایران در عراق نیز بیان کرد: ایران نقش بزرگی در پشتیبانی از عراق دارد و (مسوولان ایرانی) برای دفاع از عتبات تماس‌های زیادی با سفارت داشتند. مردم ایران آماده کمک برای دفاع از عتبات هستند. اما عراق و ملت عراق اصلا هیچ کمکی را از خارج قبول نمی‌کنند و خودشان توانایی و آمادگی دارند که از خود دفاع کنند و ما اصرار بر وحدت داخلی داریم.

وی درباره اظهارات اخیر سعود الفیصل مبنی بر این که نوری مالکی نباید به دشمنی در برابر عربستان بپردازد و با آن برخورد کند؟ گفت: عراق با کسی دشمنی ندارد و فقط اقداماتی را علیه تروریسم انجام می‌دهد. عراق کنونی عراق پیشین نیست و با هیچ کس دشمنی ندارد و فقط با طرفداران تروریسم دشمنی دارد.

الشیخ در پاسخ به این سوال که آمریکا به تعهداتش در برابر عراق عمل نکرده آیا عراق با دیگر کشورها همکاری خواهد کرد؟ بیان کرد: عراق از هیچ کشوری درخواست کمک نکرده فقط بر اساس تفاهم‌نامه خواستیم همکاری کنیم. ما آماده‌ایم با هر کشوری همکاری کنیم و محدودیتی در این رابطه نداریم. ما با روسیه هم همکاری کردیم.

او درباره آخرین تحولات عراق و خبرهای رسیده از تصرف پالایشگاه بیجی توسط داعش نیز تصریح کرد: برخی شبکه‌های تلویزیونی‌ هستند که دروغ‌پردازی می‌کنند و اخبار غیرواقعی ارائه می‌دهند. باور نکنید. شرایط خیلی خوب است و تروریست‌ها در حال بیرون رانده شدن هستند و عراق در حال بازیابی یکپارچگی خود است و اوضاع واقعا در حال بهبود است و این‌ها همه شایعات شبکه‌های مغرض است.

سفیر عراق در پاسخ به این سوال که شما گفتید هماهنگی استراتژیکی بین آمریکا و عراق وجود دارد، آیا شما پشتیبانی آمریکا از داعش را تایید می‌کنید؟ و تا چه حدی مقاومت عراق در این مساله تاثیرگذار است؟ گفت: درباره آمریکا نگفتیم که از داعش حمایت می‌کند. در موضعگیری‌هایش از نظر مواضع رسمی عراق آمریکا داعش را محکوم کرده و با عراق است. این موضع رسمی عراق است. و دولت عراق هیچ‌گونه کمکی از خارج از عراق نخواسته است و ما با وحدت و مقاومت ملت عراق در مقابل داعش دفاع می‌کنیم.

وی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر حضور سردار سلیمان و نیروهای سپاه پاسداران ایران در عراق نیز تاکید کرد: همان‌طور که گفتم به هیچ کشوری نه از نظر سلاح و نه از نظر نیروی خارجی و نه مالی نیازی نداریم. شما خودتان گفتید منابع شما برخی رسانه‌هاست و من گفتم این رسانه‌ها مغرض هستند. نه سردار سلیمانی و نه هیچ کس دیگری در عراق حضور ندارد و این‌ها می‌خواهند مسیر را منحرف کنند و فتنه‌ای بین کشورهای همسایه به‌خصوص ایران و عراق در منطقه ایجاد کنند.

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...