نسخه چاپی

هیچ دستگاهی پاسخگو نیست، مردم سردرگمند / شهرداری به كمك دولت بیاید

سروری گفت: در رابطه با حوادث غیر مترقبه كلیه خسارات به عهده دولت است. اما در حوادث دیگر شهرداری در آن ذی نقش است .

به گزارش نما، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از شبهات قانونی خسارات طوفان پایتخت، گفت: خانواده هایی به واسطه بحران که هیچ نقشی هم در آن نداشتند، دچار خسارات جانی و مالی شدند و هیچ دستگاهی پاسخگو نیست و مردم سردر گریبانند.

پرویز سروری در هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران با ارائه این گزارش گفت: این گزارش گزارشی حقوقی بود در رابطه با حوادث غیر مترقبه که کدام دستگاه ها متولی امورات مختلف درباره حوادث هستند.

وی افزود: احساس می شود به خاطر فقدان شفافیت لازم متاسفانه در طوفان دوم با اشکالاتی در قبل ، حین و بعد از فاجعه مواجه بودیم. پیشگیری های لازم صورت نگرفته بود و امکان شناسایی طوفان هم وجود نداشته در حالیکه اطلاع رسانی هم نداشتیم.

سروری با بیان اینکه در حین بحران اقدامات خوبی انجام شد اما باز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، ادامه داد: اتفاقات بعد از آن دردآور است یعنی خانواده هایی که به واسطه بحران هیچ نقشی هم نداشتند دچار خسارات جانی و مالی شدند و هیچ دستگاهی پاسخگو نیست و مردم سردر گمند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مصدومیت ها منجر به هزینه های بسیاربالایی شده است که خانواده ها اساسا قادر نیستند یک صدم آن را تامین کنند، اظهار داشت: واقعا از یک طرف در غم از دست دادن خانواده و از طرفی از غم از دست دادن اموال و لطمات جانی که به وجود آمده، مانده اند . این امر باعث شده عدم پاسخگویی مسئولین هم غمی بر غم این خانواده ها بیفزاید.

رییس کمیسون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران عنوان کرد: در گزارش سعی شد زمینه برای حل بحران موجود و حل موضوع آسیب دیدگان و حل مشکلات بالقوه ای که ممکن است در آینده تهران را تهدید کند، فراهم شود. زمینه ای نیز فراهم شد تا جلسات خوبی از سوی مدیریت بحران و استانداری تهران برگزار شود. فکر می کنم بتوانیم در آینده ای نزدیک طرحی جاکعه در خصوص حوادث غیر مترقبه تدوین کنیم که نقشه ای مدون باشد که هر دستگاهی به طور دقیق در قبل، حین و بعد از حوادث وظیفه خودش را مطلع باشد.

وی تاکید کرد: در رابطه با حوادث غیر مترقبه کلیه خسارات به عهده دولت است. اما در حوادث دیگر شهرداری در آن ذی نقش است . یعنی اگر اتفاقی بیفتد که ملکی براثر عدم رعایت استانداردها آوار شود و خساراتی وارد کند یا درختی به علت عدم حفاظت کافی دچار حادثه یا خسارتی شود، شهرداری حتما باید نسبت به رفع خسارت عمل کند. اما در طوفان بحث فراتر از این است.

سروری افزود: ما معتقدیم که شهردرای تهران می تواند در موضوع قبل از بحران نقش یعنی پیشگیری اساسی داشته باشد. همچنین در حین بحران نقش اصلی با شهرداری است. کنترل دامنه خساراتت مردمی (جانی و مالی) با شهرداری است اما بعد از بحران وظیفه دولت است.

وی با تاکید بر اینکه اگر در این حادثه شهرداری اگر حتی فراتر از قوانین موجود بیاید وارد عمل شود و با دولت همکاری کند سریع تر کمک جدی به خانواده های داغدار و مصدومان انجام شود، جای دوری نمی رود.، گفت: چرا که مردم از خود شهرداری هستند.

این عضو شورای شهر تهران متذکر شد: ما معتقدیم که اگر لازم باشد در شورای شهر مصوبه ای را بگدرانیم تا شهرداری را مکلف کنیم که وزارت کشور را در سرعت بخشیدن به ترمیم خسارات یاری کند.

وی افزود: اما در رابطه با حوادث آتی حتما باید مهر قانون را احصا کرد و نسیت به آن نقش ها را تعریف کرد.

همچنین سروری گفت: دغدغه اصلی ما این خسارت دیده ها هستند. ما نمی توانیم منتظر بشینیم تا هماهنگی شود باید اقدام اضطراری و سریع در این رابطه انجام شود و سعی می کنیم تا هفته آینده در این رابطه چاره اندیشی کنیم. حتما با وزارت کشور جلساتی را خواهیم داشت و راهکاری مشخص را در نظر میگییم. و اگر هم این اتفاق نیفتد در شورای شهر کمک و حمایتی را درنظر خواهیم گرفت.

رییس کمیسون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران تعداد فوت شدگان طوفان پایتخت رو در مجموع ۸ نفر دانست که ۳ نفر از آنها مصدومان حادثه بودند.و در خصوص پرداخت خسارت ها خاطر نشان کرد: الان خسارت ها را دولت پرداخت می کند و در سایر خسارت ها که در طوفان قابل احراز نیست باید افراد به دادگاه مراجعه کنند.

منبع: افکار

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...