نسخه چاپی

«طب سنتی»مطالبه رهبری از وزارت بهداشت

مقام معظم رهبری فرمودند: «در زمانی كه اروپا در تاریكی قرون وسطی فرو رفته بود در ایران عزیز ما امثال ابن سیناها، بشریت را از علم و فرهنگ سیراب می كردند؛ بنابراین ملت ایران با این سابقه درخشان علمی و فرهنگی می‌تواند و باید كه 200 سال عقب ماندگی خود را از راه‌های میانبر و به سرعت طی كند.»

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، 18 فروردین ماه امسال بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاستهای کلی «سلامت» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. در این ابلاغیه ی 14 بندی به موارد مختلفی از جمله تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی، اولویت پیشگیری بر درمان، روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی و تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت اشاره شده است.



یکی از بندهای پر و پیمان ابلاغیه مقام معظم رهبری، مربوط به بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران است. این بند موارد مختلفی دارد:


* ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.


* استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن.


* تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.


* نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.


* برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی.



رهبری سال هاست که به طب سنتی توجه ویژه ای نشان می دهند. ایشان در یکی از سخنرانی های خود طب اسلامی ایرانی را این طور توصیف می کنند: « ما ابن سینا داشتیم که هنوز که هنوز است کتابش مرجع درسی و مهم پزشکی دانشگاههای دنیاست، یا رازی را داشتیم یا دیگرانی از این قبیل را، چرا بایستی امروز به خودکفائی علمی کشور امید نبندیم؟ من در چند سال قبل در اوایل انقلاب ،‌سال ۱۳۵۹ بود یک سفری با یک هیئتی به هند رفته بودم .



آنجا مأمورین وزارت خارجه به ما اطلاع دادند که یک بیمارستان گیاه درمانی وجود دارد . من خیلی علاقمند شدم که آنجا را ببینم و رفتم دیدم از نزدیک ، بیمارستان بسیار وسیع و مفصلی بود، اسم فارسی هم برایش انتخاب کرده بودند به نام همدرد. با اینکه هند بود. در دهلی نو مرکزش بود و در استانهای مختلفی از هند شعبه داشت که این فقط یک بیمارستان نبود، هم بیمارستان بود هم مرکز تحقیقات، بلکه یک دانشکده بود که تدریس در آنجا می شد، ما در آنجا کارهای گیاهی درمانی را دیدیم.



بنده آنجا به ذهنم آمد که می بایستی (گیاه درمانی) را در ایران پیگیری کنیم ، وقتی از هند به ایران آمدم با مسئولین آن وقت صحبت کردم و از آنها قول گرفتم که به طور قطعی دنبال این قضیه باشند، ولی اقدامی نکردند.»



همچنین در جای دیگری می فرمایند: «مسئله‌ى سلامت جزو اولین مسائل مهم زندگى جوامع است. این حدیث معروف «نعمتان مجهولتان الصّحّة و الأمان» حقیقتاً انگشت اشاره‌اى است به یک امر اساسى و حیاتى. هم سلامت، هم امنیت در شمار نعمتهاى بزرگى است که انسان تا از آن نعمتها محروم نباشد، اهمیت و ارزش آن را نمیفهمد؛ مثل هوا، مثل تنفس. تا وقتى انسان تنفس میکند، اهمیت این نعمت رایگان و همه‌جائى را درک نمیکند؛ تنفس که مشکل شد، انسان آن وقت احساس میکند چه نعمت بزرگى از دست رفته است...


ما ملت ایران دانش و علوم پیشرفته را از هر نقطه ی دنیا فرا می گیریم اما بدون تقلید از فرهنگ بیگانه و با تکیه بر تاریخ پر افتخار,فرهنگ غنی و استعدادهای خاص ایرانی، مرزهای کنونی علم و پیشرفت را پشت سر خواهیم گذاشت.مهم ترین هدف تهاجم فرهنگی دشمنان و عوامل مرعوب آنها این است که به ایرانی القاء کنند که تو ناتوانی و باید دنباله رو و مقلد غرب باشی اما ملت با این القائات بار دیگر به خواب غفلت نخواهد رفت.


در زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود در ایران عزیز ما امثال ابن سینا ها، بشریت را از علم و فرهنگ سیراب می کردند. بنا براین ملت ایران با این سابقه درخشان علمی و فرهنگی میتواند و باید که 200 سال عقب ماندگی خود را از راههای میانبر و به سرعت طی کند...»



از آن جایی که رهبر معظم انقلاب همواره «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی اسلامی می دانند، توجه به تغییر سبک زندگی اهمیت بسیاری پیدا می کند. یکی از راه های اصلاح این سبک زندگی، توجه به طب سنتی و ایرانی اسلامی است که نه تنها برای پیشگیری، خودمراقبتی و درمان برنامه ریزی دارد، که شیوه های صحیح زندگی را نیز اصلاح و تبیین می کند.



شایسته است که علاوه بر مردم، دستگاه های حاکمیتی نیز به این موضوع توجه نشان دهند تا از مزایای طب ایرانی اسلامی در کنار تکنولوژی های طب مدرن استفاده شود تا هم سلامت بعد جسمی انسان تامین گردد و هم رعایت برخی موارد موجب تعالی روح شود.

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...