نسخه چاپی

جام جهانی و تغییر تعاملات»

روزنامه آرمان به قلم بهروز بیرشك است كه در آن می خوانید؛

پس از بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی آرژانتین که منجر به باخت ایران شد، بسیاری از ایرانیان نه تنها در داخل کشور بلکه در کشور دیگر به شادی پرداختند. از این رو، این مساله مورد توجه بسیاری قرار گرفت و تعجب برانگیخت چراکه تا به حال دیده نشده بود مردم یک کشور پس از باخت تیم ملی خود شاد و خوشحال باشند. مساله جالب این بود که ایران در این بازی بازنده بود اما به این دلیل که تیم ملی خوب بازی کرده بود و در واقع با توجه به بازی پیشین ایران و نیجریه مردم انتظار چنین بازی را نداشتند مورد تشویق قرار گرفت.

پس از این بازی انسجام خوبی میان مردم شکل گرفت و تمام اخبار نیز حاکی از خوشحالی مردم بود. همه ما تصاویر زیادی از آن شب و خوشحالی مردم در شهرهای مختلف دیده ایم. این مورد به خوبی نشان می دهد که مردم جامعه ما نیاز به شادی دارند، از این رو منتظرند تا بهانه ای داشته باشند، اتفاقی رخ دهد و از آن به عنوان موقعیتی برای شادی و تخلیه هیجانات خود استفاده کنند. اکنون که امیدواری در رابطه با برد ایران و صعود به مرحله بعد وجود دارد باید گفته شود این امیدواری از نظر روانی برای فرد امیدوار (شهروند عادی) مفید است.

همچنین، این امیدواری می تواند، امید ملی پوشان کشور را تقویت کند و انگیزه بیشتری به آنها بدهد. مساله این است که امید همواره برانگیزاننده است و روحیه و شرایط افراد را تغییر می دهد. به همین دلیل است که وقتی تیمی از حمایت های تماشاگرانش برخوردار است بهتر بازی می کند. حتی اگر در نظر بگیریم که برخی نسبت به برد ایران امید کاذب دارند و شانس صعود ایران به مراحل بعدی کم باشد، نباید این کاذب بودن بهانه ای شود تا چیزی که سبب امیدواری شده را از مردم بگیریم. واقعیت این است که پس از بازی ایران و آرژانتین انگیزه و اتحادی قوی میان مردم پیدا شده و همه انتظار صعود ایران به مرجله بعد را دارند. بدون شک، نتیجه بازی امروز میان تیم ایران و بوسنی نیز تاثیر خود را در رفتار مردم و هیجانات آنها خواهد گذاشت.

اگر ایران در بازی امروز برنده باشد بازهم شاهد این خواهیم بود که مردم برای شادی به خیابان می آیند و دورهم جمع می شوند. به همین دلیل، باید امکان چنین شادی هایی فراهم شود. درصورتی هم که ایران بازنده باشد بازهم ممکن است اتفاقی که در رابطه با بازی ایران و آرژانتین افتاد در این مورد نیز رخ دهد. یعنی ممکن است ایران پیروز میدان نباشد اما بازی تیم ملی مورد تایید مردم بوده و یک بازی خوب قلمداد شود. پس از باخت ایران مقابل آرژانتین و بازی خوب ایران مقابل این تیم، فردای آن روز متوجه یک مساله شدیم و آن هم این که رفتار مردم تغییر کرده است، بسیاری از تغییر فضای محیط کاری خود صحبت می کردند و اینکه مردم در خیابان با انعطاف بیشتری با هم رفتار می کردند. بدون شک، این مساله در رابطه با بازی ایران و بوسنی نیز صدق خواهد کرد. هنگامی که مردم با یکدیگر اشتراک پیدا می کنند، ارتباطشان نیز با هم تغییر می کند و تعامل خوبی با هم برقرار می کنند.

ایجاد چیزهای مشترک باعث بروز نوع خاصی از روابط اجتماعی می شود که بطور عادی در جامعه ما کمتر وجود دارد. هنگامی که وجه اشتراک باعث ایجاد همبستگی و اتحاد میان ما می شود، راحت تر یکدیگر را تحمل می کنیم و انعطافمان بیشتر می شود. در واقع، انگیزه مثبت، احساس امید و حس خوب موفقیت در ما شکل می گیرد؛ همین مساله را می توانیم در ارتباط با دیگران و تعاملات روزمره مان نیز شاهد باشیم.

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...