نسخه چاپی

انتقال پول از طریق هند به ایران صحت ندارد

روزنامه وطن امروز نوشت:

برخی منابع داخلی به نقل از دیپلمات‌های ایرانی مدعی شده‌اند سه قسط آخر 2/4 میلیارد دلار مربوط به توافق هسته‌ای ایران با 1+5 قرار است از طریق هند به ایران پرداخت شود.

این ادعا در حالی از سوی یک خبرگزاری دولتی مطرح شده که وزارت خزانه‌داری آمریکا صراحتا چنین موضوعی را رد کرده است. در خبر این خبرگزاری آمده است: ایران با دریافت 3 قسط آخر 2/4 میلیارد دلار مربوط به توافق هسته‌ای با 1+5 از طریق هند موافقت کرد؛ پیش از این نیز هند برای پرداخت 3 قسط آخر دارایی‌های ایران که قرار بود براساس توافق ژنو آزاد شود، اعلام آمادگی کرده بود و مقامات ایران اعلام کرده بودند این موضوع را بررسی خواهند کرد. این خبر می‌افزاید: یک دیپلمات ایرانی خبر داد با پایان بررسی‌ها، دیروز سه‌شنبه نامه‌ها و قراردادهای مربوط به هماهنگی میان بانک‌ها و مسؤولان ایران و هند نهایی و تبادل شد. همچنین غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند پیش از این گفته بود در صورت تمایل ایران برای دریافت دارایی‌های مربوط به 3 قسط آخر توافق‌ژنو از طریق هند، طرف هندی اعلام آمادگی کامل کرده است در هر شرایطی دولت ایران بخواهد، این پول را در اختیار ایران بگذارد. وی گفته بود اینکه ایران چگونه می‌خواهد از 3 قسط آخر 2/4میلیارد دلاری استفاده کند،

مساله تکنیکی دیگری است که باید ایران و هند بتوانند آن را بررسی کنند. انصاری خاطرنشان کرده بود: دولت ایران می‌تواند با استفاده از منابع مالی‌اش در هند برای خرید کالاهایی مانند محصولات کشاورزی و محصولات بهداشتی و پزشکی و تجهیزات پزشکی و دارو از هر کشوری که تصمیم بگیرد خرید کند و بتواند از طریق منابع مالی‌اش در هند هزینه آن را پرداخت کند. این ادعا در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به این خبر که در آن ادعا شده است، هند قصد دارد پول‌های ایران را از طریق بانک مرکزی امارات عربی متحده و نیز بانک مرکزی آمریکا به ایران منتقل کند، آن را رد کرد. به گزارش تسنیم، یکی از سخنگویان اداره تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا اعلام کرد: «ما تایید می‌کنیم که هیچ یک از نهادهای مالی در آمریکا، شامل بانک ذخایر فدرال در بازپرداخت پول‌ها نقشی نداشته و نخواهد داشت.» بر اساس این گزارش، ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو باید 2/4 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود در سراسر جهان را دریافت کند که چگونگی انجام آن تاکنون ابهاماتی را در پی داشته است.

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...