نسخه چاپی

توصیه‌های اسلام برای بعد از غذا خوردن

یك دستیار تخصصی طب سنتی توصیه‌های بعد از غذا خوردن را از دیدگاه اسلام تشریح كرد.

به گزارش نما، سمیه فتعلی درباره توصیه‌های بعد از غذا خوردن از دیدگاه اسلام اظهار داشت: بعد از غذا دست‌ها شسته شود، خشک کردن دست‌ها بعد از شستن (بعد از غذا) با دستمال، خلال کردن بعد از خوردن غذا ( با چوب انار، ریحان، نی و برگ خرما خلال نکند: یعنی نوع چوب هم به خاطر اثراتش در اسلام ذکر شده است).

به گفته وی، دهان را بشویند (مضمضه کردن) و مسواک کنند، بعد از خوردن رطب مقداری آب (خنک) مصرف شود (در بعضی روایات)، آنچه بیرون سفره می‌ریزد، جمع کند و بخورد، ولی اگر در بیابان غذا می‌خورد، مستحب است آنچه بیرون می‌ریزد برای حیوانات و پرندگان بگذارد و در آخر غذا خوردن نمک مصرف کند.

این دستیار تخصصی طب سنتی افزود: بعد از خوردن شیر خیلی توصیه شده است به مضمضه (دهان را شست‌و‌شو دهند) تا صورت پذیرد (حتی به شکلی که گفته شده که برای هیچ چیز مضمضه نیست مگر بعد از خوردن شیر).

فتعلی گفت: بعد از خوردن غذا به پشت بخوابد (استراحت کند) و پای راست را روی پای چپ بیندازد (اهل سنت: پای چپ را روی پای راست بیندازند)0در روایت آمده استلقاء(به پشت خوابیدن) باعث چاق شدن و گوارا شدن غذا و پاک شدن بیماری می‌شود.

وی اضافه کرد: آخر غذا الحمد لله بگوید (شکر منعم را بجا بیاورند) و بعد از شستن دست‌ها از خوردن، دست‌ها را بر چشم کشیده شود که امان از چشم درد است. همچنین، کل صورت را مسح کردن و خواندن این دعا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ الرُّتْبَةَ وَ الْمَحَبَّةَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَقْتِ وَ الْمَغْضَبَةِ مستحب است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...