نسخه چاپی

چرخش۱۸۰درجه‌ای نمایندگان در۲روز

این چرخش آرا آن هم در فاصله دو روز از تصویب طرح بیش از هرچیز نشان دهنده بی نظمی نمایندگان و غیبت های متناوب آنها در جلسات - كه به رویه ای معمول تبدیل شده - و نیز بی توجهی تعداد زیادی از نمایندگان حاضر، به مباحث در حال طرح است

اقدام مجلس شورای اسلامی باز پس گرفتن نظر خود درباره دو فوریت طرحی مربوط به آمرین به معروف و ناهیان از منکر، در روزهایی که این طرح می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه باشد، به قدری شگفت انگیز بود که نمی توان تویه مناسبی برای آن یافت.

، در متن اصل هشتم قانون اساسی آمده است: "در جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، ‌امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت، ‌‌شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند؛ والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض، ‌یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر". به همین خاطر توسط برخی از نمایندگان مجلس طرح "حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر مورد بررسی قرار گرفت".

همانگونه که از بررسی مجلس درباره این طرح بر می آید، توجه نمایندگان بر سه موضوع اصلی در این قانون بسیار مهم است؛

1-مشارکت مردم در امر به معروف و نهی از منکر،
2- تعریف مشخص از امر به معروف و نهی از منکر،
3- و حمایت سازمان یافته و ضابطه‌مند از آمران به معروف و ناهیان از منکر.

اما پیش از آنکه مجلس بتواند این موضوعات را به بحث گذاشته و راهکار مناسبی برای تحقق آنها بیابد، موارد حاشیه ای فراوانی بر اصل ماجرا غلبه کرد.

یکی از این موضوعات غیبت نمایندگان مجلس هنگام بررسی لوایح و طرح ها بود که طرح اخیر نیز از آن مثتسنی نبود و حدود 80 نماینده چه در هنگام تصویب دوفوریت و چه هنگام ملغی کردن آن، غایب بودند.

روز یکشنبه اول تیر، در جلسه ای که 209 نفر از نمایندگان در آن حاضر بودند دو فوریت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با ۱۴۲ رای موافق، ۲۱ رای مخالف، ۱۱ رای ممتنع به تصویب رسید، این دو فوریت توسط مجتبی رحماندوست پیشنهاد شد که در بین نمایندگان مجلس کمترین میزان غیبت را دارد.

این نماینده در نطقی قبل از رای گیری گفت: "در این ماه ها درباره کسانی که نهی از منکر کردند اما مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به شهادت رسیدند بسیار شنیده ایم. نمی توانیم در کشور شاهد چنین شرایطی باشیم. تصور و تحمل این شرایط برای خانواده شهدا قابل قبول نیست."

مجلس نظر خود را تغییر داد

با این وجود دو روز بعد، دو فوریت همان طرح در جلسه ای که 212 نفر از نمایندگان در آن حاضر بودند با 113 رای موافق، 55 رای مخالف و 10 رای ممتنع سلب شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که طی چند روز گذشته بازداشت شدن یک ناهی از منکر دیگر که با قرار مجرمیت(!!) و کسب ضمانت، آزاد شده، خبرساز شده است.

این چرخش آرا آن هم در فاصله دو روز از تصویب طرح بیش از هرچیز نشان دهنده بی نظمی نمایندگان و غیبت های متناوب آنها در جلسات - که به رویه ای معمول تبدیل شده - و نیز بی توجهی تعداد زیادی از نمایندگان حاضر، به مباحث در حال طرح است.

معلوم نیست در شرایطی که مساله "آمرین به معروف" در ماه های گذشته حتی به شهادت یک روحانی نیز منجر شده، چگونه به یکباره از سوی نمایندگان مجلس، غیرمهم تلقی و فوریت آن سلب می شود.

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...