نسخه چاپی

انتقاد تركان از نحوه ساخت وسازها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاكید بر اینكه باید سازنده ذی صلاح در ساخت و ساز الزامی شود، گفت: بهترین پیمانكاران كشور متاسفانه عضو سازمان نظام مهندسی نیستند به گونه‌ای كه آن‌ها در مسیرهای سازمان فنی اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق فعالیت می‌كنند.

به گزارش نما، اکبر ترکان شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص ارزیابی از عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: قانون نظام مهندسی 20 سال است که به اجرا گذاشته شده است و تاکنون دستاوردهای خوب و با ارزشی داشته است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از قانون نظام مهندسی در کشور اجرا شده است اما هم چنان در آن نواقصی را شاهد هستیم که باید برطرف شود، اظهار داشت: هنوز اهداف این قانون محقق نشده است ضمن آنکه سازمان نظام مهندسی برای حفظ منافع بهره‌برداران ایجاد شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با انتقاد از الزامی نبود مجری ذی صلاح در ساخت و سازها، بیان کرد: خانوارهای ایرانی یک عمر کار می‌کنند تا برای یک ساختمان پس انداز کنند این در حالی است که انتظار از یک خانه این است که صد سال عمر کند اما اینطور نیست.

ترکان تصریح کرد: شن و ماسه و آرماتوری که در ساختمان‌های ایرانی به کار می‌رود در ساختمان‌های خارجی هم استفاده می شود اما عمر ساختمان‌های خارجی صد ساله می‌‎شود و در ایران زمانی که یک ساختمان عمرش به 30 سال می‌رسد می‌گویند ساختمان فرسوده است.

وی با بیان اینکه در ایران خانه 20،‌30 ساله را خانه کلنگی قلمداد می‌کنند، گفت: متاسفانه کیفیت و استحکام ساختمان‌ها به گونه‌ای نیست که یک خانه را پس انداز بین نسلی بدانیم و اینکه یک نسل بتوانند از یک خانه استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص اهداف دیگر تشکیل سازمان مهندسی، اظهار داشت: شهرداری‌ها نباید بپذیرند که هر کسی حتی افراد فاقد صلاحیت سازنده ساختمان باشند.

وی با اشاره به قانون نظام فنی و اجرایی کشور گفت: این قانون از سال 1334 تاکنون در کشور اجرایی شده است و بسیار قانون مستحکمی است ضمن آنکه کمترین تعداد دعاوی حقوقی را در دادگستری‌های کشور تاکنون شاهد هستیم ولی وقتی وارد حوزه ساخت و ساز بخش خصوصی می‌شویم روابط به طور کامل و درست برقرار نمی‌شود یعنی روابط میان مجری ذی‌صلاح،‌طراح و ناظر ذی‌صلاح به خوبی برقرار نیست.

ترکان با انتقاد از اینکه هر کسی فکر می‌کند می‌تواند ساختمان بسازد، بیان کرد: شهرداری الزام نمی‌کند که باید مجری ذی‌صلاح سازنده ساختمان باشد بنابراین فرد ممکن است حقوقدان، دندانپزشک و یا ساندویچ فروش باشد و وارد ساخت و ساز شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: در حال حاضر طراحی و نظارت ساخت و سازها تقریبا توسط افراد متخصص انجام می‌شود و شهرداری هم در بخش نظارتی به خوبی کار کرده است اما در اجرا شاهد نقص هستیم پس باید بگوییم همه مجریان صلاحیت ندارند.

وی با بیان اینکه مجری ذی‌صلاح به افزایش کیفیت و بهره‌وری ساختمان کمک می‌کند، اظهار داشت: در مساحت‌های کم، مالک ساختمان می‌توانند سازنده باشند و هنوز مجری ذی‌صلاح برای همه مساحت‌ها الزامی نشده است بنابراین عده‌ای در حال ساخت و ساز هستند که حرفه‌هایشان ربطی به این مسئله ندارد در نتیجه تخلف هم کنند نگران نیستند که در پرونده‌هایشان درج شود.

ترکان با اشاره به اینکه مبحث دوم مقرارت ملی ساختمان باید تجدیدنظر شود، گفت: بهترین پیمانکاران کشور متاسفانه عضو سازمان نظام مهندسی نیستند به گونه‌ای که آن‌ها در مسیرهای سازمان فنی اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق فعالیت می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه مجری ذی‌صلاح هنوز فراگیر نشده است، افزود: بنابراین از نظر بنده مجری ذی‌صلاح و الزامی شدن آن در تمامی سطوح به ارتقای کیفیت می‌تواند کمک کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی به مبحث 12 مقررات ملی ساختمان که مربوط به ایمنی و ایمنی‌سازی شرایط کار است اشاره کرد و گفت: براساس گزارش‌های رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سالانه بیش از 1830 نفر در حوادث کار کشته می‌شوند به طوری که 49 درصد این تلفات در صنعت ساختمان صورت می‌گیرد.

ترکان تصریح کرد: روزانه 5 نفر در جغرافیای ایران در صنعت ساختمان کشته می‌شوند و این تعداد کشته در کشور خوب نیست بنابراین همه باید مسئول، پاسخگو و نگران باشند.

وی با بیان اینکه بیشترین حوادث ساختمانی مربوط به گودبرداری، کار در ارتفاع، برق گرفتگی، جرثقیل و تجهیزات ساختمانی است، گفت: برای استان تهران هدفگذاری شده است تا این تلفات انسانی به 50 درصد کاهش یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان این که در سال گذشته مقررات گودبرداری وضع و ابلاع شده است، افزود: سازمان نظام مهندسی کشور مامور این مسئله شده است به گونه‌ای که تاکنون از 14 هزار گودبرداری بازدید شده و بیش از 1100 مورد گودبرداری‌ها خلاف معیارهای فنی بوده است که دستور توقف آن‌ها را صادر کرده‌ایم.

ترکان مسئول گودبرداری غیراصولی را مهندس ناظر و مهندس مجری کار دانست و افزود: برای طرح گودبرداری باید مجوز گرفته شود، همچنین در سال جاری به دنبال مباحث مرتبط با داربست و کار در ارتفاع هستیم اما متاسفانه ما هنوز از بست و لوله‌های آنترپوز استفاده می‌کنیم که نسبت به فناوری روز عقب است.

روی با تاکید براین که باید بر روی کار در ارتفاع فکری کرد و به دنبال ایمن سازی باشیم، اظهار داشت: بسیاری از تلفات در ارتفاع و مباحث مرتبط با برق گرفتگی بودند.

ترکان برق گرفتگی را به دلیل عدم آموزش و عدم ایمنی در مواقع کار دانست و افزود: در نظام مهندسی تصمیم گرفته‌ایم تا از مهندسین مقصر دفاع نکنیم و باید طبق قانون با این مهندسین برخورد کنیم. وی با بیان این که باید قانون را اعمال کرد تا همه منضبط شویم گفت: از شلختگی و بی‌انضباطی نمی‌توان نتیجه‌ای را حاصل کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی خاطر نشان کرد: پروانه ساختمان نباید تک برگی باشد بلکه باید برای عملیات‌های مهم ساختمان جداگانه پروانه صادر شود همچنین مهندسانی که صاحب امضا برای ساخت و سازها هستند باید از بهترین‌ها باشند و دستورالعمل گودبرداری‌ها صادر شده و باید الزامی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید پروانه را به صاحبان ملک نداد بلکه باید پروانه را به مجری ذی‌صلاح داد، گفت: در شهرداری‌ها باید مجری ذی‌صلاح الزامی شود و دارندگان پروانه اشتغال در ایران تنها 50 درصد جامعه مهندسی را تشکیل می‌دهند.

ترکان با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی کشور 100 هزار عضو دارد، اظهار داشت: 160 هزار پروانه اشتغال تاکنون صادر شده است، به گونه‌ای که باید بگوییم این میزان پروانه را لازم نداریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه 120 میلیون متر مکعب در سال ساخت و ساز صورت می‌گیرد، بیان کرد: برای این میزان ساخت و ساز با تعداد کمتری پروانه می‌توان کار را پیش برد.

صلاحیت مهندسان مشاور با شهرداری نیست

همچنین در این برنامه مازیار حسینی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در خصوص ارزیابی کیفیت ساختمان‌ها، اظهار داشت: جامعه مهندسی یکی از بزرگترین تشکل‌های موجود در کشور از نظر تعداد اعضاء است.

وی با بیان اینکه در سازمان مهندسی کشور انسان‌های اثرگذار بسیاری حضور دارند، ادامه داد: این صنف توانسته است خدمات خود را به خوبی به کشور ارائه دهد.

معاون فنی عمرانی شهرداری با بیان اینکه برای بهبود کیفیت ساخت و سازها گام‌های خوبی برداشته شده است خاطرنشان کرد: برخی از ساختمان‌های مسکونی و ساختمان‌های عمومی مشکل مهندسی دارند اما طرح‌های بزرگی که در شهر تهران اجرا شده ایمنی و استاندارد لازم را برخوردار هستند.

حسینی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی که در شهر تهران انجام می‌شود از نظر کیفیت استاندارد، ایمنی و زیبایی در سطح بین‌المللی قابل ارائه هستند گفت: وقتی زمین بازی به سمت ساخت زمین مسکونی هدایت می‌شود، با عرض شرمندگی باید گفت، مشکلاتی را در ساختمان‌های غیر مسکونی با کاربری عمومی شاهد هستیم.

وی با اشاره به زلزله استان بوشهر گفت: در این زلزله ساختمان بیمارستانی که هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته بود دچار آسیب شد، بنابراین این مسائل نشان می‌دهد که در ساختمان‌سازی دچار نقص هستیم و باید به دنبال ریشه‌یابی نقایص باشیم.

معاون فنی عمرانی شهرداری با بیان اینکه در حوزه مهندسی عمران شاهد پیشرفت‌های خوبی هستیم خاطرنشان کرد: پروژه‌های خوبی از سوی مهندسین کشور شاهد هستیم، اما زمانی که وارد مهندسی ساختمان می‌شویم وضعیت تغییر می‌کند، البته باید گفت در این راستا نیز قدمهای بسیار خوبی برداشته شده است.

حسینی با اشاره به اینکه اکنون در شهر تهران ساختمان‌هایی ساخته شده که از نظر کیفیت قابل قبول هستند، افزود: متاسفانه بخش عمده‌ای از ساخت و سازهایی که در بخش خصوصی انجام می‌شود از کیفیت و اطمینان کافی برخوردار نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا شهرداری فکر می‌کند که هرکسی می‌تواند سازنده ساختمان باشد، اظهار داشت: نقش شهرداری‌ها در ساخت و سازها کار دفتری است و سلایق مهندسان توسط وزارت راه و شهرسازی تائید شده و براساس آن پروانه صادر می‌شود.

معاون فنی عمرانی شهرداری تصریح کرد: مهندس براساس صلاحیت خود نقشه‌های ساده را تهیه کرده و تحویل شهرداری می‌دهد و شهرداری براساس آن نقشه‌ها پروانه ساختمان را صادر می‌کند و به موضوع صلاحیت مهندسان ورود نمی‌کند.

حسینی با اشاره به اینکه صلاحیت مهندسین به پایه 1، 2 ، 3 و نهایتا ارشد تقسیم شده است، گفت: مهندس ارشد کسی است که دارای سابقه تحصیلی خوبی باشد.

وی با اشاره به اینکه در متراژهای بالای چند مهندس دورهم جمع می‌شوند و یک پروژه را هدایت می‌کنند، گفت: شهرداری براساس نقشه‌ها پروانه ساختمان را صادر می‌کند.

معاون فنی عمرانی شهرداری با تاکید بر اینکه کنشگران بازار صاحبان سرمایه و مالکین هستند، ادامه داد: بند 2 و 4 مبحث مقررات قانون ملی ساختمان مسئولیت‌ها را به مجری سپرده است، به گونه‌ای که مجری ساختمان مسئولیت صحت انجام کلیه عملیات اجرایی ساختمان را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشور کمبود قوانین نداریم، بلکه با تورم آن نیز مواجه هستیم، افزود: چارچوب نظام فنی اجرایی بیش از 6 دهه است که در کشور اجرایی شده است، به گونه‌ای که این چارچوب در کار ساختمان وجود ندارد.

معاون فنی عمرانی شهرداری با اشاره به اینکه ما به دنبال ساخت تصویری هستیم که به درستی شکل نمی‌گیرد، زیرا قاب تصویر را به درستی انتخاب نکرده‌ایم.

حسینی با بیان اینکه باید قاعده و زمین بازی را عوض کنیم، ادامه داد: برای اینکه زمین بازی را عوض کنیم باید متوجه این موضوع شویم که هر کسی شخصا دارای مسئولیت‌هایی است که باید آنها را به درستی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه همه مسئول کار خود هستند و باید مسئول کار مشترک‌شان با دیگران هم باشند، گفت: باید فرآیندی شکل بگیرد تا ساختمان به خوبی تکمیل شود، به گونه‌ای که گودبرداری بخشی از این فرآیند است که باید به خبوی صورت گیرد.

معاون فنی عمرانی شهرداری با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی باید به عنوان صنف حرفه‌ای از زیر یوغ دولت بیرون بیاید، ادامه داد: نحوه تعامل در موضوع گودبرداری و روش‌های آن متناسب با شرایط بومی کشور باید به صورت وسیع آموزش داده شود

حسینی گفت: وزارت راه و شهرسازی، دولت و وزارت کشور باید اجازه دهد که صنعت با حرفه، بیمه به خوبی در ارتباط باشد تا بتواند محصول باکیفیتی را ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه مجری می‌تواند در زمینه مهندسی مکانیک خاک هیچ تجربه‌ای نداشته باشد، افزود: خاک پدیده‌ای بسیار پیچیده است، به گونه‌ای که دارای رفتار ساده نیست.

معاون فنی عمرانی شهرداری یکی از مشکلات کشور را در سطح دستورالعمل‌های متوقف شده مباحث کلی دانست و خاطرنشان کرد: باید فرآیند از صفر تا صد در نظر گرفته شود، به گونه‌ای که همه اجزاء را باید در کنار هم مشاهده کنیم.

"منوچهر شیبانی‌اصل" مشاور معاونت ساختمان و مسکن راه و شهرسازی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برای بهبود کیفیت ساخت و سازها باید نقایص مشخص شود و در راستای برطرف کردن آنها بکوشیم.

وی با اشاره به اینکه همه عملیات‌های اجرایی ساختمان باید به افراد صلاحیت‌دار سپرده شود، افزود: نباید به دنبال مقصر گشت، بهتر است سیستم‌ها و فرآیند ها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که ضعف و نقص2 در کجاست.

شیبانی اصل با اشاره به اینکه مجری باید دارای صلاحیت باشد خاطرنشان کرد: در بحث ساخت و ساز دخالت افراد فاقد صلاحیت بسیار زیاد است.

مشاور معاونت ساختمان و مسکن راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کلیه مالکین ملزم هستند تا تمامی عملیات‌های اجرایی را به دست افراد دارای صلاحیت بسپارند افزود: باید نام و مشخصات مجری واجد شرایط را در اختیار شهرداری‌ها قرار داد تا در پروانه ساختمان قید شود.

منبع: مهر

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...