نسخه چاپی

نماینده اقلیم كردستان در تله BBC نیفتاد

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، تلویزیون فارسی بی بی سی (BBCPersian) امشب در بخش خبری خود از خانم "بیان عبدالرحمن" (نماینده ارشد اقلیم کردستان عراق در انگلیس) برای گفتگوی ویژه دعوت کرد.
رسانه دولتی انگلیس که در دور جدید تحولات عراق، تمام تلاش خود را بر اختلاف افکنی بین اقوام و مذاهب این کشور متمرکز نموده است، در این گفتگو نیز همین خط را پیش گرفت و مجری اخبار بی بی سی با هدف تشدید اختلافات دولت مرکزی عراق با حکومت محلی اقلیم کردستان پرسش هایی را مطرح کرد.

نماینده ارشد اقلیم کردستان عراق در پاسخ به این سؤال که "چرا در این وضعیت کردها حرف از استقلال می زنند؟" با کنایه گفت: «در حقیقت ما از استقلال صحبت نمی کنیم، اما این دیگران هستند که از ما می خواهند درباره استقلال صحبت کنیم.»

وی افزود: «ما می گوییم که پیشمرگان ما از ثبات منطقه و کشور دفاع و حمایت می کنند. اولین اولویت ما در این شرایط، امنیت در مرز هزار کیلومتری با داعش است.»

بیان عبدالرحمن در پاسخ به دیگر سؤال هدفمند بی بی سی راجع به "اعلام خودمختاری توسط مسعود بارزانی" توضیح داد: «سخن بارزانی این است که مردم کردستان حق دارند آینده خود را بسازند و تعیین کنند. ایشان تأکید می کند که ما بخشی از عراق هستیم و در دهه گذشته همه تلاشمان را در راستای موفقیت عراق کرده ایم. ما در دولت ملی مشارکت کردیم و سعی بر تأثیرگذاری در سیاست های عراق داشتیم که البته موفقیت های چشمگیری نداشتیم.»

مجری شبکه دولتی انگلیس که در تأمین هدف دولت متبوعش ناکام مانده بود، در نوبت بعدی از "احتمال تجزیه عراق" سخن به میان آورد که نماینده ارشد اقلیم کردستان عراق هوشمندانه تأکید کرد: «من پاسخ اولم را تکرار می کنم و می گویم که ما از استقلال صحبت نمی کنیم. این دیگران هستند که از استقلال ما صحبت می کنند. ما به دولت فراگیر و دربرگیرنده همه اقوام و مذاهب نیاز داریم. آقای بارزانی تأکید دارد که ما در کنار راه حل نظامی برای داعش، باید به یک راه حل سیاسی برای عراق برسیم.»

خانم بیان عبدالرحمن همچنین در پاسخ به این سؤال که "پس از بازگشت ثبات به عراق، آیا مناطق تصرف شده توسط شما به دولت مرکزی پس داده خواهد شد؟" اظهار داشت: «ما صبر کردیم تا اشغال امریکا در عراق پایان یابد و قانون در مورد مناطق کرد عملی شود و این اتفاق نیفتاد. ما آنجا هستیم تا از مردم خودمان در برابر خطرات دفاع کنیم.»

خاطرنشان می کنیم که برخی از شهرهای مورد اختلاف میان حکومت خودمختار اقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی (از جمله کرکوک، خانقین و مندلی) در پی حملات تروریستی ستیزه جویان داعش و ضعف نیروهای مسلح مستقر در منطقه، فعلا تحت کنترل پیشمرگان کرد قرار دارند.

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...